|
by Anni on Jul 8, 2019 0:10:41 GMT 2
Everybody's got a story to tellmuutto Ansamaahan Ansamaasta liikkui kaikenlaisia huhuja. Netin keskustelupalstoilla jutut yltyivät välillä vähän liiankin hurjiksi, mutta se ei estänyt minua lukemasta niitä. Toinen asia oli sitten se, oliko netin kirjoitteluihin uskominen. Joillakin ihmisillä oli vain vähän liian tylsä elämä, joten he käyttivät ylimääräisen ajan mitä omituisempien juttujen keksimiseen. Ansamaassa kuulemma kummitteli, ja paikalla oli muutenkin melko hämärä historia, mutta en antanut netin kirjoituksille paljoakaan painoarvoa. En uskonut kummituksiin, en ainakaan ennen kuin itse näkisin niitä.
Joka tapauksessa minua jännitti ainakin vähän, kun matkustin kohti Ansamaata. Sille oli tosin varmasti muitakin syitä kuin huhutut kummitukset - ainahan uuteen paikkaan meneminen jännitti, oli kummituksia tai ei.
Matkustin Ansamaahan äitini kyydillä. Äiti ei ehtisi jäämään avuksi purkamaan tavarakuormaa, mutta enköhän selviäsi itsekin. Olin päättänyt ottaa mukaan vain tärkeimmät tavarat, juurikin siksi ettei niiden kantamisessa ja purkamisessa menisi koko elämää. Maisemat vilisivät auton ikkunasta ja radio soitti kuluneita kesähittejä. Yorkshirenterrierini Muru makasi levollisena sylissäni. Matka sujui muutenkin rennoissa tunnelmissa ja pian auto kaarsikin jo Ansamaan tallipihaan. Oli poutainen kesäilta, lämpötila oli edelleen noin parissakymmenessä asteessa vaikka olikin jo aika myöhä. Välillä oli melko navakoita tuulenpuuskia, jotka saivat tallipihaa ympäröivät puut huojumaan. Nousin autosta ottamaan tavaroita, äitikin päätti nousta hetkeksi tallipihalle jaloittelemaan ennen paluumatkalle lähtöä.
Meidät taidettiin nähdä asuinrakennuksen ikkunasta, koska sieltä asteli ulos tummapiirteinen mies. Hän heilautti meille kättään ja lähestyi rennoin askelin. - Moi! Tarvitsetteko apua? hän kysyi. - Oon toinen tän tallin omistajista, Dochas Ansamaa, mies esitteli itsensä samantien siihen perään. Äiti alkoi tapansa mukaan selittää ummet ja lammet kaikesta muuttoon liittyvästä tai asioista jotka eivät liittyneet muuttoon mitenkään, mutta se ei tuntunut Dochasia haittaavan. Itse en sanonut miehelle juuri mitään, sain minä sentään nimeni sanottua - ja sen, että olin tosiaan muuttamassa tänne. - Mahtavaa, Dochas tokaisi ja väläytti leveän valkoisen hymyn. Hän tarjoutui kantamaan pari kassia, jonka jälkeen hän lähti johdattamaan minua asuinrakennukseen.
Dochas lähti ensitöikseen esittelemään minulle asuinrakennusta. Rakennuksessa oli kolme kerrosta, minä sain oman huoneeni ensimmäisestä kerroksesta. Ei se mikään luksusasunto ollut, mutta todella hyvä alhaiseen vuokrahintaan nähden. Dochas kertoili kaikkea laidasta laitaan, minä olin lähinnä kuuntelijan roolissa. Hän kierrätti minut ympäri asuinrakennusta, kunnes esittelykierroksen lopuksi jätti minut huoneeseeni. - Mä lähden nyt käymään tuolla talleilla, tuu perässä jos haluat, Dochas sanoi ennen lähtöään. Itse asiassa voisinkin käydä talleilla, koska halusin jo nähdä oman hoitohevoseni. Päätin kuitenkin jäädä vielä hetkeksi asuinrakennukselle. Laittelin tavaroita paikalleen, ettei huone näyttäisi ihan niin autiolta. Muru näytti heti viihtyvän uudessa kodissaan. Se asettui mukavan näköisesti makaamaan sängylle, jossa oli koristeena pehmeä silkkityyny. - Hyvä tyttö, sanoin rauhallisella äänellä. Laitoin koiralle kulhoon vettä ja päätin lähteä katsomaan Vattua. En todennäköisesti viipyisi kauaa, joten Muru varmasti pärjäisi vaikka ympäristö olikin vieras. - Ai, moi taas, Dochas tervehti minua saapuessani tallille ja hymyili leveästi. Tervehdin miestä hieman vaivaantuneesti, jostakin syystä tunsin oloni epämukavaksi vaikka Dochas olikin ihan kivan oloinen tyyppi. Myös toinen tallin omistajista, Majina, näkyi olevan tallilla. Nainen oli todella upea ilmestys, hänellä oli selvästi kalliit vaatteet päällä ja hän oli muutenkin viimeisen päälle laittautunut. Minua ihmetytti, miten joku jaksoi vaivautua laittautumaan tallillekin, mutta pidin tietysti suuni supussa. En halunnut antaa töykeää ensivaikutelmaa. Toki itsekin tykkäsin hieman meikata tallille, mutta merkkivaatteisiin minulla ei ollut ikinä varaa enkä jaksanut tehdä hiuksilleni mitään, kun ne joka tapauksessa menisivät sekaisin. - Me ollaan juuri ottamassa Dochasin kanssa hevosia sisälle, Majina kertoi. - Vattu on jo sisällä, sä voit vaikka harjata sitä vähän, nainen jatkoi.
Majina vei minut Vatun karsinalle ja kertoi, että harjat löytyivät varustehuoneesta, joka on ihan tallin ovien vieressä. “Niin joo, tervetuloa myös mun puolesta Ansamaahan!” Majina huikkasi vielä ennen kuin lähti ulos hakemaan jotain hevosta sisään. Kaikki tapahtui niin nopeasti, etten oikein edes ehtinyt tajuta, mitä tapahtui. Siinä minä vain seisoin Vatun karsinan edessä, hevosen tuijottaessa minua ihmeissään. - Ei se tahallaan tapa sua, Dochas nauroi taluttaessaan voikon väristä hevosta karsinaansa.
Niin, ei se minua tappanut, vaikka vähän nyrpeältä näyttikin. Harjasin hevosta pitkin, reippain vedoin ja ruunikon karvapeite oikein pöllysi. Vattu oli yllättävän mukava hoitaa, rehellisesti sanottuna olin varautunut paljon pahempaan. Toisaalta, näin illasta tallilla ei liikkunut paljon muita ihmisiä ja muutenkin oli sen verran rauhallista, ettei lähistöllä ollut juurikaan häiriötekijöitä, jotka olisivat voineet vaikuttaa Vatun käytökseen negatiivisesti. Ori seisoi paikallaan melko kuuliaisesti koko hoito-operaation ajan, mutta tietysti sen piti vähän testailla uutta hoitajaansa. En kuitenkaan saanut yhtään puremaa tai mustelmaa muistoksi, ainakaan tässä vaiheessa, joten ehkä jotain oli voitettu. Hevosen harjaaminen ja ihan vain sellaisen vierellä oleminen tuntui hyvältä - ihan kuin olisin palannut kotiin. Kavioita Vattu ei aluksi suostunut nostamaan, mutta sitäkin selvisimme loppujen lopuksi.
- Hyvää yötä, toivotin hevoselle samalla kun annoin sille iltaruuat. Jäin hetkeksi katsomaan hevosta karsinan kaltereiden välistä. Se ei kuitenkaan uhrannut sekuntiakaan huomiostaan minuun, ruoka oli miljoona kertaa tärkeämpää. No, se oli ymmärrettävää, olinhan minä sille vielä täysin tuntematon hyypiö. Niin kuin koko Ansamaalle ja sen tallilaisille. Tästä minun tarinani Ansamaassa kuitenkin alkaisi, ja sen luvut olivat vielä avoimet.
|
|
|
|
by Anni on Jul 9, 2019 23:07:07 GMT 2
MidsummerAnsamaan juhannus 2019
Olin asunut Ansamaassa nyt muutaman päivän ja tunnelmat olivat ristiriitaiset. Pääasiassa kaikki oli sujunut hyvin, mutta aloin pikkuhiljaa aistia, että paikassa oli jotain outoa. Yöt olivat sujuneet vaihtelevasti, olin jatkuvasti heräillyt kummallisiin ääniin tai toisinaan jopa ilman varsinaista syytä. Asia oli huomionarvoinen, koska yleensä olin hyvä nukkumaan enkä juurikaan heräillyt keskellä yötä.
Viime yö meni kuitenkin ilman keskeytyksiä ja sain nukuttua makeat yhdeksän tunnin yöunet. Tuntui heti paremmalta, kun olin saanut nukuttua kunnolla. Ehkä olin vain kuvitellut kaiken väsymyksissäni, eikä tosiasiassa mitään ääniä edes kuulunut. Minua taisi vain jännittää asua uudessa paikassa ja siksi nukkuminen oli vaikeaa. En jäänyt pidemmäksi aikaa miettimään heräämisten syitä, vaan laitoin ne surutta jännityksen piikkiin.
Lähiakoina olin puuhaillut Vatun kanssa kaikenlaista. En ollut vielä ratsastanut sillä, koska halusin tutustua hevoseen ensin maasta käsin. Ei minulla ollut mikään kiire selkään, kiireen kanssa ei koskaan tullut hyvää lopputulosta. Mielestäni hevosen maasta käsittely oli vähintään yhtä tärkeää kuin ratsastaminenkin, ellei jopa tärkeämpää. Olin käynyt Vatun kanssa kävelylenkeillä metsässä, juoksuttanut sitä kentällä ja irtohypyttänyt maneesissa. Olin jo saanut jonkin verran selkoa Vatun luonteesta, ainakin se oli melkoisen energinen ja säpäkkä tapaus. Hevonen oli vetänyt maneesissa useamman kierroksen pukkilaukkaa, mutta muutaman näyttävän kiellon jälkeen se oli loppujen lopuksi suostunut hyppäämään esteitäkin. Huomasin heti hevosen potentiaalin, vaikka välillä hypyt menivätkin vähän sinne päin ja orin motivaatio oli hukassa. Sitä sai kuitenkin yllättävän hyvin motivoitua herkkupalojen avulla.
Liinan päässä ori oli toiminut maltillisemmin, joskin pari pukkia se oli silloinkin heittänyt ilmoille. Vatun kanssa puuhastelemisen lisäksi olin auttanut Majinaa ja Dochasia tallitöissä, lisäkädet eivät koskaan olleet pahitteeksi tallilla. Heillä oli kyllä apunaan myös tallityöntekijä Kaapo, mutta hänestä ei ollut paljon apua. Hassun näköinen nuorimies lähinnä vain keskittyi huonojen vitsien laukomiseen ja sohvalla loikoiluun. Kyllä hän karsinan tai pari kävi siivoamassa silloin, kun Majina oli tarpeeksi kauan huutanut hänelle, mutta heti kun Majinan valvova silmä vältti, mies oli taas luistamassa hommista.
Tänään vietettiin juhannusta eli keskikesän juhlaa. Päivällä lämpötila oli hellerajan tuntumassa, joten pukeuduin harmaaseen toppiin ja farkkushortseihin, joissa oli koristeena niittejä. Jalassa minulla oli kuluneet Vansin mustat old schoolit. Vaatetus ei ehkä ollut paras mahdollinen tallille lähtöä ajatellen, mutta niissä vaatteissa minä joka tapauksessa menin. Ajattelin lähteä taas metsälenkille Vatun kanssa, koska oli niin kaunis ilma, joten hain hevosen riimun ja suuntasin tarhoille. Tajusin, että olisin voinut ottaa Murun mukaan lenkille, mutta ehkä joskus toiste. Olin aikaisemmin käynyt koiran kanssa lenkillä, kun ei ollut vielä päivän kuumin aika. Koira viihtyi varmasti paremmin viileässä huoneessani kuin ulkona helteessä.
Ansamaassa tarhat olivat todella isoja, en ollut varmaan missään nähnyt ennen niin isoja tarhoja. Ainakin hevosilla oli kunnolla tilaa liikkua niissä. Vatun tarhakaveri, muistaakseni nimeltään Salva, oli väritykseltään aivan järjettömän kaunis. Se oli maksanrautias, sillä oli vaaleat jouhet ja jaloissaan pitkät valkoiset sukat. Oli Vattukin mielestäni kauniin värinen, vaikka ruunikko olikin useiden mielestä tylsä väri. Itse olin ihastunut Vatun isoon valkoiseen päänmerkkiin ja silmiin, joista toinen oli väriltään ruskea ja toinen kirkkaansininen. Juuri ne tekivät Vatusta erikoisen. Ihastelin komeita oripoikia hyvän tovin, melkein jo unohdin miksi ylipäätänsä tulin tarhalle. Vatun kiinni ottaminen oli helpommin sanottu kuin tehty, ori lähti huitelemaan toiselle puolelle tarhaa kun se tajusi mitä olin tekemässä. - Hei, et viitsis nyt, tuhahdin hevoselle ja menin sen perään. - Paikka siinä, maanittelin sille kuin koiralle. Nyt se ei enää jaksanut lähteä pakoon, olikohan helle sen verran väsyttänyt sen.
Pihalla oli joku blondi tyttö poninsa kanssa. Olin nähnyt hänet pari kertaa juuri kyseisen ponin kanssa, mutta emme olleet jutelleet. Yritin päästä Vatun kanssa heidän ohitseen mahdollisimman huomaamattomasti, mutta Vattu oli päättänyt toisin. Ori tanssahteli riimunnarun päässä kuin mikäkin balettitanssija, kyllä siinä pari piruettiakin tuli tehtyä. Tyttö katsoi meitä huvittuneena ja lähti taluttamaan poniaan tallia päin. Kun kaksikko katosi näköpiiristä, Vatun show pysähtyi kuin seinään. - No, tuliko nyt hyvä mieli? tirskahdin hevoselle. Eihän sille oikeasti voinut olla vihainen, vaikka olisinkin halunnut vajota maan alle häpeästä. Vattu katsoi minua ihmetellen, kuin sanoen "häh, enhän minä mitään tehnyt!". Nyt se käveli vierelläni lauhkeasti kuin lammas. Kävimme pitkän ja rentouttavan lenkin metsän siimeksessä ja nautimme ihan vain luonnon hiljaisuudesta. Vastaan ei tullut ketään, jolle Vattu olisi voinut esitellä erikoisia tanssiliikkeitään, joten lenkki sujui rauhallisissa merkeissä.
Illalla juhannuksen viettoa jatkettiin Ansamaassa esimerkiksi syömällä hyvin. Ruoka olikin minulle illan kohokohta, koska syöminen oli jäänyt aika vähälle tässä muutaman päivän aikana. Oli ihanaa kerrankin päästä syömään kunnolla. Juhannuksen kunniaksi pihalla leimusi näyttävä kokko, jota kävimme porukalla ihailemassa. Myöhemmin kokoonnuimme katsomaan Netflixiä ja muutenkin viettämään aikaa yhdessä. Tunnelma oli lämmin muutenkin kuin kokon ansiosta, vaikka pysyttelinkin taka-alalla ja seurasin muiden keskustelua “seinäruusuna”. Loppuillasta osa juhlijoista alkoi olla hyvinkin läheisissä tunnelmissa keskenään, mutta Majinan ja Dochasin välit vaikuttivat olevan hieman kireät, mikähän heitä vaivasi. No, ei kai asia minulle edes kuulunut.
Sopivan hetken koittaessa hipsin vähin äänin ulos päärakennuksesta. Tunsin oloni hieman ulkopuoliseksi juhlijaporukassa, joten päätin ottaa hetken ihan vain itselleni ja suuntasin lammelle. Siellä korkkasin siiderin ja menin kahlaamaan rantaveteen. Aiemmin osa juhlijoista oli käynyt lammella uimassa, mutta en ollut uskaltautunut mukaan. Minua ei kuitenkaan haitannut olla vähän aikaa yksin, päinvastoin. Oli ihanaa vain katsoa kaunista kesäyötä ja hiljentyä omiin ajatuksiinsa, muiden draamoista välittämättä. Omassa elämässäkin oli jo tarpeeksi dramaattisia asioita. Niiden selvittelyn aika olisi kuitenkin myöhemmin.
|
|
|
|
by Anni on Jul 10, 2019 16:17:23 GMT 2
In the shadowsHeinäkuun kymmenes
Pian olisi kuukausi takana Ansamaassa asumista. Outoja kokemuksia, kuten esimerkiksi selittämättömiä yöllisiä heräämisiä, ei ollut enää tapahtunut, mutta tallilla oli silti jotenkin kummallinen ilmapiiri. Tallin omistajapariskunnalla oli jotain närää keskenään, joka loi omalta osaltaan kireää ilmapiiriä ja tallityöntekijä Kaapokin oli jostain syystä pahalla päällä.
Tämän päivän aamutallissa kukaan ei puhunut toisilleen mitään. Olin kuulevinani, että Majina murisi jotain itsekseen, mutta en saanut siitä sen enempää selvää. Siivosin pikaisesti Vatun karsinan loppuun ja lähdin hakemaan hevosen sisälle. Vattu varmasti järjestäisi minulle muuta ajateltavaa, se kun ei sallinut keskittymisen herpaantua sekunniksikaan tai se pisti show’n pystyyn.
Tällä hetkellä elämä Ansamaassa tuntui kuin varjoissa elämiseltä. En tiennyt muista Ansamaan asukkaista oikeastaan yhtään mitään eikä kukaan tietänyt minusta. Tuntui, että olin koko ajan piilossa, odottamassa sopivaa hetkeä tulla pois sieltä - ihan kuin joku pieni päästäinen, joka oli piilossa saalistajiltaan. En vain tiennyt, milloin se sopiva hetki olisi vai olisiko milloinkaan. Jos tulisin piilostani pois väärään aikaan, minut saatettaisiin syödä elävältä. Ei tietystikään kirjaimellisesti, mutta kuvainnollisesti. Varjoissa olo oli turvallista, mutta yksinäistä. Siellä olin vain minä, omassa kuplassani, omien ajatusteni vankina. Vaikka arvostinkin omaa tilaa ja yksin olo oli usein nautinnollista, kaipasin kuitenkin ihmisiä. Se ei tarkoittanut suurta ihmismassaa, ei missään tapauksessa, mutta pari luotettavaa ihmistä olisi riittävästi, tai edes yksi.
Majina ja Dochas vaikuttivat mukavilta, mutta tallin omistajina suhtauduin heihin kuin auktoriteetteihin enkä osannut ajatella, että meistä voisi tulla oikeasti läheisiä ystäviä. Kaaposta en osannut sanoa. Hän vaikutti niin kiukkuiselta, ettei tehnyt mieli mennä tutustumaan häneen tarkemmin. Enkä ollut varma, pystyisinkö luottamaan ihmiseen, jolla ei näkynyt silmiä... Muita Ansamaan tallilaisia olin tavannut vain ohimennen. Oltiin moikattu aina kun nähtiin, mutta kaikilla vaikutti olevan niin kiire hevosten hoitamisessa ja muissa hommissa, ettei ollut aikaa jäädä rupattelemaan pidemmäksi aikaa. Tallilla oli aina jotain tekemistä, se oli jokaisen päätettävissä oliko se hyvä vai huono asia. Omasta mielestäni se oli hyvä. Jos olin liian pitkään tekemättä mitään, hukuin helposti ajatuksiini ja kaiken maailman ongelmiin. Kun oli jotain tekemistä, ongelmat sai sivuutettua ainakin hetkeksi.
Hoidin Vatun tallikäytävälle kiinnitettynä. Silloin se ei päässyt murskaamaan varpaitani, jotka olivat jo pariin otteeseen saaneet kokea kovan kohtalon - Vattu kun tykkäsi talloa varpaitani vahingossa tai “vahingossa”. Pitäisi hankkia sellaiset korvakärkiset tallikengät, saappaissa tai tennareissa kun ei ollut turvakärkiä. Varpaiden tallomisia lukuunottamatta hevosen harjaaminen ja kavioiden puhdistus meni yleensä ihan hyvin, jos paikalla ei ollut häiriötekijöitä (=tammoja). Sen sijaan varusteiden laitosta Vattu ei tykännyt, ei sitten ollenkaan. Hampaat ja kaviot viuhuivat sellaisella tahdilla, että niiden väistöliikkeistä minun olisi pitänyt ansaita karaten musta vyö. Jonkinlaisesta itsepuolustuslajista hevosten kanssa työskennellessä olisikin varmasti ollut hyötyä. Kun varusteet olivat päällä, Vattu oli taas rauhassa. Kummallinen hevonen.
Menin Vatun kanssa kentälle aikeinani ratsastaa sillä. Minulla ei juurikaan ollut odotuksia ratsastuksen suhteen, ehkä ihan hyvä tavoite oli selässä pysyminen. Olin ratsastanut Vatulla muutaman kerran juhannuksen jälkeen, jolloin en vielä ollut ratsastanut hoitohevosellani kertaakaan. Ensimmäisen kerran olin ratsastanut sillä juhannuksen jälkeisellä viikolla, kun juhlinnasta oli selvitty. Onneksi paikalla ei ollut yleisöä, koska suoraan sanottuna ratsastuksesta ei ollut tullut yhtään mitään.
Sain selville, etä Vattu oli todella, siis todella reaktiivinen ja se otti nokkiinsa pienestäkin virheestä. Vähän liian kova käsi tai väärä pohkeen kulma, niin vastauksena oli pukkisarja. Se ei tosin yllättänyt, olihan Majina varoitellut useamman kerran ennen kuin nousin Vatun selkään, että kannattaa sitten olla varuillaan kun sillä on tapana pukitella ja nousta pystyynkin. Pystyyn nousemista se ei ollut vielä harrastanut, mutta enköhän minä saisi senkin kokea jossain vaiheessa.
Kerran se veti pään alas sellaisella voimalla, että ohjat tempautuivat käsistäni ja Vattu kiitolaukkasi ympäri kenttää valonnopeudella parin jättipukin saattelemana. Pysyin selässä ihmeen kaupalla, siis siihen asti kunnes ori päätti tehdä äkkipysähdyksen keskellä kenttää. Lensin sen kaulan yli kentän hiekkaan kuin leppäkeihäs konsanaan. Ilmat menivät pihalle ja jouduin makaamaan kentällä hetken aikaa X-asennossa, ennen kuin happi alkoi taas kulkea. Jos joku olisi ollut katsomassa, hän olisi varmaan luullut, että kuolin siihen paikkaan. Vattukin tuli jo haistelemaan minua ihmetellessään, ajattelinko nousta siitä ollenkaan.
Jälkiviisaana olin päätellyt tapahtuneen jälkeen, että ehkä kannattaisi laittaa seuraavalla kerralla turvaliivi päälle, vaikka normaalisti en käyttänytkään turvaliiviä muuten kuin esteitä hypätessä. Tällä kertaa olin kuitenkin laittanut sen päälle, koska Vatun kanssa sille voisi olla tarvetta, jos se vaikka saisi samanlaisen kohtauksen kuin viimeksi. Silloin olin selvinnyt vähällä, mutta ei sitä koskaan tiennyt, mitä tapahtuisi seuraavaksi. Hieman hermostuneelta ori vaikutti tälläkin kertaa, mikähän oli tällä kertaa syynä. Ehkä väärä taivaankappaleiden asento.
Herkkyydestään huolimatta Vattu oli kuitenkin oikeasti ihan kiva ratsastaa, silloin kun se ei yrittänyt heittää minua selästään rodeohevosen lailla tai vienyt minua ympäri kenttää. Haaveenani oli tietysti oppia ratsastamaan Vatulla sillä tavalla, että minun ei tarvinnut koko ajan olla varuillani ja odottaa, milloin se heittää minut selästään tai lähtee ryöstämään. Ehkä sekin päivä koittaisi joskus.
Lopetin ratsastuksen tältä päivältä heti kun meni hyvin. Halusin uskoa siihen, että meillä oli toivoa. Taputin Vattua kaulalle ja heilautin itseni pois sen selästä. - Kyllä meistä vielä hyvä pari tulee, supisin ruunikon korvaan. Se vain ravisteli suurta valkoista päätään niin, että sen suupielistä roikkuvat kuolat lensivät päälleni. - Kiitos vaan, sanoin ja lähdin taluttamaan oria talliin. Mutta ihan oikeasti, kyllä meistä vielä kelvollinen ratsukko tulisi - ajan kanssa.
|
|
|
|
by Anni on Jul 13, 2019 22:01:28 GMT 2
Warm upHeinäkuun kolmastoista Vattu pärskähti kovaäänisesti, samalla nostaen päänsä kohti kattoa. Kevyestä pohkeen painalluksesta se lähti laukkaamaan edessä häämöttävällä suoralla uralla. Innostuksissaan se lähti kiihdyttämään laukkaansa, minun pidättäessä hevosta puolipidättein. Käänsin orin keskittyneenä pääty-ympyrälle, jotta saisin helpommin vauhtia hillittyä.
Ulkona satoi vettä, joten olin päättänyt tulla ratsastamaan maneesiin. Se oli suuri ja avara, eikä siellä tällä hetkellä ollut minun ja Vatun lisäksi muita ratsukoita. Olin laittanut maneesiin muutaman puomin, joita käytin apunani valmistautuessani ensi viikon keskiviikkona järjestettävään estevalmennukseen. Jo pelkillä maapuomeilla sai jo tuntumaa esteisiin, vaikka niissä ei korkeutta ollutkaan.
Olin osallistunut valmennukseen Vatun kanssa. Tarjolla oli ollut muitakin ratsuja, mutta totta kai Vattu oli ollut ensisijainen valintani. Olin ratsastanut hoitohevosellani jo jonkun verran sileällä, joten pikkuhiljaa olisi tarkoitus siirtyä esteisiin - esteillehän tässä olisi tarkoitus painottua, olihan Vattu kokenut estehevonen ja minä olin aiemmin kisannut paljonkin esteillä. Totta kai minua jännitti meidän ensimmäinen yhteinen valmennuksemme, mutta toisaalta odotukset olivat positiiviset, koska olin kuitenkin parhaimmillani kisannut esteratsastuksessa jopa 120 cm luokissa ja ratsastanut paljon Vatun kaltaisilla hevosilla. Odotettavissa oli haasteita, mutta minkä hevosen kanssa niitä ei olisi? Varsinkin Vatun kanssa niitä haasteita tulisi olemaan paljon, lähinnä orin tulisuuden takia.
Huomioni oli vähän aikaa muualla, jolloin Vattu päätti heti käyttää tilaisuuden hyväkseen. Se teki näyttävän sivuloikan juuri ennen puomia, jolloin tasapainoni horjahti ja toinen jalustin lensi jalasta, mutta sain sen nopeasti kalastettua takaisin jalkaan ja Vatun ohjattua takaisin puomilinjastolle. Se ylitti kolme peräkkäin asetettua puomia suurin harppauksin, minun istuessa kevyessä istunnassa sen satulassa. Orin korvat olivat suunnattuina eteenpäin ja tumma harja heittelehti ravin tahdissa.
Taputin ratsuani kaulalle ja annoin sen mennä hetken aikaa käyntiä pitkin ohjin. Puoliverinen puhisi kaulaansa venytellen, minun myöskin hengähtäessä. Ratsastaminen otti voimille, vaikka joidenkin mielestä ratsastaminen olikin vain pelkkää paikallaan istumista. Olin varma, ettei kukaan kyseisen väitteen esittäjä ollut koskaan itse ratsastanut - saattaisi mieli muuttua aika äkkiä, jos joutuisi itse hevosen selkään oikeasti ratsastamaan. Varsinkin, jos joutuisi Vatun selkään. Joka askeleen joutui ratsastamaan ja jos ei keskittynyt, seuraavassa hetkessä hevonen oli saattanut jo heittää ratsastajansa maistelemaan kentän hiekkaa.
Maneesin ovi kävi ja sisään astui Majina jonkun rautiaan hevosen kanssa. - Ai sori, en tienny että olitte täällä”, nainen pahoitteli. - Ei kai haittaa jos tullaan Kanteleen kans tänne? Pudistin päätäni ja mutisin jotain ein kaltaista, vaikka tosiasiassa olisikin tehnyt mieli sanoa, että halusin ratsastaa yksin. Mutta en minä tietenkään voinut kieltää Majinaa tulemasta oman tallinsa maneesiin. Hymyilin naiselle väkinäisesti ja keräsin taas pikkuhiljaa ohjat käsiini valmistellakseni Vatun siirtymään raviin ja jatkamaan puomityöskentelyä. Toivottavasti Majina ei ainakaan kovin paljon tuomitsisi ratsastustani. - Saa nähdä, miten Vattu reagoi kun tuli tamma paikalle, Majina tuumasi ääneen kiristäessään Kanteleen satulavyötä keskihalkaisijalla. Pian nainen kampesi itsensä sulavasti satulaan ja alkoi ottaa alkukäyntejä sisäuralla sillä välin kun minä ravasin Vatulla ulommalla uralla. - Ei se yleensä kyllä häiriinny vielä yhdestä tammasta, mutta ei sitä koskaan tiedä. Me voidaan kyllä tulla myöhemminkin tänne jos ei suju, mutta kokeillaan nyt miten onnistuu.
Vattu korskui ja avut olivat hieman vaikeampia saada läpi (jos se yhtään normaalia vaikeammaksi pystyi menemään), mutta mitenkään mahdottomaksi ori ei muuttunut, vaikka olikin tamma samassa tilassa sen kanssa. Ratsastin puomit vielä pari kertaa ravissa ja laukassa, kunnes päätin alkaa pikkuhiljaa jäähdyttelemään oria. Jo puomit saivat hevosen käymään kuumana. Mitähän siitä estevalmennuksesta tulisi? Siellä kuitenkin hypättäisiin ihan kunnon kokoisia esteitä maapuomien sijaan. Osaisinkohan ratsastaa Vatulla ollenkaan, vai nolaisinko vain itseni ihan täydellisesti? - Teillähän menee yllättävän kivasti! Majina kehui yhtäkkiä, juuri ennen kuin siirsin Vatun loppuraveihin. - Ai, kiitos, sanoin hämmentyneenä. Toisaalta, tänään oli kyllä mennyt hyvin. Tietysti Vattu oli ollut oma energinen itsensä ja vauhdin hillitsemiseksi oli saanut tehdä kunnolla töitä, mutta en ollut pudonnut kertaakaan hevosen selästä ja Vattu oli jopa kuunnellut minua, kunhan apuja oli toistellut tarpeeksi monesti. - Siitä vaan lisää treeniä niin teistä tulee loistava esteratsukko! Majina kannusti. - Ja kun on se valmennuskin niin saatte sieltä varmasti hyviä neuvoja!
Hymyilin, tällä kertaa aidosti. Minua ei enää haitannut yhtään, että hän oli tullut maneesiin myös - oikeastaan oli hyvä, että Majina oli tullut, sillä kaipasinkin rohkaisevia sanoja. Minulla oli oikeasti unelmana, että joku päivä voisimme kiertää Vatun kanssa estekenttiä ja voittaa sinivalkoisia ruusukkeita. Siihen oli vielä paljon, paljon matkaa, mutta ehkä se olisi mahdollista.
Ainakin odotin estevalmennusta nyt entistäkin innokkaampana.
|
|
|
|
by Majina on Jul 19, 2019 2:26:02 GMT 2
|
|
|
|
by Anni on Jul 24, 2019 11:55:12 GMT 2
Larkynin tarkan silmän allaLarkyn Stavishin valmennus 17.07.2019
Outoa kyllä, minua ei edes pahemmin jännittänyt, kun astelin Ansamaan maneesiin Vatun kanssa ennen estevalmennuksen alkua. Ehkä se johtui siitä, että ratsunani oli Vattu, joka oli minulle edes vähän tuttu, vaikka esteitä emme olleetkaan vielä hypänneet. En sentään joutunut ihan vieraan hevosen selkään, niin kuin muut ratsastajat. Heitä ei kuitenkaan paljoa näyttänyt haittaavan, etteivät päässeetkään ratsastamaan hoitohevosillaan.
Majinan kutsuvieras, kovan luokan esteratsastajatähti Larkyn Stavish oli tullut Amerikasta asti pitämään meille valmennusta - en ollut uskoa silmiäni, kun näin hänet ilmielävänä keskellä maneesia. Voisi jopa sanoa, että Larkyn oli minulle jonkin sortin idoli, ihailin hänen ratsastustyyliään ihan älyttömän paljon. En kyllä tiennyt yhtään, minkälainen valmentaja hän olisi, mutta sehän nähtäisiin pian. Perhoset lepattelivat vatsanpohjassa ihan pelkästä innostuksesta. Olin nähnyt Larkynista varmaan miljoona videota ja kuvaa, mutta pakko myöntää, että mies näytti vielä paremmalta näin livenä.
Tänne oltiin kuitenkin tultu ratsastamaan eikä ihailemaan valmentajaa, joten yritin keskittyä Vatun verryttelemiseen. Katseeni meinasi välillä luisua Larkyniin, josta mies kuittailikin minulle. - You can’t concentrate if you watch me all the time, Larkyn nauroi. - I have heard that Vattu is a really hard horse. You need to focus on him, hän jatkoi vakavammin.
Sileällä työskentely sujui suhteellisen hyvin, kunhan sain keskittymiseni pysymään Vatussa. Vauhtia oli kyllä enemmän kuin tarpeeksi ja sain tehdä töitä, jotta hevoseni ei olisi ryöstänyt ja jyrännyt muiden ratsukoiden päälle. Onneksi sitä ei kuitenkaan tapahtunut, vaikka Vattu olikin vielä tavallistakin energisempi esteitä nähdessään ja olin jo sileätyöskentelyn jälkeen ihan poikki Vatun pidättelemisestä.
Kun hevoset oltiin saatu vetreiksi sileällä, aloitettiin esteiden hyppääminen ensin parilla verryttelyhypyllä. Jokainen hyppäsi vuorollaan, jotta Larkyn voisi keskittyä yhteen ratsukkoon kerrallaan ja arvioida tämän osaamista. Minä jouduin menemään ensimmäisenä, varmaan sen takia kun Vattu alkoi jo käymään levottomana. Se syöksyi esteille kuin tykin suusta. Yritin pidättää hevosta, mutta avut eivät menneet läpi. Esteet tulivat nopeasti vastaan, joten keskityin vain parhaani mukaan pysymään satulassa. Pidätin hengitystäni ja puristin ohjia sormieni välissä niin, että pystyin jo tuntemaan pikkurillin ja nimettömän väliin syntyvän rakon.
Vattu hyppäsi pienet verryttelyesteetkin jättimäisellä ilmavaralla, kuin ne olisivat olleet isojakin esteitä. Selvisimme hengissä ensimmäisistä esteistämme, vaikka menomme näyttikin varmaan melkoisen hurjalta. Siltä se kyllä tuntuikin. Huomasin sivusilmällä muiden kauhistuneet ilmeet, kun he olivat seuranneet minun ja Vatun menoa sivusta. Ei tullut yllätyksenä, että Larkyn otti minut heti puhutteluun suorituksemme jälkeen. Hän sanoi, että en voisi antaa hevosen ryntäillä tuolla tavalla, koska se aiheuttaa vaarallisia tilanteita ja siinä voi oikeasti käydä pahastikin, jos hevosta ei saa hallintaansa. - Relax and breathe, you can start with it, Larkyn sanoi. Sitä seurasi pitkä selitys siitä, ettei ohjissa roikkuminen auttanut sitten pätkääkään ja että minun pitäisi antaa hevoselle tilaa, mutta myöskin antaa sille tukea eikä päästää sitä menemään ihan oman mielensä mukaan. Vauhdikasta estehevosta oli turha pidättää liikaa, vaan pikemminkin sitä täytyi oppia ratsastamaan sen vaatimassa tempossa, jotta vaarallisilta tilanteilta vältyttäisiin.
Seurasin muiden suorituksia sillä välin kun minä sain levätä Vatun kanssa. Saaga ratsasti Majinan hevosella, Kanteleella ja vaikutti aika jännittyneeltä. Mietin, mitenhän hän selviäisi esteistä, mutta loppujen lopuksi hänellä meni ihan kivasti. Huomasin kyllä, ettei hänellä tainnut olla paljoa kokemusta esteiltä, mutta arvostin hänen rohkeuttaan siitä huolimatta osallistua valmennukseen. Dafinan ratsu Uoma vaikutti aika vauhdikkaalta hevoselta, mutta Dafina hallitsi sen hyvin ja he hyppäsivät tosi nätin näköisesti. Lumikko ja Salva hyppäsivät myös oikein hienosti, vaikka Salvallakin oli energiaa välillä vähän liiaksi.
Esteratsastajan sieluni heräili valmennuksen edetessä ja pieni alkujännitys oli loppua kohden jo historiaa. Nautin täysin siemauksin siitä, kun lensimme esteiden yli kevyesti, Vattu oli selkeästi hypännyt esteitä ennenkin. Tietysti ori kuumui toisinaan aivan liikaa ja hypyt lähtivät joko liian kaukaa tai läheltä, mutta niistäkin tilanteista selvittiin, kun pysyin vain itse rauhallisena ja ratsastin sitä avuilleni lähinnä istunnalla, ei ohjista vetämällä. Siitä syntyi helposti vetokilpailu, kun Vattu alkoi vetää kättäni vastaan, mitä en tietystikään voinut voittaa. Oli tärkeää pysyä pehmeänä, mutta määrätietoisena. Liika pehmoilukaan ei tällaisen hevosen kanssa toiminut.
Vaikka en vielä osannutkaan ratsastaa Vattua täydellisesti, olin valmennuksen jälkeen yhtä hymyä. Olin saanut Larkynilta huimasti neuvoja, miten tämän tyyppistä hevosta kuuluu ratsastaa ja miten voin saada siitä kaiken irti esteradalla. Valmennuksen jälkeen kiitin Larkynia vuolaasti ja toivoin salaa mielessäni, että hän tulisi pitämään valmennusta meille uudestaankin. Hän oli kyllä taitava valmentaja, niin kuin ratsastajakin. Vielä sitäkin mahtavampaa, että olin päässyt idolini valmennukseen, oli se, että olin saanut ratsastaa siinä muiden taitavien ratsastajien kanssa. Olin keskittynyt muiden ja omiin suorituksiini niin, että ehdin huomata vasta maneesista poistuessani katsomosta lähtevät Purovuon tiimitakkeihin sonnustautuneet ihmiset...
|
|
|
|
by Anni on Jul 25, 2019 22:17:41 GMT 2
Fast and furiousYhteismaasto Saagan ja Lumikon kanssa
Elohopea oli varmaan lähempänä kolmeakymmentä, kun varustin Vattua pikkutallissa valmiiksi maastolenkkiä varten. Onneksi tallissa oli hyvä ilmastointi, joten sisällä oli viileää paahtavan kuuman ulkoilman vastapainoksi. Olin pyytänyt maastoon mukaan Saagan ja Lumikon, he olivat kuitenkin eri tallissa laittamassa ratsujaan kuntoon. Oli mukavaa mennä maastoon yhdessä. Itse asiassa olin pyytänyt tytöt mukaan ikään kuin varotoimeksi, koska Vatun kanssa ei koskaan voisi tietää, mitä tapahtuisi. En ollut vielä käynyt Vatun kanssa maastossa ratsain, taluttaen kylläkin, vaikka olin ollut hevosen hoitajana jo yli kuukauden.
Vattu kalisteli ketjuja, joilla olin laittanut sen kaksin puolin kiinni tallikäytävälle. Se puhisi levottomana ja kuopi kaviollaan maata tasaisin väliajoin. - Hei, lopeta nyt. Kyllä sä voit vähän aikaa odottaa, mutisin hevoselle vedellen sen ruskeaa karvaa pölyharjalla. Tallissa oli hiljaista, Vatun puhinoita lukuunottamatta. Helle oli ehkä väsyttänyt osan tallilaisista, olin kyllä nähnyt Miisun aiemmin päivällä hoitamassa hevostaan Piippiä. Piippi oli komea englantilainen täysiverinen, Miisusta en juuri tiennyt nimen lisäksi mitään. Ehkä tutustuisimme jossain vaiheessa paremmin.
Mietin, menisinkö maastoon ilman satulaa, mutta päädyin kuitenkin laittamaan satulan oriherralle. Satulan kanssa selässä pysyminen oli nimittäin aika paljon helpompaa kuin ilman, enkä tiennyt miten Vattu käyttäytyisi maastossa. Varmaan sielläkin melkoisen energisesti, jos yhtään hoitohevostani tunsin. Se haukkasi kuolaimet suuhunsa ja pureskeli niitä kovaäänisesti. - Sulla menee hampaat pilalle tosta, naurahdin ja talutin orin tallipihalle, jossa Saaga ja Lumikko jo olivatkin. - Me tultiin ihan äsken tähän, Saaga kertoi ja nousi Unikon paljaaseen selkään. Hän oli meistä ainoa, joka ei ollut laittanut hevoselleen satulaa. - Unski menee kyllä hyvin ilman satulaakin, hän kehui rapsutellen hoitsuaan sään kohdalta. Hymyilin ja heitin itseni satulaan. - Minkähänlainen Puro on maastossa, Lumikko tuumi ääneen kermanvärisen kiharaharjaisen ratsunsa selästä. - Mä mietin samaa Vatusta, sanoin testaillen olivatko jalustimet sopivan mittaiset. Ne olivat hieman lyhyen tuntuiset, mutta ehkä se ei haitannut.
Lähdimme suunnistamaan kohti maastoja auringon porottaessa yhä kuumemmin niskaamme. Vattua helle ei kuitenkaan haitannut, se käveli reippaasti allani korviaan pyöritellen. Pidin ohjia tuntumalla käsissäni, jotta saisin hevosta pidätettyä jos se yrittäisi lähteä ryöstämään. Huokaisin syvään ja yritin nauttia upeasta kesäsäästä, vaikka olinkin koko ajan varuillani, mitä Vattu saattaisi keksiä.
Olin kaivanut jostain tavaroideni syövereistä yhdet ainokaiset harmaat ratsastushousut, muut olivat väriltään tummansinisiä, ruskeita tai mustia. Yhdet valkoiset kisaratsastushousut löytyi, mutta niitä en viitsinyt käyttää muuta kuin kisoissa, jotta ne myös säilyisivät valkoisina mahdollisimman pitkään. Niille ei ollut ollut pitkään aikaan käyttöä, mutta ehkä sekin päivä pian koittaisi. Käyttökelpoinen valkoinen t-paita oli sentään löytynyt jostain kaikkien mustien paitojen seasta. - Ravataanko? kysyin varovaisesti pidättäen ylienergistä Vattua kevyesti ohjasta. Olimme kävelleet jo hyvän matkaa, joten se odotti jo kärsimättömänä siirtymistä vauhdikkaampaan askellajiin.
Takaani kuului myöntäviä vastauksia, joten painoin pohkeeni Vatun kylkiin ravin merkiksi. Hevonen nytkähti raviin niin isoin harppauksin, että horjahdin satulassa ja melkein kaaduin Vatun kaulalle. Sain kuitenkin nopeasti korjattua asentoni ja matka jatkui suht’ rauhallisesti. Vatun mittakaavassa siis. Ori puksutti eteenpäin kuin pikajuna, kättäni vasten nojaten. Pehmensin hieman kättäni ja yritin hidastaa Vattua istunnalla. Se hidasti hieman, jolloin käännyin katsomaan, pysyivätkö Lumikko ja Saaga perässä. - Vähän hitaammin kiitos, kuului Saagan pyyntö jonon hänniltä. Puro kulki hyvin Vatun takana, kuitenkin kunnioittavan välimatkan päässä. Unikko oli jäänyt meistä hieman jälkeen, ei pahasti kuitenkaan. - Sano se Vatulle, tuhahdin. Pian hidastimme Lumikon kanssa käyntiin, jotta Saaga sai otettua meidät kiinni.
Hidastus tuli hyvässä kohtaa, koska maasto alkoi muuttua vähän vaikeammaksi. Polku kiemurteli tiheän metsän keskellä ja suuria kiviä sekä puunkantoja sai väistellä yhtenään. Tämä polku johti meidät pellon laitaan, joka suorastaan kutsui laukkaamaan. Mietin, pitäisikö meidän suosiolla kiertää pelto, sillä Vattu saattaisi innostua melkoisesti avaralla aukealla. Päätin kuitenkin ratsastaa hevosen pellolle, kerranhan tässä vain elettiin. - Nähdään pellon päässä! huusin Lumikolle ja Saagalle, kun Vattu jo tempaisi täyteen laukkaan niin, että kaviot vain tömisivät pellon reunaan muodostunutta polkua vasten.
Edessämme oli pitkä, leveähkö suora, joka oli kuin tehty laukkaamiseen. Olin noussut jalustimille ja pidin Vatun harjasta kiinni kaikin voimin tuulen tuivertaessa korvissa. Annoin hevosen laukata niin lujaa kuin kavioista lähti, mutta aloin hyvissä ajoin jarruttaa ennen kuin pelto loppui ja vastassa oli taas kapeampi metsäpolku. Ehdin jo miettiä, mitä tapahtuisi, jos Vattu ei hidastaisikaan, mutta onneksi se totteli tällä kertaa käskyjäni. Hiestä märkä hevonen pudotti vauhdin kiitolaukasta ensin rauhallisempaan laukkaan ja siitä raviin.
Pienen ravipätkän jälkeen siirsin Vatun käyntiin ja tajusin katsoa, minne maastokaverini jäivät. Lumikko ilmestyi Puron kanssa rauhallisessa ravissa suuren kuusen takaa. Hänkin hidasti käyntiin ja taputti hieman hikistä ratsuaan kaulalle. - Ootteko harkinnu osallistumista laukkakisoihin? punahiuksinen tyttö kysyi hengästyneenä. - Mä en oo ikinä nähny minkään hevosen laukkaavan noin lujaa. - Vatusta tulis kyllä varmaan hyvä laukkahevonen, vastasin huvittuneena.
Saagakin ilmestyi samaisen kuusen takaa ilmeisen hengästyneenä. Jatkoimme matkaa käynnissä, jotta hevoset sekä me itse saimme levättyä. Tunsin sydämeni hakkaavan rinnassa edelleen, ja hengittäminen oli raskasta. Tajusin vasta nyt, kuinka lujaa olimmekaan oikeasti menneet. - Ajattele, jos se ois pukittanut, Saaga kauhisteli viitaten Vattuun. - Miten siinä voi olla noin paljon vauhtia? Siihen tuskin kukaan tiesi vastausta, eikä Vatun energia tuntunut hiipuvan edelleenkään, vaikka metsässä ei käynyt tuulenvirekään ja äskeisen jälkeen olisi luullut, että vauhti olisi edes vähän vähentynyt. Vattu tempoili allani niin kuin se olisi ollut valmis ryntäämään samanlaiseen vauhtiin hetkenä minä hyvänsä. Pidin sen kuitenkin käynnissä, hurjistelut saivat tältä päivältä riittää.
Ratsastimme takaisin tallille lammen kautta, jotta saimme jäähdyteltyä kunnolla. Vesi oli ihanan viileää, se varmasti sai paremman olon niin meille ratsastajille kuin hevosillekin. Ansamaassa jääkaapissa odotti iso pullo jääkylmää kokista. Jaoimme sen Lumikon ja Saagan kanssa, ja juttelimme mukavasta, joskin vauhdikkaasta maastolenkistämme. Päätimme samalla, että ottaisimme saman joskus uudestaankin.
|
|
|
|
by Anni on Aug 2, 2019 11:41:17 GMT 2
Vaihteeksi ilman satulaaElokuun toinen
Huomenna olisi edessä lähtö Mustasaareen, halusin kuitenkin ratsastaa Vatun kevyesti vielä ennen sitä. Ehkä hevonen ei sitten olisi niin räjähdysherkkä, kun lähtisimme vaeltamaan kohti Mustasaarta. En halunnut, että Vattu järjestäisi jonkun kohtauksen siellä, retki olisi varmasti tarpeeksi jännittävä ilman sitäkin.
Aamiaisen jälkeen päätin lähteä ratsastamaan, joten hain Vatun tarhasta ja menin talliin hoitamaan sen. Suin orin ruunikkoa karvapeitettä puhtaaksi pölyharjalla ja pohdin, menisinkö ratsastamaan maneesiin vai kentälle. Ilma oli aika viileä, mutta ei satanut vettä, joten ehkä voisin mennä kentälle. Syksyllä maneesissa saisi varmasti olla ihan tarpeeksi.
Laitoin Vatulle vain suitset ja suuntasin sen kanssa kentälle. Hevonen vaikutti energiseltä, mutta milloinpa se ei olisi vaikuttanut. Ori oli sen verran iso, että otin suosiolla jakkaran avukseni selkäännousuun, nyt kun sillä ei ollut satulaakaan selässä. Vattu ei olisi malttanut pysyä paikallaan, se steppasikin pari kertaa jakkaran ympäri ennen kuin suostui asettumaan paikoilleen. Se oli varmasti hassu näky, mutta kukaan ei ollut näkemässä. Pomppasin Vatun selkään, jolloin se lähti jo kävelemään keskeltä kenttää kohti uraa. Pysäytin hevosen ja pistin sen odottamaan vähän aikaa, ennen kuin annoin sille merkin lähteä taas liikkeelle.
Minulla oli päällä musta tuulitakki, jossa oli kevyt vuoraus. Käytin sitä yleensä vasta syys-lokakuussa, mutta tänään oli niin viileä ilma että takki ei ollut yhtään liian lämmin. Annoin Vatun mennä muutaman kierroksen rentoa käyntiä, kunnes keräsin ohjat käsiini ja aloin taivuttelemaan hevosta ympyröillä ja asetuksilla. Vattu painoi kädelle ja välillä ravisteli päätään, joka muistutti minua taas istunnalla ja pohkeella ratsastamisesta. Pian siirsin hevosen raviin ja jatkoin työskentelyä ympyröillä. Vattu ampaisi raviin taas liian vauhdikkaasti, joten otin sen käyntiin ja kokeilin uutta siirtymistä. Nyt meni aavistuksen verran paremmin. Yritin opettaa oria siihen, että siirtymiset pystyi hoitamaan rauhallisestikin.
Kiersimme kenttää reippaassa ravissa hyvän aikaa. Vattu alkoi tuntua koko ajan paremmalta ratsastaa, vaikka vauhtia sillä olikin. Pitkällä sivulla kokeilin vähän lisäyksiä, lyhyellä sivulla taas kokoamisia. Vattu kyllä tajusi kokoavatkin avut, mutta se ei vain malttanut kuunnella ennen kuin parin toiston jälkeen. Kehuin hevosta paljon, kun se vastasi antamiini apuihin. En halunnut uuvuttaa Vattua liian pitkällisellä työskentelyllä, joten pian siirsin sen käyntiin ja heitin ohjat pitkiksi. Pitkien välikäyntien aikana silittelin Vatun kaulaa tyytyväisenä. Kyllä se osasi, kun vaan jaksoi keskittyä.
Käyntien jälkeen päätin ottaa vähän laukkaa. Juuri kun pääsin kehumasta Vattua, se räjähti käsiini, näköjään kun ehdin vasta ajattelemaan laukkaamista. Sinnittelin selässä parit pukit, kunnes aloin rauhoittelemaan villiä ratsuani. Se hiljensi todella nopeatahtiseen käyntiin, korskuen ja kuola lentäen. - Prrr, rauha maahan, sanoin ja odotin, että Vattu rauhoittui kävelemään normaalia tahtia. - Et sä voi tuolla tavalla tehdä.
Ei tässä ollut kiire mihinkään, joten odotin vielä vähän aikaa, ennen kuin kokeilin uudestaan laukannostoa. Tai no, oikeastaan tämä oli ensimmäinen kerta, koska aiemmalla yrityksellä Vattu oli vain lähtenyt käsistäni ennen kuin ehdin mitään apuja edes antamaan. Otimme ensin rauhallisen siirtymisen raviin, jossa annoin laukka-avut. Vattu pomppasi laukkaan innoissaan, mutta tällä kertaa ei pukittanut. Kehuin hevosta äänellä ja annoin sen laukata hetken aikaa ihan vaan uralla, kunnes käänsin sen pääty-ympyrälle. Siinä asetin oria ja pyrin ottamaan mahdollisimman hyvän kontrollin laukasta. Vattu hieman hiljensi tahtiaan, mutta meni silti reippaasti. Se ei haitannut, kyllä Vattu sai olla reipas, mutta sen täytyi kuunnella minua.
Vatulla näytti sujuvan ihan hyvin ilman satulaakin ratsastaminen. Toki pukeissa oli vaikeampaa pysyä, mutta varsinkin juniorivuosina minun tuli paljon ratsastettua vikuripäisillä poneilla, jotka toisinaan vetivät jopa pahempia pukkisarjoja kuin Vattu. Ja niilläkin olin ratsastanut ilman satulaa, koska ilmeisesti minulla ei ollut itsesuojeluvaistoa. Mutta niiden ansiosta olin oppinut pysymään selässä hieman vaikeammissakin olosuhteissa - siitäkin taidosta oli hyötyä, kun olin taas päätynyt tällaisen rodeohevosen hoitajaksi.
|
|
|
|
by Anni on Aug 4, 2019 18:04:02 GMT 2
SaaristoreissuMustasaari osa 1
Kello oli ehkä paria minuuttia vaille yhdeksän, kun istuin hajareisin Vatun satulassa, ohjat käsissä ja retkireppu selässä. Osa matkaan lähtijöistä oli vielä säätämässä hevostensa kanssa jotain, minä olin jo valmis. Kohta se alkaisi, matka Mustasaareen. Mahanpohjassa kupli jännitys, pääasiassa kuitenkin positiivinen sellainen. Hieman minua kuitenkin mietitytti, miten Dochas selviäisi retken vetämisestä ja miten tulisin muiden retkeläisten kanssa toimeen.
Mietin myös, miten Vattu tulisi käyttäytymään, vaikka tällä hetkellä Vattu tuntuikin allani rauhalliselta. Se ei steppaillut sivulle, pyörinyt ympyrää tai tehnyt oikeastaan yhtään mitään erikoista. Se vain seisoi paikallaan, se jos joku tuntui oudolta. Vattu ja paikallaan oleminen, oli vaikea kuvitella, että ne mahtuivat samaan lauseeseen.
Kun kaikki olivat valmiita, kajautti Dochas reippaasti ilmoille “nyt lähdetään” ja kannusti dongolatammansa käyntiin. Minun ruunikko ratsuni lähti yllättävänkin rauhallisesti tallustelemaan edellä menevän Voon perässä. Dochas johti joukkoa Piolan kanssa. Se oli erikoisen näköinen, mutta silti älyttömän kaunis hevonen. Ei se ehkä ollut sellainen hevonen, joka olisi ensimmäisenä tullut mieleen sanaparista “kaunis hevonen” - olihan tammalla oudon mallinen kyömypää, hontelo olemus ja ohuet harja ja häntä, mutta silti se oli järkyttävän upea. Tuo varmasti keräsi katseita, eihän tuollaisia hevosia ihan joka päivä nähnyt.
Sää oli kolea, ja sumu leijaili mystisenä ympärillämme kun etenimme rauhallisessa tahdissa metsäpolulla. Vatulla oli selässään matkaratsastussatula, jossa on erittäin miellyttävää istua. En olisi voinut kuvitellakaan istuvani montaa tuntia estesatulassa, onneksi Vatulla oli sen lisäksi pitkään vaellukseen suunniteltu satula. Vilkaisin välillä takanani kulkevaa Saagaa ja Unikkoa, joka laahusti jonon viimeisenä tyypillisen rauhallisena Unikkona. - Pysyttekö te perässä? huikkasin Saagalle olkani yli. Tuo vastasi myöntävästi, mutta maiskutti kuitenkin voikolle tammalleen kannustaakseen sitä kulkemaan reippaammin.
Parin tunnin välein pysähdyimme pitämään tauon, jotta saimme vähän jaloitella ja syödä eväitä, ja hevosetkin saivat vettä. Taukojen jälkeen matka ei taas tuntunut niin raskaalta. Matkan varrella Dochas piti huolen siitä, ettei meille ehtinyt tulla tylsää, kun hiljaisen hetken koittaessa tuo alkoi kertoa kaikenlaisia tarinoita milloin hevosista ja milloin jostain metsän hengistä. Se oli itse asiassa ihan viihdyttävää, vaikka kaikkea en jaksanutkaan kuunnella uppoutuessani omiin ajatuksiini.
Lämpöasteita oli jo enemmän kuin aamulla, mutta mistään helteestä ei kuitenkaan voinut puhua. Onneksi ei mikään helle ollutkaan, tämä oli juuri sopiva ilma matkantekoon. Kun matkaa oli taitettu jo useampi tunti, Vattu säikähti yhtäkkiä jotain. Se alkoi hirnua ja viuhtoa ilmaa etukavioillaan, minun sinnitellessä satulassa. Rauhoittelin hevosta parhaani mukaan äänellä. Saaga tuli avukseni rauhoittelemaan Vattua, ja onneksi se rauhoittukin siitä aika nopeasti. - Mikähän sille tuli, ihmettelin Vatun edelleen ollessa hieman levoton, se viskoi päätään ja hengitti raskaasti puuskuttaen. - Mä näin kyyn, katotaan ettei se purrut sitä, Saaga sanoi ja oli salamana jo laskeutunut Unikon selästä. Dochaskin oli ehtinyt paikalle, ja tuo jalkautui myös pystyäkseen tutkimaan Vattua paremmin. Mies totesi, ettei jaloissa näkynyt puremajälkiä, mutta hän kuitenkin kehotti seuraamaan Vatun vointia ja ilmoittamaan heti, jos jotain poikkeavaa ilmeni. Nyökkäsin ymmärtäväisenä.
Enemmältä draamalta säästyttiin, ainakin näin ensimmäisen päivän osalta. Eihän sitä tiennyt, mitä tulevat päivät pitäisivät sisällään. Illalla noin kahdeksan aikoihin saavuimme Ukkosenuoman ja Saariselän rajalla sijaitsevalle leirintäalueelle, jossa saimme vihdoin levätä kunnolla ennen kuin matkantekoa jatkettaisiin huomenna. Kaikki olivat jaksaneet hienosti ensimmäisen etapin matkastamme, eikä mikään hevonen näyttänyt ainakaan kovasti väsyneen. Sen sijaan ratsastajat vaikuttivat aika väsyneiltä, useilla oli tainnut jäädä yöunet aika vähäisiksi. Vaikka itse olin nukkunut kohtuullisen hyvin, olin silti ihan loppu enkä olisi jaksanut ratsastaa enää metriäkään.
Loppuilta kului telttoja pystytellessä, leirinuotion ääressä oleillen ja vaahtokarkkeja ja makkaraa paistaen. Tunnelma oli lämminhenkinen, mutta jostain kaukaa kuuluva suden ulvonta sai kylmät väreet virtaamaan selkäpiitä pitkin. Onneksi leirintäalue oli kuitenkin aidattu, niin mistään petoeläimistä ei suurempaa haittaa olisi, mietin mielessäni. Suljin silmäni lämmittävän nuotion äärellä, satunnaisen puheensorinan kantautuessa välillä korviini. Tässä oli hyvä olla.
|
|
|
|
by Anni on Aug 6, 2019 13:09:11 GMT 2
Looking for a treasureMustasaari osa 2 Kolmantena matkapäivänä kuljimme mökeille, ensimmäisen yön saaressa olimme nukkuneet teltoissa. Minä ja Saaga olimme jutelleet aika paljon matkan aikana, olihan Saaga jonon viimeinen ja minä toiseksi viimeinen niin jutteleminen kävi luontevasti. Olimme sopineet, että majoittautuisimme samaan mökkiin, joen niin teimme. Oloni muuttui koko ajan mukavammaksi Saagan seurassa ja alkoi itse asiassa olemaan ihan hauskaakin. Saaga oli tietysti paljon puheliaampi kuin minä, mutta tytön juttuja oli kiva kuunnella. Tietysti vastasin silloin, kun keksin jotain sanottavaa, mutta onneksi Saagaa ei näyttänyt hirveästi haittaavan, etten ollut koko ajan äänessä.
Päivä oli kulunut nopeasti, olimme majoittuneet mökkeihin, tutustuneet ympäristöön, grillailleet ruokaa ja ihan vaan viettäneet aikaa yhdessä. Illalla menimme vielä uittamaan hevosia auringonlaskussa. Tunnelma oli seesteinen, välillä joku nauroi yli-innokkaalle hevoselleen ja vesi roiskui korkealle yläilmoihin hevosten temmeltäessä rantavedessä. Dochas katsoi meitä kivellä istuen vähän aikaa, kun oli lopettanut puhelun, ilmeisesti Majinan kanssa. Meillä oli kaikki hyvin täällä Mustasaaressa, toivottavasti Majinallakin oli kaikki hyvin Englannissa.
Myöhään illalla olimme jo alkaneet iltatoimille ja valmistautumassa nukkumaanmenoon, mutta yhtäkkiä Dochas keräsi meidät kaikki koolle, hänellä olisi kuulemma jotain tärkeää asiaa. - Ei sitten kysymyksiä, ennen kuin olen saanut selitettyä, Dochas sanoi yllättävän vakavana. Nyökyttelimme miehelle. Mitä ihmettä hänellä oikein oli kerrottavaa. Mies kaivoi taskustaan jonkun rypistyneen paperin, jonka tämä levitti keittiön pöydälle. Huomasin, että paperin alareunassa luki “Mustasaaren aarre”. Ensimmäinen ajatukseni oli, että et voi olla tosissasi. Tämä oli varmasti vain joku huono vitsi, Dochas halusi varmasti vain pilailla kustannuksellamme. - Ihan oikea aarreko? kysyin epäuskoisena. - Ei kysymyksiä, Dochas vain sanoi ja alkoi selittämään reissustaan kaupungilla. Tarina oli melko pitkä, mutta tiivistettynä paperi oli löytynyt erään miehen taskusta, joka oli lähtenyt juoksemaan Dochasia pakoon. Myöhemmin poliisiasemalla mies oli paljastunut murtovarkaaksi ja paperi aarrekartaksi. - No niin, Dochas huokaisi tarinansa päätteeksi. “Onko täällä halukkaita lähtemään aarrejahtiin?” mies jatkoi, mutta vakavuus oli jo muuttunut innostukseksi.
Mökissä alkoi käydä supina, itse lähinnä vain mietin onko koko aaretta edes olemassa. Kaikki olivat kuitenkin lähdössä mukaan, uskoivatpa he aarteen löytymiseen tai eivät. Lähdimme matkaan hevosilla, jotta matkanteko olisi helpompaa. Varustauduimme taskulampuilla, jotta pimeässä saaressa näkisi edes jotain. Oli sanomattakin selvää, ettei täällä mitään katulamppuja ollut, varsinkin kun suuri osa saaresta oli tiheää metsää.
Niinpä me sitten lähdimme keskellä yötä etsimään aarretta. Olisin ollut valmis jo nukkumaan ja olo oli edelleen epäuskoinen, pystyikö tällaista oikeasti tapahtumaan. Entä jos emme edes löytyäisi koko aarretta, ja tämä olisi ihan turha reissu? Aloin kuitenkin pikkuhiljaa virkostua, olihan tämä nyt aika jännittävää. Ihan oikea seikkailu. Mustasaaren retki oli tähän mennessä ollut melko rauhallinen, joten pieni toiminta ei ollut pahitteeksi. Olimme löytäneet mökeiltä muutaman lapion, jotka päätimme ottaa mukaan. Rauhallisempien hevosten ratsastajat saivat kantaa niitä, koska esimerkiksi Vatun kanssa piti keskittyä koko ajan ratsastamiseen. Saaga keikkui Unikon selässä kahden lapion kanssa, meno ei kuitenkaan näyttänyt yhtään vaaralliselta. - Unikolla ratsastaminen onnistuu vaikka ilman käsiä, nainen oli vitsaillut kun oli lupautunut kantamaan minunkin lapioni.
Dochas keskittyi kartan lukemiseen ja arvioi meidän olevan pian ensimmäisen vihjetekstin luona. Metsässä oli haastavaa vaeltaa vaikka meillä olikin taskulamppujen tuoma valo apuna. Tarkkailimme ympäristöä josko siellä näkyisi jotain normaalista poikkeavaa. Kaikkialla tuntui näkyvän vain pimeyttä ja puita. - Hei, täällä! Silvia huudahti yhtäkkiä ja luki ensimmäisen vihjetekstin, joka oli kaiverrettu kiveen. Siitä ei vielä saanut juurikaan vihiä arkun tarkasta olinsijasta, se kehotti vain etsimään kuusien lähettyviltä. - Eikö täällä oo aika paljon kuusia? Saaga ihmetteli ääneen. Katselimme ympärillemme, se oli totta, ei täällä juuri muunlaisia puita ollut. Kuka ikinä olikaan vihjeet jättänyt, taisi olla vitsailijatyyppiä. - Toivotaan, että seuraava vihje on tarkempi, Dochas sanoi huvittuneena ja lähdimme jatkamaan matkaa.
Ratsastimme saaren toiselle puolelle, jossa oli jälleen kuusimetsää, paljon kuusimetsää, mutta muutamia mäntyjäkin näkyi seassa. Kahden muun vihjeen ja itse aarteenkin pitäisi kartan mukaan löytyä täältä. Emme olleet luovuttamassa, vaikka metsä muuttuikin koko ajan vaikeammaksi kulkea. Vihjeet oli osattu piilottaa hyvin, ettei ihan jokainen lenkkeilijä niitä löytäisi. En kuitenkaan uskonut, että tämä perämetsä oli kauhean suosittua lenkkeilyaluetta, tänne tuskin tuli kukaan ellei sitten ollut etsimässä jotain. Kuten me nyt. - Täällä! Saaga hihkaisi toisen vihjeen löytäessään. “Aarteen lähellä on kuulemma suuri punaiseksi värjääntynyt kivi.”
Sitten oli vielä viimeinen vihje, joka toivottavasti olisi vielä edellisiäkin tarkempi. Se sijaitsi aika lähellä toista vihjettä, mutta sekin oli piilotettu niin hyvin, ettei sitä heti nähnyt. Viimein Dafina huomasi viimeisen vihjeen, joka kertoi aarteen sijaitsevan korkean kallionharjanteen pohjoispuolella, jonne kiipeämällä näkisi merelle. Jännitys alkoi tiivistyä. Metsä muuttui yhä enemmän mäntyvaltaiseksi, kuusia oli edelleen jonkin verran mutta paljon vähemmän kuin aikaisemmin. Ensimmäisestäkin vihjeestä oli siis hyötyä, koska muuten olisimme etsineet aarretta myös mäntyjen lähettyviltä. Metsässä oli myös paljon kallioita, isoja ja pieniä. Koska tältä “aarrekalliolta” näkisi merelle (tosin nyt oli pimeää, joten tuskin sieltä näkyisi mihinkään), täytyi kallion olla melko isokokoinen. Lisäksi kallion lähellä täytyi olla suuri punainen kivi.
Sellainen kallio löytyi. Muuten olisimme varmaan menneet etsimään kalliolta aarretta, mutta karttaan oli kirjoitettu, että aarre oli kaivettu maahan joten kallion päällä aarre ei pystynyt olemaan - kallioon oli nimittäin aika vaikeaa haudata yhtään mitään. Ratsastimme isokokoisen kallion pohjoispuolelle, ja aloimme kaivaa kallion vierestä pehmeää maata, jota ympäröi punainen kivi ja muutama kuusi. Kuusiin sai helposti kiinnitettyä hevoset kaivuu-operaation ajaksi.
Lähes yhtä aikaa kaikkien lapiot osuivat johonkin kovaan. Yhteisvoimin nostimme ihan kunnon kokoisen arkun ylös, se oli kuin olikin ihan oikea aarrearkku. Kaikki henkäisivät ihastuksesta. Mitähän sen sisällä olisi? Ja olisiko se jotain arvokastakin?
|
|
|
|
by Anni on Aug 31, 2019 12:00:12 GMT 2
Jotain pimeässäElokuun kolmaskymmenesensimmäinen
Ulkona satoi kaatamalla vettä, onneksi olin juuri ehtinyt tulla Vatun kanssa maastosta ennen sateen alkamista. Oli vasta alkuilta, mutta ulkona oli jo todella hämärää, näin syksyllä alkoi tulla koko ajan aikaisemmin pimeää. Kuulin, kun sade ropisi kattoon ja voimakkaat tuulenpuuskat rymisyttivät välillä ikkunalaseja. Olikohan tulossa myrsky, mietin. Sellaista ei ollut luvattu säätiedotuksessa, mutta eihän niitä pystynyt aina ennustamaan. Samassa kuulin jyrinää, ja pian sitä seurasi myös välähdys. - Ethän sä pelkää ukkosta? kysyin Vatulta, jonka olin kiinnittänyt käytävälle ja se seisoi siinä malttamattomana steppaillen. Ei se kovin pelokkaalta vaikuttanut, tavanomaisen energiseltä vain.
Olimme käyneet pitkällä maastolenkillä ja palanneet vasta illalla. Tosin, olimme päässeet lähtemäänkin vasta aika myöhään, koska minulla loppui koulu kolmen aikoihin ja sitä seurasi vielä tunnin bussimatka. Olihan se melko raskasta, että koulumatkoihin meni joka päivä sellaiset pari tuntia, mutta toisaalta oli ihanaa, kun sain opiskella haluamaani alaa. Se tuntui oikealta, toisin kuin aiempi koulutukseni. Peruskoulusta puhumattakaan, se oli ihan painajaista minulle. Ravintola-alan koulutuksessa oli ollut jopa ihan kivaakin, mutta ala ei tuntunut sellaiselta, joka olisi pidemmän päälle kiinnostanut minua. Jotakin oli kuitenkin opiskeltava, ja huonon peruskoulumenestyksen jälkeen olin tyytyväinen, että pääsin edes jonnekkin opiskelemaan.
Tähän aikaan illasta tallilla ei ollut enää muita, olin luvannut Majinalle ja Dochasille lukita tallin ovet kunhan täältä jossain vaiheessa pääsisin lähtemään. Muut hevoset olivat jo saaneet iltaruokansa, Vattukin saisi omansa kunhan sain otettua siltä varusteet pois ja suihkutettua sen mutaisiksi menneet jalat. Maastossa oli melko kuraista useamman sateisen päivän jäljiltä, tälläkin hetkellä sade ja ukkonen vain jatkoivat voimistumistaan. Tuulikin tuntui voimistuvan, tästähän kehittyi ihan kunnon myrsky. - Hei, kuulin yhtäkkiä hennon äänen takaani. Säikähdin melkein kuoliaaksi, koska tallilla ei pitänyt lisäkseni olla ketään muita. - Näin tallin oven olevan auki, voisitko auttaa minua… vanha nainen vaikersi surullisen kuuloisena. Olin hämmentynyt, en ollut nähnyt naista koskaan ennen. Minua kylmäsi, vaikka hän vaikuttikin ihan ystävälliseltä. - Totta kai… Miten voin auttaa? sanoin hetken epäröinnin jälkeen. - Jacob säikähti ukkosta ja juoksi tänne tallille päin, mutta en löydä sitä mistään. Se on pieni, musta poni, nainen selitti. - Ja minä olen Marketa, anteeksi kun häiritsen mutta minun on pakko löytää Jacob, se on ainoa ystäväni.
Laitoin Vatun karsinaansa ja annoin sille ruuat, sitten lähdin auttamaan Marketaa etsimään poniaan. Otimme mukaan hieman kauraa ämpäriin ja toivoimme sen auttavan saamaan karkulaisen kiinni. - Ei ole lainkaan Jacobin kaltaista karkailla näin… Tai säikähdellä mitään, Marketa selittti hämmentyneenä. - Missä kohtaa se säikähti? utelin. - Tuossa läheisen laitumen kohdalla, Marketa vastasi. Mieleeni tuli, että olisikohan Jacob nähnyt jotain poikkeavaa, esimerkiksi kummituksen, mutta en tietenkään viitsinyt sanoa sitä ääneen. Marketa olisi varmaan pitänyt minua ihan hulluna.
Ravistelin ämpäriä niin, että siellä oleva kaura rapisi houkuttelevasti. Marketa huuteli Jacobin nimeä epätoivoisena. Sade oli hieman hellittänyt ja ukkonenkin oli melko kaukana, satunnaisesti kuului vain pientä jyrinää. Harpoimme menemään pimeässä metsässä, onneksi Marketalla oli sentään taskulamppu että näimme edes jotain. Pian tieltä alkoi kuulua kavioiden kopsetta, juurikin laitumen suunnalta. - Jacob! Marketa huudahti, vaikka ei hän pystynyt millään näkemään, oliko tien kulkija tosiaan hänen kadonnut poninsa. Pieni ja heiveröisen oloinen nainen sai yhtäkkiä jostain voimaa ja tämä tarpoi tiheän metsän halki tielle, kuin se ei olisi ollut mikään ongelma. Seurasin Marketaa, joskin paljon hitaammin, miten hän pystyikin olemaan niin nopea ja vielä niin vaikeakulkuisessa metsässä. - Rakas, ei saa karkailla tuolla tavalla, kuulin Marketan äänen kauempaa. Hän taisi löytää poninsa.
Siellä he olivat, laitumen vieressä, iloisen näköinen Marketa ja yönmusta, ehkä shetlanninponin ja welshponin risteytyksen näköinen pieni poni. Poni oli todella suloinen, vaikka sen pitkä ja tuuhea harja oli latistunut sateessa ja silmissä oli ehkä vähän surullinen katse. - Ei mitään hätää, olet turvassa nyt, Matketa rauhoitteli Jacobia, vaikka se ei vaikuttanutkaan enää kovin säikyltä. Annoin kauraämpärin Marketalle ja tämä antoi poninsa syödä siitä. - Mikähän sille oikein tuli, ei tosiaan ole sen tapaista säikähdellä, Marketa jatkoi vielä pohtimistaan. En itsekään osannut sanoa.
Jacob lähti omistajineen vaeltamaan takaisin kotiin, sade oli jo loppunut eikä jyrinääkään enää kuulunut. He siis todennäköisesti pääsivät takaisin kotiin ilman enempiä säikkymisiä. Kaksikko asui kuulemma tässä ihan lähellä, Marketalla oli pihassa talo itselleen ja talli Jacobille. Ennen lähtöäni käänsin katseeni vaistomaisesti laitumelle, jossa näin ehkä sekunnin ajan vilahduksen jostain valkeasta. Hieroin silmiäni, ehkä nyt olisi hyvä aika palata Ansamaahan nukkumaan.
|
|
|
|
by Anni on Sept 8, 2019 12:40:05 GMT 2
VoitontahtoSyyskuun kahdeksas
Syyskuu oli saapunut, ja sen mukana myös Sebastian Malhonen oli saapunut Purovuosta Ansamaahan valmentamaan meitä parin viikon päästä oleviin maastoestekisoihin. Siellä kisaisimme yhdessä, Ansamaa vastaan Purovuo. Olin ihan varma, että me voittaisimme, koska yhteishenkemme oli varmasti ainakin miljoona kertaa parempi kuin purovuolaisilla ja ratsastustaitommekin oli vähintään yhtä hyvä, ellei parempikin - purovuolaiset vain tykkäsivät pitää itsestään enemmän meteliä. Heidän huutelunsa piti kuitenkin vain oppia päästämään toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ensimmäinen viikko Sebastianin valmennuksessa oli nyt takana. Rehellisesti sanoen en ollut hänen saapumisestaan kovin innoissani, oikeastaan varmaan kaikki ansamaalaiset olivat hieman ihmeissään Majinan päätöksestä ottaa kilpailevan tallin omistaja valmentamaan tänne. Tosin valmennukset kelpasivat aina, ilman treenaamista kisoihin ei olisi ollut lähtemistä. Sebastian, tai no tuttavallisemmin Sebu, piti meille monipuolisia valmennuksia, joissa keskityttiin tietysti parantamaan valmiuksiamme maastoesteille. Työskentelyä oli niin sileällä kuin esteilläkin, maneesissa kuin maastossakin. Kelit olivat perinteisen syksyiset, eli epävakaiset. Välillä riitti sadetta, mutta välillä aurinkoiset päivät muistuttivat melkein heinäkuun hellepäiviä. Oli hyvä, että opimme ratsastamaan erilaisissa olosuhteissa.
Valmennuksissa olin aina hieman jännittynyt, mutta jostakin syystä minua jännitti vielä enemmän, kun valmentajana oli Purovuon omistaja. Halusin kovasti näyttää hänelle, että olin taitava ratsastaja, jolloin sorruin ehkä yrittämään liikaa ja minulle tuli pieniä, yksinkertaisia virheitä. Kun Sebastian huomautti esimerkiksi väärästä kevennyksestä, tunsin olevani räjähtämispisteessä, mutta hillitsin itseni ja jatkoin ratsastamista päättäväisesti. Valmennuksissa oli kuitenkin pääpiirteittäin hyvä meininki, ja Sebu jopa kehui meitä, joka tuntui omituiselta.
Tämän viikon aikana en ollut juurikaan tutustunut valmentajaamme, oikeastaan olin nähnyt tämän vain valmennuksissa ja muuten olin keskittynyt välttämään miehen seuraa parhaani mukaan. Olimme käyneet pari kiusallista, lyhyttä keskustelua, joista olin kuitenkin karannut nopeasti joko tekemään jotain oikeaa asiaa tai sitten keksinyt jonkun hätävaleen, ettei keskustelua tarvitsisi jatkaa. Mieleni oli jo päättänyt, että Sebastian oli huono ihminen eikä tähän kannattanut käyttää aikaa yhtään sen enempää kuin oli pakko. Ei meistä kuitenkaan voisi tulla ystäviä, ei missään tapauksessa. Puhumattakaan muista purovuolaisista. Toisaalta ennakkoluuloille ei pitäisi antaa tilaa, vaan tehdä päätökset vasta ihmisiin tutustumisen jälkeen. Se oli kuitenkin vaikeaa, ehkä tarvitsimme vain aikaa, niin me ansamaalaiset kuin purovuolaisetkin. Ties mitä tästä voisi vielä kehittyä.
Nappasin pölyharjan käteeni ja harjasin Vattua keskittyneesti. Meillä oli mennyt valmennukset ihan kohtuullisesti, vaikka tekemistä toki oli vielä paljon. Onneksi valmennukset jatkuisivat vielä ensi viikon, vaikka se tarkoittikin lisää Sebastianin kestämistä. Fiilikset olivat kuitenkin ihan hyvät kisoja ajatellen - Vattu tuntui siltä, ettei se aiheuttaisi kaaosta maastoesteradalla, sillä osasin ratsastaa hevosen hyviin paikkoihin esteille ja jopa hillitä sen vauhtia. Maastoesteillä vauhti tulisi tosin tarpeeseenkin, sillä hidastelulla ei kisoja voitettaisi. Ja totta kai menisimme kisoihin voittamaan, turhaahan tämä treenaaminen muuten olisi. Kuvittelin jo mielessäni purovuolaisten ilmeet, kun Ansamaa voittaisi ja sain siitä lisää voitontahtoa. - Mennään ja pestään ne purovuolaiset sata nolla, eikö niin? hykertelin Vatulle tyytyväisenä.
Minulla oli todella hyvä, ja yllättävän itsevarma fiilis tästä kaikesta. Ansamaa, ja ansamaalaiset, olivat parhaita ikinä, sen me vielä näyttäisimme ennemmin tai myöhemmin. Samalla minut valtasi outo ajatus siitä, että ehkä purovuolaiset eivät olisikaan niin kauheita ihmisiä, mutta karistin sen mielestäni nopeasti. Nyt ei olisi aikaa sympatialle.
|
|
|
|
by Anni on Sept 19, 2019 22:08:57 GMT 2
Sekalaisia tuntemuksiaMaastoestekisoja edeltävä päivä
Kauan odotettujen maastoestekisojen kilpailupäivä olisi jo huomenna. Jännitys leijui ilmassa, kun olimme juuri lähdössä kohti kisapaikkaa Majinan, Silvian ja Saagan kanssa. Niin ratsastajien kuin hevostenkin varusteet oli puunattu viimeisen päälle, pitihän meidän tehdä muihin kilpailijoihin vaikutus myös ulkonäöllisesti. Kun puhtauttaan kiiltelevät varusteemme oli pakattu mukaan, ja hevosetkin lastattu traileriin, olimme vihdoin valmiita lähtöön.
Minulla ei yleensä ollut vaikeuksia matkustaa pitkiäkään matkoja, mutta välillä automatka tuntui melko raskaalta henkisesti. Pienessä tilassa oleminen kolmen paljon puheliaamman ihmisen kanssa alkoi noin matkan puolivälissä ahdistaa, musiikin kuuntelu olisi ehkä auttanut mutta ei tullut sopivaa hetkeä että olisin viitsinyt kaivaa kuulokkeet esiin ja syventyä omiin maailmoihini. Radio oli kyllä päällä, mutta sitä ei juurikaan kuullut puheensorinan lävitse. Majina oli eniten äänessä, johon sitten Silvia ja Saaga vastailivat, välillä vaihtaen keskustelun aihetta. Toki keskustelu pysyi aika paljolti edessä olevissa kisoissa, ja sanoin välillä jotain että en vaikuttaisi ihan pystyynkuolleelta. Aloin kuitenkin jäädä muiden keskustelijoiden varjoon ja kokoaikainen puhe alkoi rehellisesti sanottuna hieman ärsyttämään, joten loppumatkan ajan tyydyin vain tuijottamaan ikkunasta ja yritin rentoutua, samalla toivoen ettei kukaan huomaisi ärtymystäni.
Selvisin kuitenkin matkasta loppujen lopuksi hyvin ja pääsimme perille. Ensin veimme tietysti hevoset niille kyhättyihin majoituspaikkoihin ja liikutimme ne kevyesti matkan jäljiltä, ennen kuin menimme omaan majoituspaikkaamme. Se ei ollut mikään ränsistynyt pikkuhotelli, vaan ihan kunnon kokoinen näyttävä ilmestys. Huoneet olivat isoja ja kauniisti sisustettuja. Päädyin nukkumaan Saagan kanssa samassa hotellihuoneessa, mikä ei varmasti tullut yllätyksenä kenellekään, olihan meistä tullut jo ihan hyvät ystävät. - Olipa rankka automatka, tuhahdin puoliksi vahingossa ja rojahdin makaamaan suurelle sängylleni. Käännyin katsomaan Saagaa, jonka huomasin katsovan minua hieman oudosti. - Aijaa, mun mielestä se oli tosi rento ja kiva matka, tämä sanoi. - Sun mielestä ei vissiin ollu? Saaga jatkoi hetken päästä hieman huolestuneella äänensävyllä. - Äh, ehkä mua vaan väsyttää, mutisin ja yritin sivuuttaa aiheen. - Jännittää huominen melkoisesti. Saaga myönsi häntäkin jännittävän, mutta onneksi olimme treenanneet paljon, joka osaltaan vähensi jännitystä. Toisaalta tuntui, että nyt on sitten pakko onnistua, muuten menee kaikki työ ihan hukkaan.
- Mä kyllä huomasin että sä olit aika poissaoleva siinä automatkalla, Saaga jatkoi vielä keskustelua. - No joo, myönsin ja aloin selittää hieman tarkemmin fiiliksiäni, joka ei yleensä ollut tapaistani. Tuntui kuitenkin siltä, että oli pakko saada purkaa ajatuksiaan jollekin, ja Saaga tuntui tarpeeksi luotettavalta. - Et sitten oikeesti hiisku Majinalle sanaakaan, mä en halua että se vihaa mua tai mitään, varoitin vielä ennen avautumistani.
Siinä me makasimme sängyillä, Saagan kuunnellessa tarkkaan ja minun selittäessä, mikä automatkassa oli oikein ärsyttänyt. Ehkä pystyi jo arvaamaan, että syy ärtymykseeni oli ollut Majina. Eikä vain pelkästään tämän yhden automatkan ajan, vaan muutenkin minulla oli todella ristiriitaiset fiilikset koko ihmisestä. Toisaalta Majina vaikutti mukavalta ihmiseltä, jonka kanssa voisi ehkä ystävystyäkin, mutta toisaalta nainen vaikutti pahimmalta painajaiseltani. En oikein osannut selittää miksi, mutta tuntui vain että meillä ei ole tarpeeksi yhteistä ja aina hänen seurassaan oloni oli jotenkin kiusallinen, vaikka yritinkin peittää sen parhaani mukaan. Halusin tulla Majinan kanssa toimeen, olihan hän sentään Ansamaan omistaja ja pakostakin jouduimme näkemään toisiamme paljon, en kuitenkaan juurikaan viettänyt naisen kanssa aikaa vapaaehtoisesti. Ehkä juuri sen takia kun ajattelin, ettei meistä kuitenkaan voisi tulla ystäviä liian erilaisten persoonallisuuksiemme takia.
- Okei, pitäiskö meidän vaan mennä tutustumaan rataan ja unohtaa tää koko juttu, sanoin avautumiseni päätteeksi ja nousin sängyltä. - Kiva kuitenkin kun kuuntelit, tuli heti jotenkin parempi olo. Saaga nyökkäsi, mutta sanoi että hänelle voisin aina kertoa mielen päällä olevat asiat luotettavasti. Se tuntui lohduttavalta tietää. Hymyilin pienesti, kun lähdimme kiertämään radan ja pohdimme yhdessä, miten siinä kannattaisi ratsastaa mahdollisimman hyvän tuloksen saavuttamikseksi. Mielessäni kummitteli vielä vähän se, voisiko minusta ja Majinasta tulla ikinä ystäviä, vai pysyisikö nainen aina minulle vain auktoriteettina, mutta vain aika pystyisi näyttämään vastauksen siihen.
|
|
|
|
by Anni on Sept 22, 2019 18:07:01 GMT 2
May the best one winMaastoestekilpailut 20.09.2019Valmistauduin Vatun kanssa verryttelyyn lähtöön hotellin lähistölle kyhätyssä, karsinan tapaisessa rakennelmassa. Kohta olisi suuren koitoksemme aika, silloin pääsisimme näkemään oliko kova harjoittelu tuottanut tulosta. Vatsan pohjassa ei tuntunut mitään pientä perhosten lepattelua, vaan ihan kuin suuret kivet olisivat vierineet siellä. Mutta luovuttaminen tässä vaiheessa ei todellakaan tullut kysymykseen, olin päättänyt suorittaa radan loppuun hinnalla millä hyvänsä. Vattu tuntui energiseltä ja olevansa täysissä voimissaan rankkaan kisasuoritukseen. Omasta voinnistani en ollut varma, minua hieman jopa huimasi. Hengitin muutaman kerran syvään, se auttoi ainakin vähän. - Mennään, sanoin Vatulle sitten päättäväisenä ja tarrasin kiinni sen kaulalla roikkuvista ohjista. Loin vielä viimeisen katseen kokonaisuuteen ennen verryttelyalueelle siirtymistä, ainakin omasta mielestäni näytimme hyvältä - minulla oli päällä musta kisatakki ja Vatulla musta satulahuopa kultakoristein.
Juuri kun astuimme karsinasta pois, kuulin jonkun lausuvan nimeni. Kun käännyin katsomaan, kuka puhuja oli, en ollut uskoa silmiäni. - Anton? varmistin, vaikka oikeastaan olinkin satavarma, että se oli juurikin Anton. - Kyllä vain, nuori mieshenkilö sanoi virnistäen. Totta kai, miten olisinkaan voinut erehtyä tuosta ylimielisestä virneestä. - Mitä hemmettiä sä täällä teet? tiuskaisin ja olisin halunnut jo lähteä verryttelyyn, pois tästä epämiellyttävästä tilanteesta. Vattukin alkoi käymään levottomana. - Pitihän mun tulla todistamaan, kun te häviätte, Anton sanoi, kasvoillaan vieläkin tuo ärsyttävän ylimielinen ilme. Hänen silmissään paistoi voitonhalu, vaikka tämän vaatetuksesta päätellen hän ei ollut itse kisaamassa. Joka tapauksessa ulkonäkö oli huoliteltu.
Anton kertoi muuttaneensa Purovuon lähistölle ja omistavansa Purovuossa huippuluokan kouluhevosen. Olisihan se pitänyt arvata, jo lapsesta asti olimme pahimmat kilpakumppanit, joten olihan se luonnollista että päädyimme vielä kilpaileville talleille aikuisiässäkin. - Muuten, me tiedetään sitten teidän kaikki heikkoudet, Anton sanoi huolettomasti. - Nauttikaa häviöstänne! hän huudahti riemuissaan ja lähti ennen kuin ehdin reagoida mitenkään. Koko tilanteessa en ollut pystynyt tekemään oikeastaan mitään, olin vain kuunnellut Antonin puhetta jännityksestä ja järkytyksestä lamaantuneena. Miksi ihmeessä Anton oli tullut Suomeen? Olisi nyt vain pysynyt poissa elämästäni. Huokaisin syvään ja yritin saada mieleni keskittymään taas kilpailuihin. Lähdin viimein verryttelyyn, onneksi olin varannut siihen kunnolla aikaa niin pieni keskeytys ei haitannut.
Keskittymiskykyni ei ollut ihan paras mahdollinen, varsinkaan kun ympärillä oli niin paljon häiriötekijöitä eikä äskeinen välikohtaus ainakaan parantanut tilannetta. Meillä oli Antonin kanssa syystäkin kaunaa keskenämme, mutta yritin olla miettimättä sitä nyt. Viimeisimmästä kilpasuorituksestani oli aikaa ja nämä olivat ensimmäiset kilpailuni Vatun kanssa, joten keskittymistä tarvittiin nyt enemmän kuin koskaan. Yritin keskittyä ratsastamaan Vattua parhaaseen mahdolliseen kuntoon suoritustamme varten, mutta silti verryttelyssä pyörittelin mielessäni kaikkia mahdollisia kauhuskenaarioita, mitä radalla voisi tapahtua. Minulla oli ikävä tapa analysoida tilanteita liikaa. Tietysti pahinta olisi jos loukkaantuisimme jotenkin radalla, mutta henkisesti pahinta olisi ehdottomasti se, jos Purovuo voittaisi. Nyt, kun tiesin että Antonkin on täällä todistamassa tilannetta. Yritin olla ajattelematta asiaa pidemmälle, olo oli jo tarpeeksi huono muutenkin ja minun meidän täytyi joka tapauksessa selviytyä radasta ehjin nahoin, voitimme tai emme.
Verryttelyn jälkeen en ollut kovinkaan luottavaisin mielin lähdössä radalle, Vattu oli nimittäin käynyt verkassa ihan ylikierroksilla ja tuntui ettei minulla ollut siihen mitään kontrollia. Sain sen kuitenkin odottamaan nätisti lähtöviivalla, ennen kuin lähettäjä antoi meille luvan lähteä radalle. Kun Vattu kiihdytti täyteen laukkaan, unohdin kaiken muun ja keskityin vain selviytymään radasta. Puristin ohjia käsissäni niin että tuskin edes tunsin sormiani ja pystyin kuulemaan sydämeni hakkaavan. Suoriuduimme ensimmäisistä esteistä ilman suuria ongelmia, Vatun hallinnassa oli pieniä ongelmia, mutta hevonen kuitenkin ylitti esteet taitavasti. Varmasti olisimme ainakin nopein ratsukko tänään. Sain muutamasta hyvin sujuneesta esteestä lisää itsevarmuutta ja hetken ajan tuntui, että mehän pystyisimme jopa voittamaan. Emme olleet kuitenkaan vielä edes radan puolivälissä.
Samassa ongelmia alkoikin tulla, minun oli vaikea ratsastaa Vattua hyvään paikkaan kahden esteen sarjalle, jolloin Vattu kielsi. Se oli tosin ainoa vaihtoehto, koska hyppy olisi lähtenyt niin huonosta kohdasta että Vattu olisi varmaan kompastunut esteeseen eikä siitä olisi hyvä seurannut. Minua harmitti, mutta kokosin itseni. Ei kun uusi yritys. Toisella kerralla onneksi pääsimme yli, koska hylky olisi tullut jos hevonen kieltää kaksi kertaa samalle esteelle. Selvisimme pari estettä, ennen kuin tuli taas kielto. Siinä vaiheessa itsevarmuuteni alkoi jo hiipua, mutta emme kuitenkaan ajautuneet hylkäykseen asti. Siitä täytyi olla jo ylpeä. Virhepisteitä kertyi kieltojen lisäksi kuitenkin myös ihanneajan ylityksestä, joka ei tosin johtunut vauhdin puutteesta vaan siitä kun minun piti ratsastaa Vattu pariin kertaan uudestaan esteille.
Joka tapauksessa radan jälkeen olo oli helpottunut, olimme sentään selvinneet radasta ehjinä. Tietenkin samalla tiesin, että suorituksemme ei ollut paras mahdollinen. Virhepisteitä tuli paljon, joten kärkipään sijoituksista oli turha haaveilla. - Hyvä te! kuulin Aavan kehuvan kun olimme vihdoin maalissa. Myös Saaga tuli luoksemme kehumaan suoritustamme, ja se paransi fiilistäni huomattavasti. Oli ihanaa, kun oli tukijoukkoja kannustamassa. Laskeuduin satulasta rättiväsyneenä ja halasin Vattua pitkään. Vielä olisi Majinan suoritus jännitettävänä, mutta tiesin, että me kaikki olimme yrittäneet parhaamme. Nyt vain täytyi odottaa tuloksia ja toivoa että ne riittäisivät Purovuon päihittämiseen. Mitään muuta en olisi voinut toivoa enempää.
|
|
|
|
by Anni on Oct 14, 2019 12:11:22 GMT 2
Mysteerejä, jälleen
Lokakuun neljästoistaLopettelin Vatun kanssa treenailuja maneesissa ja päätin mennä ottamaan loppukäynnit maastoon. Siellä pitäisi olla vielä sen verran valoisaa, että näki eteensä ja ainakin lähimaastot oli valaistu hyvin pimeälläkin. Ella saapui juuri maneesiin Sirpan kanssa, hiljaa tervehtien ratsastin kaksikon ohi Vatun saadessa taas pienen kohtauksen. Eihän nyt noin kaunista kaksikkoa voinut ohittaa ilman hurmausyrityksiä.- Miehet, Ella vain tokaisi huvittuneena katsoessaan Vatun pelleilyä. Vattu päästi vielä kipakan hirnahduksen ilmoille, samalla kun ohjasin orini ulos maneesista ja suuntasin kohti maastoja.
Uskaltauduin antamaan Vatulle pitkää ohjaa, vaikka se olikin edelleen energinen ja voisi keksiä maastossa vaikka mitä, ympäristö vaikutti kuitenkin rauhalliselta joten luotin siihen ettei Vattu keksisi mitään ylimääräistä. Lokakuu oli tuonut metsään kauniin syksyiset värit, tosin suuri osa koivuista alkoi jo pudottaa lehtiään ja ne olivatkin peittäneet metsäpolun lähes täysin. Ilma tuoksui raikkaalta ja olo oli rauhoittunut eilisen jännittävän illan jälkeen. Ansamaahan oli iskenyt sähkökatkos ja olimme joutuneet talliporukan kanssa tekemään erilaisia tehtäviä selvitäksemme monta tuntia ilman sähköjä. Minä, Aava ja Friedrich olimme joutuneet viemään ruuat ja hevosten kylmäsuojat kellariin, joka oli lievästi sanottuna kammottava paikka. Olimme törmänneet siellä lepakkoon, jonka takia olin kaatunut kellarin lattialle ja sen johdosta minulla oli edelleen nilkka kipeä. - Vattu kuule, sä pääset elämässäs helpolla kun saat olla hevonen, juttelin Vatulle rennosti. Tosin, enhän minä voinut tietää, kuinka rankkaa hevosten elämä todellisuudessa oli. Ainakin se vaikutti helpolta, paljon helpommalta kuin ihmiselämä.
Mietiskelin jälleen kerran ihmiselämän karuutta ja kaikenlaista muuta maan ja taivaan väliltä niin havahduin ajatuksistani vasta, kun Vattu yhtäkkiä pysähtyi ja jäi tuijottamaan metsään puhisten. - Hölmö, ei siellä oo mitään, sanoin. Ainakaan sellaista, minkä minä olisin huomannut. Siinä hetken aikaa oltuamme ja minun yritettyä saada Vattua kääntymään tuloksetta, metsästä alkoi kuulua ääniä. Jostain metsän siimeksestä kahlasi pieni nainen, jota en aluksi tunnistanut mutta kun tämä otti hupun pois päästään ja tervehti ystävällisesti, tunnistin naisen. Se oli Marketa. - Oletko sinä se tyttö, joka auttoi minua löytämään Jacobin? hän varmisti vielä. Vastasin myöntävästi ja sain kuulla jälleen kerran kiitoksia avusta, vaikka olihan Marketa minua jo siitä kiitellyt. - Päätin tulla ulos vähän selvittämään ajatuksiani, raittiissa ulkoilmassa ajatus kulkee paremmin, Marketa kertoi sitten. - Jacob on hieman sairastellut tässä lähiaikoina, eläinlääkäri tulee katsomaan sitä illalla. Pelkään pahoin, että se on jotain vakavaa.. Marketa vaikeni hetkeksi ja vaikutti surulliselta. Pian hänen ilmeensä kuitenkin kirkastui taas. - No, mites tämä sinun hevonen? Hienon näköinen ainakin, Marketa kehui. - On se kyllä komea, minä kehuin vuorostani. - Se on Vattu, se on mun hoitohevonen tuolla läheisellä Ansamaan tallilla. - Joo, minä tiedän Ansamaan.. Olet rohkea, kun uskallat käydä siellä.
Siinä vaiheessa keskustelua oloni muuttui hieman oudoksi. Marketa varmaan tarkoitti niitä kaikkia huhuja, mitä Ansamaasta liikkui. Ehkä se sitten tarkoitti, että olin rohkea, kun uskalsin käydä siellä kaikista huhuista riippumatta. Ja olihan minulla muutamia outoja kokemuksia, joille en ollut keksinyt selitystä, ainakaan vielä. - Ööh, mulla alkaakin tässä olemaan jo kiire takaisin tallille, keksin nopeasti ja käänsin Vatun polulla takaisin tallin suuntaan. - Nähdään.. tuu vaikka käymään Ansamaassa tai jotain. En tiedä mikä lauseen loppupuoli oli, mutta ehkä halusin näyttää Marketalle, että kyllä Ansamaassa pystyi käymään ilman erityistä rohkeutta. Talliin liittyi varmasti paljon ennakkoluuloja, jotka eivät edes pitäneet millään tavalla paikkkaansa.
Ratsastin takaisin tallille ja hoidin Vatun huolellisesti samalla miettien, aikoisiko Marketa tulla käymään Ansamaassa joku päivä. Olihan hän toki käynyt tallilla silloin, kun hän oli hakenut minut auttamaan poninsa löytämisessä, mutta ei hän siinä vielä ehtinyt millään tapaa tutustua talliin. Ajatuksissani menin taukotupaan, jossa olikin tallin uusin kaksikko, Mirka ja Anna. Tervehdin heitä hajamielisesti ja aloin keittää kahvia. Kahvipakettia kaapista ottaessani huomasin sen takana olleen teepaketin, jonka olemassaolon olin unohtanut. Tämä oli se outo tee, jonka olin saanut ennustajalta. Tungin paketin takaisin kaappiin ja laitoin kahvin tippumaan, sitten istuin sohvalle mietteissäni. Mirka ja Anna lähtivät jonnekin, ilmeisesti hevosillaan ratsastamaan, joten jäin huoneeseen ainakin hetkeksi yksin. Käytin ajan hyödyksi tutkiskelemalla kännykkääni, ei ainakaan tarvinnut väkisin puhua kenenkään kanssa. - Voi parantaa sairauksia.. mutisin itsekseni lukiessani netistä tietoja mystisestä teestä. Muuta mainitsemisen arvoista siitä ei sitten lukenutkaan.
|
|
|
|
by Anni on Dec 11, 2019 19:59:16 GMT 2
JoulunodotustaJoulukuun yhdestoista
Täksi päiväksi oli luvattu lumimyrskyä ja sellaisen me saimmekin. Tuuli helisytti ikkunoita kovan puuskan sattuessa kohdalle, samalla kun taivas heitti lunta sakeana pyrynä. Siinä hetkessä tuntui mukavalta maata lämpimän taukotuvan sohvalla viltin alla. Vattu oli kuitenkin vielä liikuttamatta tältä päivältä, sillä ei voinut kovin montaa peräkkäistä vapaapäivää pitää kun hevonen tuntui yhdenkin vapaapäivän jälkeen siltä, ettei se olisi koskaan päässyt liikkumaan. - Tämän päivän ratsastukset taisi mennä maneesihommiksi, tokaisin tuijottaessani ikkunasta ulos. - Joo, mä olin jo aiemmin maneesissa Staryn kanssa, Mirka sanoi ja hörppäsi kaakaotaan joka oli ilmeisesti liian kuumaa hörppäystä seuranneesta kiroamisesta päätellen. - Toivottavasti kukaan ei oo saanu päähänsä lähteä maastoon, Saaga huokaisi näyttäen ilmeisen huolestuneelta. - Joko te muuten ootatte joulua? Saaga jatkoi sitten pirteämmällä äänensävyllä.
Olin saanut sen käsityksen, että Saaga oli aika kova jouluihminen. Mietin vastaustani hetken aikaa ja vastasin sitten myöntävästi, vaikka en oikeastaan ollut ihan varma. Salaa ehkä toivoin, että tämä joulu olisi kaikinpuolin tunnelmallinen ja ihana, mutta pessimisti minussa torppasi ajatuksen ja olin taas siinä käsityksessä että joulu tulisi olemaan samanlainen kuin aina ennenkin - eli ihan niin kuin mikä tahansa muukin päivä vuodessa. Joskus, kun olin ihan pieni, meillä oli muutama ihana joulu, mutta ne muistot tuntuivat todella kaukaisilta enkä oikein tiennyt, miltä joulun olisi pitänyt tuntua. Joulunaika oli oikeastaan aika ahdistavaa, kun kaikki muut tuntuivat olevan siitä niin innoissaan ja itse en osannut olla. Ehkä minustakin kuoriutuisi vielä jouluihminen, minun pitäisi vaan ensin kokea miltä joulu tuntuu, se oli päässyt unohtumaan tässä vuosien varrella.
Huomasin olevani taas kerran ajatuksissani, joten herätin itseni niistä ja päätin lähteä hoitamaan Vatun. Ulos astuessani olin lähteä lentoon, tai siltä se ainakin tuntui kun voimakas tuulenpuuska pyyhkäisi tallipihan yli. Luntakin lensi naamalle, mutta joka tapauksessa yritin olla kiitollinen siitä, että meillä sentään oli lunta pilvin pimein. Olisihan se ollut aika tylsää, jos maa olisi ollut ihan mustana vielä joulukuussakin. Tarvoin menemään paksussa hangessa ja vastaan puhaltavassa tuulessa ja onnistuin kuin onnistuinkin pääsemään tarhoille asti. Siellä Vattu seisoi hieman kuluneen ja haalistuneen näköiseen loimeensa kiedottuna, olin kyllä ostanut hevoselle hienommankin loimen mutta en ollut vielä viitsinyt sitä Vatulle laittaa. Ori oli kuulemma aika kova poika rikkomaan loimia, enkä halunnut vielä uhrata uutta loimea sille. Viimeistään sitten, kun vanha loimi olisi ihan riekaleiksi revitty.
Vatun pihattotallin suojiin saamiseen ja hevosen hoitamiseen ei tällä kertaa mennyt ihan hirveästi aikaa, vaikka Vatun kavioihin olikin kertynyt ihan kiitettävä määrä lunta ja se oli ehtinyt jäädä niihin tiukasti jumiin kylmästä ulkoilmasta sisälle tullessamme. Vattu kuitenkin käyttäytyi asiallisesti ilman ylimääräisiä pelleilyjä, tallissa ei juuri sillä hetkellä ollut muita ihmisiä tai hevosia joille olisi voinut jotain showta esittää. Joskus Vattu erehtyi pelleilemään minunkin kustannuksellani, mutta ei onneksi tänään. Varusteetkin se antoi laittaa itselleen ilman mitään vastalauseita. - Sä taidat tietää että joulun aikaan pitää olla kiltti, sanoin hevoselle rapsuttaen sitä korvan takaa. Vattu hörisi matalasti ja nojasi minuun päällään. Osasi se olla ihanakin, ainakin kun ei ollut muita näkemässä. - Ei kerrota kenellekään että oot oikeesti tommonen pehmo, naurahdin hiljaa hoitohevoselleni.
Maneesista kuului ääniä, joten ajattelin siellä olevan jonkun ansamaalaisen hevosineen. Heti maneesin oven avatessani näinkin Theon hevosensa Maxin kanssa. Theo tervehti minua rennosti, mutta keskittyi sitten taas ratsastamiseen. Maneesiin oli rakennettu muutama este, ehkä itsekin voisin muutaman hypyn ottaa vaikka mitään kovin perusteellista treeniä en ajatellutkaan tehdä. Olihan esteiden hyppääminen aina kivaa, ja ehkä saisin taas kipinän jatkaa kunnolla treenaamista Vatun kanssa. Ajatukseni vilisivät taas jossain kisoissa, jossa voittaisimme ja näyttäisimme kaikille kuinka hieno ratsukko olisimmekaan. Tai sitten taas joku joukkuekilpailu, jossa pääsisimme näyttämään kykymme koko Ansamaan voimin. Valehtelisin jos väittäisin ettei syyskuun maastoestekisojen katkera tappio purovuolaisille vaivannut minua edelleen, meidän olisi pakko saada uusi näytön paikka jossain vaiheessa. Olin oikeasti aika kilpailuhenkinen ihminen, vaikka se ei ehkä vaikuttanut siltä ulospäin.
Ulkona myrsky jatkoi pauhaamistaan, välillä Vatun keskittyminen herpaantui ulkoa kuuluviin ääniin mutta muuten meillä meni ihan hyvin. Ratsastuksen jälkeen tietysti hoidin hevosen asianmukaisesti ja vein varusteet takaisin paikoilleen. Katsoin varusteita arvioivasti, pitäisi joku päivä ottaa tehtäväksi varusteiden perusteellinen puhdistaminen. - Pitäiskö sunkin karsinaa koristella jotenkin jouluisasti? kysyin Vatulta, joka ahmi melassejaan hyvällä ruokahalulla. Olin nähnyt ainakin Unikon karsinan ovessa hienon joulukoristeen, itsekin voisin jotain yrittää väkertää Vatun karsinan oveen. Kai minä oikeasti odotin joulua, ainakin halusin uskoa että joulu olisi tällä kertaa parempi kuin edelliset.
|
|
|
|
by Anni on Dec 24, 2019 13:33:57 GMT 2
Vihdoinkin jouluJoulukuun kahdeskymmenesneljäs
Taivaalta sateli hiljalleen lumihiutaleita astellessani kevein askelin kohti pihattotallia. Olo oli rentoutunut ja rauhallinen, niin kuin jouluna kuuluikin olla. Ensi vuonna riittäisi taas varmasti tapahtumia, mutta olin päättänyt olla murehtimatta tulevasta liiaksi ja nauttia joulunajasta, joka juuri tänä vuonna tuntui jokseenkin erikoislaatuiselta. Ehkä tämä oli nyt se oikea joulun tunnelma, jonka perään olin haikailut. Ei stressiä eikä murheita mistään.
Aina niin iloinen yorkshirenterrieri hyppeli vierelläni innoissaan, söpöön joulunpunaiseen toppatakkiin pukeutuneena kun saavuimme talliin. Vatun olin tuonut jo aiemmin sisälle ja käynyt lyhyellä ratsastuksella maneesilla päästelemässä hevosesta enempiä höyryjä ulos. Nyt olin napannut mukaan myös Murun, ja tarkoituksena oli lähteä pienelle metsälenkille. Muru varmasti pysyisi minun ja Vatun perässä, jos vaan Vattu ei intoudu kiihdyttelemään maastossa liiaksi. - Muistat sitten mennä rauhallisesti että Muru pysyy mukana, neuvoin Vattua, joka nuuhki kiinnostuneena karsinansa kaltereihin kiedottua joulunauhaa. Se oli koittanut jo maistaakin kyseistä nauhaa, mutta todennut nopeasti, ettei se ollut syömäkelpoista. Niinpä se tyytyi vain haistelemaan outoa punaista asiaa, samalla kun harjasin hevosta. - Jos oot kiltisti, saat sitten paljon lahjoja, jatkoin hevoselle puhumista. Lahjat tarkoittivat tietysti herkkuja, joita olinkin hankkinut hoitohevoselleni ja myös Murulle ehkä vähän liikaakin.
Varustin hevosen uudemman kerran ja pian suuntasimmekin kohti metsäpolkuja. Muru osasi pitää kunnioitettavan välimatkan Vattuun, vaikka koira ei vaikuttanutkaan pelokkaalta ison nelijalkaisen lähettyvillä. Siitä kyllä pidin Murussa, että se oli aina niin rohkea ja iloinen. Etenimme Vatun perusreipasta vauhtia metsässä, minun välillä vilkuillessa että koira pysyi menossa mukana. Pysyihän se, lähinnä se näytti vain nauttivan siitä kun sai mennä reippaasti. Se oli kyllä mielenkiintoista, että olin hankkinut itselleni ylienergisen hoitohevosen ja samanluontoisen koiran, vaikka itse pidin itseäni enemmän rauhallisena ja hillittynä ihmisenä, oikeastaan täytenä ylienergisen vastakohtana. Mutta eikö sellainen sanontakin ole, että vastakohdat täydentävät toisiaan. Ehkä siinä oli jotain perää.
Lumisten puiden ympäröimässä, hiljaisessa metsässä mieli rauhoittui vielä entisestäänkin. Metsällä ja luonnolla yleensäkin oli minuun sellainen vaikutus, että siellä pystyin oikeasti rentoutumaan. Missään muualla en pystynyt tuntumaan sellaista rauhallisuuden tilaa kuin luonnossa, olisi outoa jos en pystyisi karkaamaan metsään silloin tällöin pakoon kaikkia arkimaailman asioita. Matkalla hyräilin hiljaa joululauluja, sekin loi omalta osaltaan jouluista tunnelmaa.
Loppumatkasta, keskellä valkoisena hohtavaa tietä, kimalsi jotain kultaista. Laskeuduin satulasta ja nostin käteeni korun, jonka pitkän ketjun päässä roikkui suurikokoinen kultainen leijona. Sitä katsellessani tuli jollain tapaa voimakas olo. Kenenköhän koru se oli, olikohan se tippunut joltain ansamaalaiselta? Illalla kokoontuisimme varmaan yhdessä viettämään joulua, niiden kanssa jotka eivät olleet lähteneet perheidensä luo jouluksi, siispä voisin jossain sopivassa välissä kysyä oliko joku hukannut korunsa. Matkasimme takaisin tallille, jossa palkitsin lenkkikaverini ruhtinaalisesti erilaisilla herkuilla. - Hyvää joulua, toivotin koiralle ja hevoselle, vaikka niillä ei ollut aavistustakaan mitä joulu tarkoitti. Mutta minusta tuntui, että tämä joulu oli nyt sellainen, jollainen sen kuuluikin olla.
|
|
|
|
by Anni on Mar 26, 2020 12:56:15 GMT 2
Toivonkipinä (Tie Tähtiin 2020)Maaliskuun kahdeskymmeneskuudesVärikäs puomi kalahti ikävästi kannattimiltaan, tömähtäen kuuluvasti maneesin hiekkaan jo ties kuinka monennen kerran tämän treenin aikana. Itseluottamukseni alkoi halkeilla ja se heijastui Vattuunkin, vaikka näennäisesti sainkin itseni pidettyä rauhallisena. Se oli kyllä hyvä, että sain edes kehoni hallittua, vaikka mielessä pyöri miljoona häiritsevää ajatusta. Siitähän Vattu olisikin riemastunut, jos olisin alkanut riuhtomaan käsilläni ja jaloillani, se oli jo muutenkin tarpeeksi hermoheikko. - Pitäiskö sun ratsastaa Vattua vähän aikaa ihan vaan uralla, että saat siihen paremmin tuntumaa? puomeja nostamaan lupautunut Saaga pohti ääneen. Pudonnut puomi oli pian tukevasti paikallaan ja olin ohjannut Vatun uudemman kerran kohti estettä ennen kuin ehdin edes kunnolla miettiä Saagan ehdotusta. Sain kuitenkin varmistusta sille, että ehkä pieni tauko hyppäämisestä voisi tehdä terää, kun Vattu ryntäsi tavanomaisen vauhdikkaasti kohti estettä ja pisti jarrut päälle juuri ennen hyppäämistä. Ehdin juuri ja juuri tarrautua orin kaulaan, että en lentänyt sen kaulan yli esteen päälle. - Joo-oh, mutisin liukuessani Vatun kaulaa pitkin takaisin satulaan. - Me yritetään kohta uudestaan.
Saaga katseli kun kävelin Vatun kanssa hetken ennen uutta laukannostoa. En kuitenkaan ohjannut hevosta samantien uudestaan esteelle, vaan otin nyt aikaa ihan kunnolla orin hallitsemiseen ennen uutta yritystä. Täytyihän se myöntää, että minulla oli toisinaan vaikeuksia hallita Vattua, vaikka ei meidän menomme aina ihan toivotonta ollut. Mutta juuri se epätasaisuus oli yksi ongelmistamme, joskus meni täydellisesti ja joskus ihan päin honkia, mitään perushyviä keskivertosuorituksia ei juuri ollut. Sen olin saanut huomata viimeksi kisoissa helmikuussa, kun ensimmäisessä luokassa sijoituimme Vatun kanssa jopa kolmanneksi mutta toisessa luokassa olimme tuloksissa häntäpäässä. Meillä oli kuitenkin edessä vielä kaksi valmennusta ennen Tie Tähtiin kisojen ensimmäistä osakilpailua, joissa toivottavasti saisimme tekemiseemme hieman lisää varmuutta ja tasaisuutta. Nämä itsenäiset treenitkin olivat toki hyviä, mutta itse ainakin olin melko huono huomaamaan omia virheitäni, joista valmentaja voisi sitten huomauttaa.
Pienen miettimistauon jälkeen yritimme uudestaan sarjaa, jossa oli ensimmäisenä metrin pystyeste ja toisena 120 sentin okseri, josta pudotuksia oli tullut niin paljon että en pysynyt enää laskuissa mukana. Pienen tauon aikana olin kuitenkin saanut Vattua paremmin avuilleni ja olin jo melkein unohtanut aiemmin sattuneet virheet, kun lähestyimme sarjaa viimein. Nyt kun keskittymiskykyni oli taas palautunut ja olin saanut epäonnistumisten haamut karistettua niskastani, pystyeste ja okseri ylittyivät täydellisyyttä hipoen. Saaga hurrasi suorituksemme jälkeen kuin olisimme olleet kisoissa. Hymyilin ja ohjasin Vatun "kunniakierrokselle", kuvitellen että olimme juuri voittaneet omassa luokassamme Tie tähtiin -kisoissa. - Ei me ihan toivoton tapaus olla, hihkaisin Saagalle kun laukkasimme Vatun kanssa ympäri maneesia. Jatkoimme tästä vielä treeniä, ei sopinut lopettaa kun tuntui että olimme juuri saaneet hyvän vaihteen päälle. Pitäisi kuitenkin pitää huoli, että en kuormittaisi Vattua liikaa. Olisihan meillä vielä aikaa harjoitella ja ne valmennuksetkin vielä, halusin pitää huolen että olisimme oikeasti edustuskunnossa sitten reilun viikon päästä ensimmäisessä osakilpailussa.
|
|
|
|
by Anni on Mar 28, 2020 12:00:08 GMT 2
Kultareunus (Tie Tähtiin 2020)Maaliskuun kahdeskymmeneskahdeksasHymyilin katsoessani minun ja Vatun varustekaappia. Se pursusi tavaraa, mutta olin ylpeä siitä että ainakin suurin osa tavaroista oli tarpeellisia enkä ollut hamstrannut sinne paljoa turhaa tavaraa. Minussa oli hieman varusteratsastajan vikaa, mutta ei se aina niin tarkkaa ollut, mätsäsivätkö minun ja ratsuni varusteet yhteen. Yleensähän pukeuduin mustaan ja se sopi yhteen kaiken mahdollisen kanssa, se oli hyvä se.
Lauantaiaamu oli hiljainen, sen takia olin tullutkin tallille poikkeuksellisesti jo aamusta. Kevätaurinko loi valoaan satulahuoneen ikkunoista sisään ja muistutti lähestyvästä kesästä. Se sai mielialani entistäkin korkeammalle. Eilen illalla olimme Saagan kanssa puunanneet kisavarusteemme uuteen uskoon, kaapissa kiilteli nyt entistäkin kiiltävämpänä Vatun huippuhieno musta estesatula ja samanväriset meksikolaissuitset kultaisella otsapannalla. Valkoinen satulahuopa kultareunuksella näytti uskomattoman valkoiselta, samoin kuin kisaratsastushousuni, ilman ainuttakaan likatahraa. Ihmettelin miten olinkaan saanut varusteet niin puhtaan näköisiksi. Vatun mustissa jalkasuojissa ei muutenkaan pieni lika näkynyt, mutta nyt nekin olivat kuin suoraa kaupan hyllyltä otetut, vaikka olivatkin olleet kovassa käytössä treeneissä. - Mitäs sä täällä haaveilet? kajahti tuttu ääni yhtäkkiä satulahuoneen ovelta. Majinahan se siinä, aina niin voimakkaalla persoonallisuudellaan. Ennen kuin ehdin vastata Majina huomasi jo mitä varten oikein seisoskelin siinä kaapin edessä. - Ai, onpa siistin näkönen kaappi, kisoja varten varmaan oot kamoja putsaillu? Huomennahan me lähetään yhdessä Hallavaan valmennukseen, miten teillä on muuten treenit Vatun kanssa menny?
Siitä pääsinkin selittämään minun ja Vatun treeneistä, jotka olivat sujuneet vähän vaihtelevalla menestyksellä. Kerroin kuitenkin myös treeniemme hyvistä hetkistä, ainakin sarjojen väleihin olin saanut tasaisuutta eikä tiputuksia enää tullut niin paljon, kun hyppypaikat osuivat paremmin kohdilleen. Huonoina puolina sitten että laukka meinasi välillä ryöstäytyä käsistä, eikä laukan sääteleminen esteiden välissä ollutkaan niin helppoa miltä kuulosti. - Joo se on se Vattu sellanen, hienoo kuitenkin että et oo lannistunu. Jos totta puhutaan niin meinasin että häivyt täältä samantien kun huomaat millanen Vattu oikeesti on, onneks niin ei kuitenkaan käynyt, Majina selitti säteillen yhtä kirkkaasti kuin ulkona paistava aurinko. - Jatkatte vaan treeniä niin kyllä se villihevonenkin siitä kesyttyy. Vaikka stereotypisesti ajattelinkin suorasanaisten ihmisten olevan jollain tapaa ilkeitä tai vaikeita persoonia, tällä kertaa tuntui kivalta jutella Majinan kanssa kisatreeneistä. Toisinaan minun oli vaikeaa löytää yhteistä säveltä Majinan kanssa ja usein olinkin tavanomaista hiljaisempi Majinan seurassa, että en vain aiheuttaisi konflikteja, mutta nyt kun olin jo valmiiksi hyvällä tuulella tuntui Majinankin kanssa juttelu luontevalta. - Tean kanssakin ollaan reenattu ahkeraan, kyllä tästä hyvä tulee, Majina kannusti kun olimme päässeet minun ja Vatun treeneistä kisajoukkueemme harjoituksiin kokonaisuudessaan. Meitä oli lähdössä minun ja Majinan lisäksi Silvia, Saaga ja Wilhelmina, joiden tiesin myös harjoittelevan paljon kisoja varten. Se nosti luottamustani joukkueeseen, mutta tiesin että muillakin talleilla olisi taatusti taitavat joukkueet. Suurimmilta osin olin kuitenkin huolissani vain Vatusta, että osaisiko se käyttäytyä kunnolla tosipaikan tullen, mutta ei sitä auttanut murehtia etukäteen.
Majina alkoi ilmeisesti putsata oman ratsunsa varusteita valmennuksia ja kisoja varten, minä nappasin Vatun perusvarusteet matkaan ja suuntasin pihatoille. Kisavarusteet saivat jäädä odottamaan kaappiin, yleensä treeneissä käytetty estesatulakin vaihtui tällä kertaa koulusatulaan. Tänään en ajatellut vetää mitään rääkkitreeniä Vatulla, olisihan meillä huomenna valmennus jossa varmasti riittäisi tekemistä, mutta Vatun kaltaiselle levottomalle sielulle ei kannattanut antaa liiaksi vapaata ettei se keräisi ylikierroksia. Siispä ratsastaisin Vatun sileällä läpi, ehkä tekisin vähän jotain maapuomitreeniäkin. Olo oli edelleen todella hyvä, puhtaiden varusteiden, onnistuneen juttutuokion Majinan kanssa ja odottavan kisafiiliksen ansiosta. Minusta alkoi tuntua samalta kuin joinain aktiivisimpina kisavuosinani. Kisat osasivat olla stressaavia, mutta kyllä niistä aina löytyi se hopeareunus, tai ehkä tässä tapauksessa kultainen niin kuin tallipihalle laskeutuva auringonsäde.
|
|
|
|
by Anni on Mar 29, 2020 15:38:33 GMT 2
Kova työ palkitsee (Tie Tähtiin -valmennus Hallavassa)Maaliskuun kahdeskymmenesyhdeksäsAlana käski meidät suorittamaan tehtävän uudestaan, kun Vattu oikaisi vähän kulmasta ja lilalle esteelle lähestyminen meni vinoon. Valmennus alkoi tuntua lihaksissani, vaikka olimme juuri selviytyneet alkuverryttelystä ensimmäiseen oikeaan tehtävään. Olin kuitenkin jo alkuverryttelyissä saanut olla täydellisen skarppina, koska Alana ei sietänyt laiskottelua sitten yhtään. Vattu ei todellakaan ollut laiska, oikeastaan liiankin yliaktiivinen, mutta itselläni kesti herätä valmennukseen vaikka olikin jo iltapäivä. - Nyt oli parempi, ei se hevonen siitä rikki mene vaikka sitä ratsastaakin napakasti, Alana kommentoi. Osasin olla tarpeen mukaan napakka ratsastaja, mutta kaipasin siihen välillä muistutusta. Valmentajan lisäksi myös Vattu oli hyvä muistuttamaan jos olin liian pehmeä ratsastajana, sillä se alkoi pelleilemään jos en välillä pistänyt sitä ruotuun.
Vattua kiinnosti kovasti valmennuksen muut hevoset, joten sain senkin puolesta tehdä kunnolla töitä että hevonen keskittyi täysillä tehtäviin eikä muiden hevosten - varsinkin tammojen - kyttäilyyn. Ei tässä ollut kuin sen kolme ratsukkoa minun ja Vatun lisäksi, oltiinhan me isommissakin porukoissa ratsastettu joskus, niin tehtävä ei ollut ylitsepääsemättömän vaikea. Silti tekemistä riitti, Vatun suurta ja vauhdikasta laukkaa oli työlästä sovittaa esteiden väliin vaikka välit olivatkin aika pitkiä. Alana huuteli ohjeita kentän nurkasta, jonne hän oli asettunut vahtimaan ratsukoiden suoruutta. Olin saanut huomata, että Alana oli pilkuntarkka valmentaja, jonka tarkalta silmältä ei todellakaan päässyt pakoon.
Tehtävää vaikeutettiin pian niin, että päätyjen lilat esteet muutettiin oksereiksi ja keltaisten esteiden korkeutta nostettiin. Vattu kyttäili epäileväisenä oudon näköisiä oksereita ja valmistauduinkin korkeaan hyppyyn, vaikka okserit olivatkin vielä edellisen tehtävän tasolla eli 80cm. Yritin ratsastaa Vatun mahdollisimman hyvin okserille ja suoristin jalalla, mutta Vattu päätti yhtäkkiä ottaa yhden ylimääräisen laukan okserille, joten hyppy lähti liian läheltä ja puomit putosivat rymisten alas. - Kato kun et ratsastanut sitä viimeistä askelta niin kävi noin. Kun se ei saanut sulta ohjeita niin se hätääntyi ja teki omat päätöksensä, Alana selitti. - Tulkaa uudestaan, Alana jatkoi lyhyesti korjaillessaan estettä. Purin hammasta yhteen, ihan kuin olisin sillä saanut kaiken mahdollisen keskittymiskykyni kerättyä uutta suoritusta varten. Muistin yhtäkkiä, että myös Majina oli valmennuksessa, enkä halunnut mokailla ainakaan kovin montaa kertaa hänen nähdensä.
En ehtinyt miettiä valmennuksen muita ratsastajia sen enempää, kun lähestyimme jo Vatun kanssa uudestaan estettä ja tällä kertaa emme hajottaneet sitä palasiksi. Hyppy oli jopa tasainen eikä mikään outo kenguruloikka, Alana kehui meitä nopeasti ja siirtyi sitten tarkkailemaan seuraavaa ratsastajaa. Estekorkeudet nousivat oksereissakin ja lopulta päästiin myös kisakorkeuteen, eli 120cm asti. Minun ja Vatun suoritukset olivat epätasaisia ja jouduttiin tekemään tehtäviä useamman kerran, ennen kuin saatiin hyvät hypyt alle ennen viimeistä tehtävää. Se oli kavalettitehtävä, joka nosti epäilyksiäni Alanan vakuuttaessa, ettei tehtävä olisi vaikea. Yleensä kun sitä korostettiin, se tarkoitti, että asia todellakin oli vaikea. Pakotin kuitenkin itseni taas skarppaamaan, Vatun kanssa oli tärkeää keskittyä joka ainoan askeleen ratsastamiseen tai suorituksesta ei tullut yhtään mitään, niin kuin olin saanut äsken taas huomata.
Sain pidettyä Vatun yllättävän hyvin suorassa jo ensimmäisellä yrittämällä, eikä se lähtenyt edes kaahottamaan, ehkä me alettiin herätä valmennukseen kunnolla näin loppupuolella. Mutta ei tehtävä helppo ollut, sai olla tarkkana että laukka asettui nätisti kavalettien väliin, ja varsinkin sitten kun apupuomit otettiin pois, kavalettisarjan keskelle osuminen oli työlästä. Alana keskittyi koko ajan huomaamaan kaikki mahdolliset virheet suorituksestani, joka kieltämättä hieman nosti stressitasoani. - Missä se jalka nyt taas on, suorista suorista, Alana sanoi tuijottaessaan yhä tarkkaavaisena suoritustamme. Vattu meinasi lähteä kesken sarjan valumaan sivulle, mutta kun muistin käyttää jalkaa niin hevonen suoristui yllättävän helposti. Tajusin että oikeastaan minun ja Vatun onnistuminen oli aika pienistä jutuista kiinni, mutta niitä pieniä juttuja oli niin paljon, että niiden muistaminen kävi vaikeaksi.
Lopuksi vielä mentiin rataa, joka ei ollut pakollista, mutta Vattu ei tuntunut lainkaan väsyneeltä. Päinvastoin se tuntui juuri saaneen valmennuksen juonesta kiinni, vaikka itse olinkin poikki tehtävien tekemisestä ja kovasta keskittymisestä. Tänne asti oltiin kuitenkin tultu treenaamaan kisoja varten, joten halusin ottaa siitä kaiken irti. Niinpä me lähdettiin vuorollamme esteille, vauhtia ei tietystikään puuttunut mutta minusta tuntui, että minulla oli hevosesta hyvä hallinta. Vähän minun väsymykseni vaikutti siihen, etteivät kaikki tiet olleet kovin teräviä, mutta laukka sentään vaihtui onnistuneesti keskihalkaisijalla ja radan jälkeen olin ylpeä siitä että olimme saaneet ylitettyä kaikki esteet. Ei ehkä kaikista tyylipuhtain suoritus, mutta yhtäkään kieltoa ei tullut ja pudotuksiakin vain yksi koko valmennuksessa. Loppuverryttelyissä pystyin olevaan tyytyväinen, kun sain Alanalta kehitysehdotuksia. Kuulemma saisin olla aktiivisempi jalan kanssa ja lähestymisissä täytyisi malttaa ratsastaa ihan loppuun asti. Käsikin sai olla aktiivinen, vaikka se täytyikin pitää tasaisena. Alana oli kuitenkin myös huomannut Vatun vaikeuden ja meistä kuulemma huomasi, että valmennukseen oli valmistauduttu hyvin, joten siitä saimme kehuja. Niin, enhän minä turhaan ollut treenannut, toivottavasti työ näkyisi sitten kisoissakin.
|
|
|
|
by Anni on Mar 30, 2020 20:07:16 GMT 2
Epäilyksen hetki (Tie Tähtiin 2020)Maaliskuun kolmaskymmenesKevätaurinko helli Kuukaria edelleen, nyt oli ollut useampi aurinkoinen päivä peräkkäin mikä tuntui epätodelliselta. Aiemmin päivällä olin nähnyt vilaukselta Juliuksen ratsastavan ulkokentällä hevosellaan, joten olin saanut siitä idean mennä itsekin kentälle maneesin sijaan. Oltiinhan me eilen Hallavassa menty myös kentällä, se oli mukavaa vaihtelua kun talvella oltiin puurrettu vain maneesissa. Vattu tuntui ehkä aavistuksen verran vetävän ylimääräisiä kierroksia kirpeästä ulkoilmasta, jos se edes oli mahdollista että Vattu oli yhtään sen energisempi kuin se oli jo luonnostaan.
Vedin Vatun kanssa perus sileätreenin, pahimmalta pukkilaukalta vältyttiin vaikka energiaa orilla totta kai oli. Kirkkaassa kevätilmassa oli miellyttävää ratsastaa, vaikka Vatun kanssa ratsastaminen olikin kaikkea muuta kun kevyttä matkustelua. Treenin jälkeen lepäilin taukotuvassa, kauaa levollinen tilani ei kuitenkaan kestänyt kun katseeni osui seinällä olevaan kalenteriin. - Onko ne kisat oikeesti jo tällä viikolla? kysyin epäuskoisesti muilta tuvassa oleskelevilta tallilaisilta. Nappasin tuvan pöydältä mustekynän ja aloin piirtää jotain epämääräistä vieressäni lojuvaan vihkoon, kai lievittääkseni stressiä. - On joo, Saaga sanoi vähän hajamielisesti, ilmeisesti itsekin epäuskon vallassa. Huoneessa oli myös Silvia, joka näytti meistä kaikista rennoimmalta, tai sitten hän ei ollut edes kuullut koko keskustelua kun oli ilmeisesti niin keskittynyt kännykkäänsä. - Hyvin te vedätte, Mirka sanoi lohduttavasti lähinnä minulle ja Saagalle. - Me ei viititty lähtee Artun kanssa mukaan, vastahan se tuli mulle. Ja no onhan se ihan eri maata ku Stary, mutta kyllä se ainaki kasikymppiä hyppää. Ihastelimme hetken yhteen ääneen Mirkan uutta hevosta Arttua, massiivista kirjavaa irlannincob oria. Hetken kuluttua Mirka katsoi Silviaa selvästi leikkimielisesti loukkaantuneena, kun tummaverikkö ei vieläkään liittynyt keskusteluun. - Aleksilleko sä viestittelet? Mirka kiusoitteli Silviaa, joka tyytyi vain naurahtamaan vastaukseksi.
Puheenaihe siirtyi kuitenkin pian taas lähestyviin kisoihin. - Niin Fleurhan on mammalomalla, niin sä meet kisoissa sillä.. Rokiko se nyt oli? Saaga puheli Silvialle. Silvia vastasi myöntävästi ja kertoi treeneistään hauskalla ratsuponiorilla. - Sillä riittää kyllä vauhtia, mutta oikeen kiva ratsu muuten, Silvia sanoi iloisesti. Samalla hän kaivoi puhelimensa taas esiin näyttääkseen kuvan tuosta ponista, ja pian ihastelimme sitä yhteen ääneen samaan tapaan kuin olimme juuri hetki sitten ihastelleet Arttua. - Ihanan värinen, sanoin tuijottaen mustanpäistärikön tobianon kuvaa Silvian puhelimen näytöltä. - Mikä ponikerho täällä kokoontuu, miks mua ei oo kutsuttu? Majinan pää ilmestyi yhtäkkiä väliimme. En tiedä miten nainen onnistui ilmestymään paikalle niin huomaamattomasti, sillä yleensä kaikki saivat kyllä tietää sillä samalla sekunnilla kun Majina astui huoneeseen. - Sori, Silvia nauroi kun kaikki katsoivat edelleen hänen puhelintaan, Majina seuraan liittyneenä.
Ikkunasta näkyi auringonlaskun purppuraiseksi värjäämä taivas. Silvia ja Majina puhuivat jotain Rokista, itse vaivuin taas ajatuksiini. Vastahan minusta oli tuntunut, että aikaa kisoihin treenaamiseen oli vaikka kuinka paljon, mutta nyt sitä oli vain muutama päivä. Tiesin, että olimme työskennelleet Vatun kanssa ahkerasti, mutta silti mieleeni hiipi ajatus, olisiko se tarpeeksi kilpailuja ajatellen. Toisaalta, nämä viimeiset päivät ennen kisoja olivat vielä hyvää työskentelyaikaa, tosin täytyi pitää huoli siitä että lepoakin oli tarpeeksi. Ainakin keskiviikkona olisi vielä valmennus edessä, ja varmaan vetäisin vielä yhden kunnon itsenäisen estetreeninkin. En tiedä kuinka selkeästi se tuli esille minusta, mutta olin todella kilpailuhenkinen ihminen ja tässäkin tapauksessa lähtisin kisoihin tavoitteenani voittaa, vaikka minulla epäilyksiä olikin tavoitteen realistisuudesta. Mutta toisaalta mitä järkeä oli edes kilpailla, jos ei halunnut voittaa? - No, mitäs sä mietit? Mirka kysyi yhtäkkiä huomatessaan mietteliäisyyteni. - Täh? sanoin hämmästyneenä. - Öö.. kisoja vaan, jatkoin totuudenmukaisesti, mutta jostakin syystä en saanut sitä kuulostamaan vakuuttavalta. Mirka pyöräytti silmiään ja alkoi puhua Saagan kanssa jotain.
Aloin miettiä, mitähän Raakelille kuului. Tajusin, että emme olleet juuri puhuneet laskettelukeskusreissun jälkeen, keskittyminen oli ollut niin tiiviisti Ansamaan jutuissa, varsinkin näissä kisoissa. Minulla oli vieläkin totuttelemista siihen, että olimme ystäviä, minunhan olisi tietenkin pitänyt kertoa hänelle mitä elämässäni tapahtui, niinhän ystävät tekivät. Raakel ei tosin ollut hevosihmisiä, joten olin aina vähän skeptinen, kiinnostiko tätä edes minun hevosjuttuni. Mutta ehkä minä voisin jotain viestiä laittaa, selittää ihan vaan lyhyesti, mitä Ansamaassa tapahtui, ja kertoa kisoista. Lopettaisin sitten jos Raakelia ei kiinnostaisi kuulla kovin syvällisiä selityksiä. - No niin, Majina sanoi sitten kuuluvasti ja katsoi ympärilleen selkeästi tarkistaen, että kaikki kuuntelivat. - Mitä jos hoidettas iltatalli yhdessä, niin päästäs joskus nukkuunki? Oltiin täällä aika kauan, ollaan jo aikataulusta jäljessä. No, joko mennään?
Niin me lähdimme yhdessä hoitamaan iltatallia, joka taatusti hoituisi salamannopeasti näin monella tekijällä. Väsymys alkoi kieltämättä painaa, en muistanut milloin viimeksi olisin treenannut näin tiiviisti Vatun tai minkään muun hevosen kanssa. Epäilyksiä minulla oli edelleen kisamenestystämme ajatellen, mutta nämä viimeiset päivät käytettäisiin mahdollisimman hyvin treenaamiseen ja katsottaisiin sitten, mihin se riittäisi.
|
|
|
|
by Anni on Apr 2, 2020 1:00:04 GMT 2
HengitysharjoituksiaLarkyn Stavishin valmennus 01.04.2020Keskiviikkona päästiin taas treenaamaan, kun viimekesältä tuttu Larkyn Stavish saapui Ansamaahan valmistamaan meitä ennen kaikkea Tie Tähtiin -kisoja varten. Valmennuksessa olikin lisäkseni muita kisajoukkueesta tuttuja - Saaga, Wilhelmina ja Majina. Myös Julius oli päättänyt osallistua valmennukseen hevosellaan Britellä, vaikkei kisoihin osallistunutkaan.
Yhtäkkiä minusta tuntui siltä, että kaikki olivat paljon parempia ratsastajia kuin minä, koska alkuverryttelyissä en saanut Vattuun mitään kontaktia. Tuskin edes hengitin, kun yritin niin kovasti keskittyä Vatun hallitsemiseen, mutta silti Vattu juoksi apujani pakoon ja kiemursi niin, että ympyrämme muistuttivat lähinnä siksak-kuviota. Kaiken tämän keskittymisen takia kehoni oli muuttunut kankeaksi kuin rautakanki ja sainkin tästä palautetta Larkyniltä. Mies käski minua rentoutumaan, mutta muut neuvot menivätkin sitten ohi, koska jo siinä rentoutumisen yrittämisessä oli tarpeeksi tekemistä kun alla oli kaahottava ja ylireaktiivinen hevonen. Tällaisina hetkinä tuli mieleen, että olisi ollut mukavaa, jos olisin valinnut hevosekseni edes vähän rauhallisemman tapauksen.
Larkyn katsoi sekavaa menoamme hetken aikaa (minusta tuntui että se hetki kesti ikuisuuden) ja yritti neuvoa, mutta sitten tämä ilmeisesti huomasi että en juurikaan kuunnellut ja niinpä hän pyysi minut ja Vatun luokseen. Sitähän minä eniten halusin, joutua kaikkien tuijottamaksi keskelle maneesia, alleviivaamaan sitä kuinka en saanut ratsuani hallittua. Ensin yritin olla kuin en olisi kuullutkaan Larkynia, mutta hän toisti pyyntönsä uudelleen paljon terävämmin, niin että se muistutti enemmän käskyä kuin pyyntöä. Siihen vielä päälle erittäin syvä tuijotus, niin en uskaltanut olla tottelematta.
Kun minä sitten sain Vatun pysähtymään siihen Larkynin viereen, pystyin katsahtamaan muihin ratsukoihin ja huomasin että heillä oli niin paljon tekemistä omissa alkuverryttelyissään, että tuskin kiinnittivät minuun ainakaan kovin paljoa huomiota. Se paransi mielialaani pikkuisen, mutta mieleni synkkeni taas kun tajusin että olin joutunut Larkyn Stavishin läksyttämäksi. Siis Larkyn Stavishin, maailmankuulun esteratsastajan, jota itsekin kovasti ihailin, hän varmaan ajatteli että olin ihan kelvoton ratsastaja. Ajattelin, että hän sanoisi, että mene hakemaan tallista helpompi hevonen ja unohda Vattu, ei sinusta ole sen hallitsemiseen, olin jo valmistautunut pahimpaan kun Larkyn aloitti puhumisen. - Tiedän, että Vattu on vaikea hevonen, mutta et saa luovuttaa. Ei se ainakaan tuolla tavalla tottele. Ja sinun täytyy olla paljon rennompi. Olette päässeet jo näin pitkälle, sinä kyllä osaat ratsastaa mutta sovitaanko että kuuntelet minua, niin saatte jotain tästä valmennuksesta irti?
Larkyn puhui vahvalla amerikkalais aksentillaan ja minä nyökkäsin, vaikka minun olisikin tehnyt mieli sanoa että voisin häipyä saman tien, sitähän sinä kuitenkin halusit mutta et uskaltanut vaan suoraan sanoa, mutta jokin ääni päässäni piipitti että ehkä Larkyn tarkoitti hyvää ja sain ainakin osan negatiivisista ajatuksistani karistettua. Larkyn ei kuitenkaan päästänyt minua takaisin uralle niin nopeasti, vaan käski minun odottaa siinä niin kauan että rentoutuisin. Katsoin Larkynia kummastuneena, mutta hän vain hymyili kannustavasti. - Hengitä syvään, mies sanoi matalalla äänellä joka oli jo sinäällään rauhoittava. Vattu puhisi allani, kun pyrin rentouttamaan lihakseni ja hengitin, niin kuin Larkyn käski. Tunsin oloni todella tyhmäksi, ja hetki tuntui taas kestävän ikuisuuden, vaikka todellisuudessa se kesti varmaan maksimissaan pari minuuttia. - Tuntuuko jo paremmalta? Larkyn sanoi sitten. Mutisin jotain epämääräisesti vastaukseksi ja Larkyn käski meidän palata verryttelyyn.
Muut olivat saaneet ratsujaan vertymään niiden minuuttien aikana, mitkä minä käytin Larkynin kanssa ja he aloittivatkin jo hyppäämistä sillä välin kun minä vielä verkkasin Vattua. Kauaa minun ei kuitenkaan tarvinnut odottaa että itsekin pääsin hyppäämään, koska Vattu alkoi tuntua nopeasti paremmalta ratsastaa, sekin rentoutui ja avut menivät läpi. Ihmettelin, mikä ihmeparantuminen oli tapahtunut, koska alkutunti oli ollut meidän osaltamme suoranainen kaaos. Toki meillä oli ollut outo välikohtaus Larkynin kanssa jossa hän vain pisti minut hengittämään ja kertoi jotain peruslatteuksia että “kyllä sinä pystyt tähän”, mutta eihän se ollut vielä mitään. Eihän?
Olinko minä sitten yhtäkkiä oppinut ratsastamaan, sitä en tiennyt, mutta kun aloitimme hyppäämisen oli meininki ihan eri kuin aluksi. Ei Vattu tietenkään miksikään superhelpoksi hevoseksi silmänräpäyksessä muuttunut, mutta muutaman verryttelyhypyn perusteella Vattu oli hyvin kuulolla eikä edes hirveästi kiihdytellyt omiaan. Täytyi minun tehdä paljon pidätteitä ja tsempata Vattua kun se välillä katsoi esteitä oudosti, mutta suuremmilta katastrofeilta vältyttiin. Verryttelyesteet olivat sen metrin korkuisia, niiden jälkeen Larkyn sanoi että meillä oli kyllä perusasiat kunnossa senverran että estekorkeutta pystyi huoletta nostamaan. Toki tekniikkaa ei koskaan voinut hioa liikaa ja Larkyn muistuttikin, ettei kannattanut sokeasti tuijottaa estekorkeuksia vaan sitä, miten ne esteet oikein ylitettiinkään.
Korkeammilla esteillä Vattu esitti välillä melkoisen omintakeisia hyppyjä ja pari kertaa tuli puomi alas, mikä taas lannisti minua, mutta Larkyn sanoi ettei pudonneita puomejakaan kannattanut stressata liikaa koska niitä tuli kaikille joskus. Tietysti asiaan pitäisi kiinnittää enemmän huomiota sitten, jos niitä tulisi enemmän kuin muutama silloin tällöin. - Parhaimmatkin ratsastajat pudottavat puomeja joskus, hän sanoi viisaasti. - Se, miten he käsittelevät asian, onkin sitten eri juttu. Sitä ei voinut kiistää, etteikö Larkyn olisi ollut miellyttävä persoona, mutta olihan hänen opetustyylinsä aika erikoinen. Psykologinen, jos sitä niin voisi kuvailla. Hän osasi ottaa hienosti huomioon valmennettaviensa tunteet ja kyselikin usein, miltä meistä tuntui esteiden hyppääminen. Alkutunnista se oli ärsyttänyt, mutta kyllä minä oikeasti Larkynista tykkäsin. Hallavassa valmentanut Alana oli myös omalla tavallaan hyvä opettaja, mutta hän oli enemmän sellainen suoraan asiaan tyyppi ja sanoissaan vähän turhan kärkäs minun makuuni.
Hyppäsimme Vatun kanssa loppujenlopuksi jopa sataaneljääkymppiä, mikä oli yllätys, oikeastaan verryttelyesteetkin olivat tuntuneet saavutukselta kun valmennuksen alussa ehdin miettiä pääsisimmekö yhdenkään esteen yli. Itsehän olin hypännyt parhaimmillaan 130cm rataa entisellä vuokrahevosellani, Vatun kanssa olimme ennen tätä valmennusta hypänneet maksimissaan kisakorkeuttamme 120cm. En ollut ennen edes hypännyt niin korkeita esteitä mitä tässä valmennuksessa hyppäsimme, mutta tuntui että voisimme päästä korkeammallekin. Villeimmissä haaveissani kiersin ympäri maailmaa 160cm luokissa, mutta se oli todella kaukainen ajatus. Mutta aina voisimme Vatun kanssa tähdätä korkeammalle, ja ehkä joskus päästä sinne sataankuuteenkymppiin asti.
Loppukäynneissä olin tyytyväinen, vaikka olo oli kuin olisin juuri juossut maratonin. Ei Vattu minua helpolla ollut päästänyt, eikä myöskään Larkyn, joten vaikka olinkin tyytyväinen, olin myös huojentunut että valmennus vihdoin loppui. Larkyn kulki kävelevien ratsukoiden vierellä antamassa palautetta, lempeällä mutta tarvittaessa tiukalla sävyllään. Omalta osaltani palaute oli positiivista alkutunnin vaikeuksista selviämisestä, mutta Larkyn sanoi että minulla oli vielä paljon oppimista miten pienetkin asiat ja istuntani vaikuttivat hevoseen. Juuri kun Larkyn oli lähdössä luotani, keräsin rohkeuteni ja kysyin, miten Larkyn oikein sai Vatun rauhoittumaan, ihan kuin hän olisi taikonut Vatun tottelemaan minua paremmin sen jälkeen kun hän pyysi meidät maneesin keskelle. - En minä mitään tehnyt, sinähän sen kaiken teit, mies sanoi vähän ihmeissään. Mietin mielessäni, että miten tuon tason valmentaja vähättelee itseään tuolla tavalla, mutta en jäänyt miettimään sen pidemmäksi aikaa vaan lähdin talliin hoitamaan Vattua.
|
|
|
|
by Anni on Apr 5, 2020 1:07:56 GMT 2
Metsälenkki ja kolmoislusikkaHuhtikuun kolmasOhjasin Vatun päättäväisesti kohti metsäpolkua. Kun Mirka oli kysellyt maastoseuraa, oli ollut luontevaa vastata myönteisesti, minä ja Vattu kaipasimme vähän irtiottoa tiiviistä estetreenistä. Ja olihan Mirka antanut itsestään myönteisen kuvan, vaikka olikin aikalailla erilainen kuin minä. Kai meitä pystyi jo sanomaan hyviksi kavereiksi, olimme aika usein yhdessä tallilla ja Mirkan seurassa oli yllättävän helppo olla. Vaikka hän oli paljon puheliaampi kuin minä, melkein ärsyttävyyteen asti, silti hän ei ollut liian tungetteleva ja huomasi kyllä jos en ollut puhetuulella. Usein Mirka myös piristi minua jollain hauskalla jutulla, hän oli selvästi huumorinaisia. Itse olin ehkä joskus turhankin vakava, ja pitäisi olla paljon rennompi. Ehkä Mirka voisi opettaa, ettei elämää kannattanut ottaa liian vakavasti.
Katsoin varovasti taakseni, jossa brunette ratsasti hymyillen kirjavalla massiivisella orillaan. Vattu oli säkäkorkeudeltaan Arttua korkeampi, mutta muuten paljon sirompi. Arttu oli komea otus, ja mietin miten ihmeessä Mirka sai tuollaisen jouhimäärän pidettyä siistinä. Siihen kului varmaan aika paljon hoitotuotteita. Toki Vattukin piti pitää edustavan näköisenä, olihan se hieno kisahevonen, tai ainakin sen olisi pitänyt olla sellainen mutta sitä ei aina käytöksestä uskoisi. Maastossa se oli yllättävän helppo. Ehkä se tiesi, että täällä ei joutunut kunnolla töihin eikä pitänyt sen takia pelleillä. Tietenkin minun täytyi olla tarkkana, ja vähän Vattu meinasi poukkoilla sinne tänne ja tehdä omiaan energiapuuskissaan, mutta pistin sille heti stopin. Hymyilin jopa vähän, kun Vattu asettui ravaamaan nätisti eikä yhtään rynnännyt suuntaan tai toiseen.
Vaihdoimme välillä johtajaa ja se passasi minulle hyvin. Vattua selvästi kismitti kun joutui antamaan Artulle paikkansa ja yrittikin pariin otteeseen jyrätä toisen hevosen päälle, pian sain kuitenkin hevosen hallittua. Mutta kun pääsimme pellolle ja oli aika laukata, tietenkin Vattu pinkaisi lähes heti Artun ohitse, jos se olisi ollut ihminen se olisi varmasti huutanut “haahaa, etpäs saa kiinni” ja haistattanut pitkät. Artun kilpailuvietti selvästi heräsi ja hevonen kuumui aika tavalla, sellaisesta möhkäleestä lähti todella paljon vauhtia mikä oli aika yllättävääkin, koska yleensä olin tottunut mieltämään kylmäveriset rauhallisina, melkein pystyynkuolleina tapauksina joissa ei ollut mitään luonnetta. Kuulin kun Mirka yritti hidastaa hevostaan, mutta Arttu ilmeisesti oli päättänyt voittaa tämän kisan eikä helpolla antanut periksi. Vattu kiisi tuhatta ja sataa pellon päähän, jossa vihdoin hidasti salamannopeasti raviin. Huohotin satulassa, miksi maastossa laukkaaminen lähti aina lapasesta. Pystyikö maastossa edes laukkaamaan rauhallisesti? Tuskin, ei ainakaan Vatulla. Taisin näyttää aika ärsyyntyneeltä, tunteeni näkyivät nimittäin nopeasti naamassani. Ratsastin Vatun kuitenkin takaisin metsäpolulle hieman paremmin mielin, oli tämä maasto kuitenkin ollut kiva, vaikka vähän riehumiseksi menikin. Joskus olisi kiva ottaa vähän rauhallisemmin, mutta itsehän olin hoitohevoseni valinnut.
Lenkin jälkeen pysäytin Vatun tallipihaan ja annoin sille kiitokset, se oli kuitenkin käyttäytynyt perushyvin. Mirka lähti hoitamaan omaa möhköfanttiaan, ja minä painuin hoitamaan omaani (joka ei tosin ollut möhköfantti). Päivä kuluikin nopeasti Vattua hoitaessa ja tallitöissä auttaessa. Illalla tietysti ulkoilin Murun kanssa ja Saaga pyysi huoneeseensa katsomaan leffaa, mutta halusin viettää aikaa Murun kanssa ja lukea kirjaa joten jätin tällä kertaa väliin. Ehkä sitten seuraavalla kerralla olisin vähän sosiaalisemmalla tuulella. Menin nukkumaan ajoissa, mikä oli ihmeellistä, koska yleensä olin aikamoinen yökukkuja. Varsinkin jos oli jotain jännittävää tapahtumassa, esimerkiksi kisat.
Heräsin keskellä yötä siihen, kun oli ihan järkyttävän kylmä, myöhemmin sain selville tallin whatsapista että ilmeisesti sähköt olivat menneet. Olikohan tuuli yltynyt myrskyisäksi, vai mistä moinen johtui. Aihe herätti tallilaisissa runsasta keskustelua, ja hyvin nopeasti aihe vaihtui kaikkeen muuhunkin outoon mitä tallilla oli tapahtunut. Kieltämättä, Ansamaa ei ollut se normaalein paikka ja itsekin olin kokenut täällä vähän kaikenlaista, mutta olin kyllä aina näiden outojen kokemusten aikaan ollut väsynyt. Väsymys teettää kaikenlaista, ajattelin. Halusin uskoa, että kaikelle oli looginen selitys, mikäs muukaan?
Menin hakemaan Saagalta vilttiä, jotta saisin taas nukuttua, mutta päädyinkin Saagan ja Mirkan seuraksi pyjamabileisiin. Muru tuli totta kai mukaan, sydämeni ei kestänyt jättää sitä yksin huoneeseeni nukkumaan. Niinpä myös Saagan koira Sita sai yökylävieraan, se oli söpöä. Yö menikin jutellessa vähän kaikesta, mutta eniten aikaa meni varmasti siihen, kun yritimme ahtautua kolmestaan Saagan sänkyyn nukkumaan. Lopulta päädyimme kolmoislusikkaan, ensin riideltyämme varmaan vartin siitä kuka joutuu nukkumaan keskellä kahden muun välissä. Mirka yritti patistaa minua jalkopäähän varpaidenlämmittimeksi, mutta katsoin vain tuota jäätävimmällä pokerinaamallani ja lopulta Mirka joutui nukkumaan minun ja Saagan välissä. Tällaista tosiystävyys oli.
|
|
|
|
by Anni on Apr 6, 2020 2:59:15 GMT 2
1. osakilpailu (Tie Tähtiin 2020)
Huhtikuun viidesSyke oli varmaan taivaissa asti, kun olimme Mirkan kanssa laittamassa Vattua kisakuntoon. Mirka teki jotain Vatun suojille ja katsoin tuota sivusilmällä, samalla kun keskityin käsissäni oleviin suitsiin. Olin jotenkin saanut Vatun suitsien hihnat sotkeutumaan toisiinsa ja yritin selvittää niitä huonolla menestyksellä. - Anna minä, Mirka sanoi ja olikin pian jo ottanut suitset minulta. Kurtistin kulmiani ja tuijotin Mirkaa tietämättä mitä sanoa. - Kyllä se siitä ku pääsette verkkaan. - Niin että mikä? - Sun kisastressis. - Mikä?
Mutta Mirka ei uskonut että en muka tiennyt mistä oli kyse, vaan selvitti suitset sekunnissa ja pian ne olivat Vatun päässä. - Sinuna pitäisin kiirettä, sun vuoro mennä kohta verryttelyyn. Ihan vaan ystävän neuvo, Mirka lisäsi kun jatkoin vaan tuijotustani. Ärsytti tuollainen neuvominen, kyllähän minä tiesin että kohta pitäisi lähteä verryttelyyn. - No kiitos vaan. Mirka pyöräytti silmiään ja neuvoi uudemman kerran pitää kiirettä. Se ei liiemmin auttanut, vaan sai minut ärsyyntymään entisestään. - Sun takias me ollaan kohta myöhässä, puuskahdin ja säädin Vatun satulavyötä. Mirka kohotti kulmiaan vieressäni. - Anteeksi? - Niin että menetkös hittoon siitä neuvomasta, niin päästään joskus radallekin? - En, koska jos mä lähden niin sitten te ette varmasti sinne pääse.
En sanonut mitään enkä katsonut Mirkaan päin, säädin vaan edelleen satulaa ehkä vähän liiankin kovakouraisesti mikä ärsytti Vattua. - Ihan oikeesti Anni, get your shit together. Et sä voi tuollaisena mennä radalle, vähän positiivisempaa asennetta nyt hei. Auttaahan mä vaan yritän, Mirka sanoi. Ärsytti, kuinka oikeassa hän oli, mutta olin edelleen hiljaa enkä todellakaan sanonut, että tottahan tuo oli. Mirka piteli Vattua kiinni, joten nappasin vaan ohjat häneltä ja lähdin kohti verryttelyä.
Verryttelyssä minun piti todellakin koota itseni, koska muuten en pystynyt ratsastamaan Vattua. Ei kisastressi ihan kokonaan häipynyt, mutta olo oli silti parempi kuin hetki sitten. Ainakin hetken aikaa, kunnes siinä Vatun kanssa ravaillessani ja laukkaillessani tajusin, että olin ollut turhankin tyly Mirkalle, olihan hän sentään ystäväni eikä mikään vihollinen. Minulle tuli paha mieli ja unohdin hetkeksi ratsastaa, jolloin Vattu alkoi taas esittää jotain outoja kiemuroita ja piruetteja. Voisimme varmaan pärjätä koulukisoissakin, ainakin Vattu taipui mitä ihmeellisempiin asentoihin. Nyt oltiin kuitenkin estekisoissa, joten ratsastin Vatun taas suoraksi ja ohjasin kohti verryttelyestettä. Ihan ok hyppy, mutta turhan vauhdikas. Pitäisi saada jarru toimimaan, ettemme viilettäisi kentällä ihan päättömästi ja aiheuttaisi vaaratilanteita. Ei minua ikinä suoranaisesti pelottanut Vatun selässä, mikä oli hullua, mutta ei se tarkoittanut etteikö jotain voisi sattua, jos en olisi varovainen.
Aivan liian pian tuli meidän vuoromme suunnata kisaradalle. Stressi alkoi taas tuntua kunnolla, pystyin hädintuskin hengittämään ja jalat tuntuivat veltoilta. Minun oli kuitenkin pakko skarpata, koska ei se voitto ilmaiseksi tullut. En tosin ollut enää yhtään varma, oliko meillä mahdollisuuksia edes sijoituksiin, mutta radalle oli vain pakko mennä. Nostin laukan ja ratsastin kohti ensimmäistä estettä. Vattu tömisti hurjaa vauhtia kentällä, ehkä se aavistuksen verran hidasti kun yritin pidättää sitä. Meno oli kuitenkin varmasti aika jännittävän näköistä, yleisö tuntui pidättävän hengitystään ja henkäisi kuuluvasti kun pääsimme esteen yli. Tiukat käännökset eivät oikein onnistuneet ja Vattu tulikin pari kertaa todella vinossa esteelle, kerran huono lähestyminen johti pudotukseen. Nielin kuitenkin harmitukseni, kun kuulin puomin tipahtavan ja ratsastin loppuun, koska se oli ainoa asia jonka pystyin tekemään.
Radan jälkeen taputin hengästyneenä Vattua kaulalle ja lähdin etsimään Mirkaa, mutta häntä ei näkynyt missään. Olikohan hän suuttunut minulle? Sen sijaan vastaan tuli tallialueella Julius, joka näytti siltä että etsi jotain tekemistä. - Moi, hän tervehti kohteliaasti. - Ootko sä nähny Mirkaa? kysyin vaan suoraan. Nyt ei ollut aikaa rupatella. - Oli se äsken tuolla kattomassa sun rataa, mutta sitten se lähti jonnekin, Julius kertoi. - Jaa… vastasin hajamielisesti. - Totaah… voisitko sä hoitaa Vatun? Mulla on Mirkalle tärkeetä asiaa. Kiitti! sanoin ja laskeuduin Vatun selästä odottamatta vastausta. Julius ei kuitenkaan vaikuttanut siltä, että hänellä olisi ollut kiire jonnekin, joten ihan hyvin hän ehtisi yhden hevosen hoitaa. Olisipahan hyödyksi eikä vaan maleksisi pitkin pihaa.
Tajusin vasta siinä vaiheessa kun pyörin ympäri Hallavaa aikeissani löytää Mirka, ettei ehkä ollut kaikista järkevintä jättää Vattua minulle lähes tuntemattoman miehen hoitoon, mutta ainakin Larkynin valmennuspäivänä hän oli vaikuttanut ihan kelpo hevosenkäsittelijältä. Olisikohan Juliuksesta joskus treenaamaan yhdessä hevosilla? En kuitenkaan ajatellut asiaa sen enempää vaan keskityin päätehtävääni, eli Mirkan löytämiseen. Pian hän löytyikin grillipaikalta hakemasta itselleen ruokaa. Itsellänikin alkoi kyllä olla nälkä rankan kisasuorituksen jälkeen, mutta ruoka ei kuitenkaan ollut tällä hetkellä pääasia. - Mirka? kysyin varovasti kun nainen oli selkä minuun päin. Hän kääntyi ja katsoi kysyvästi, ei lainkaan niin iloisena kuin olin hänet tottunut näkemään. - Öö… Niin että anteeksi, sanoin. - Sä olit oikeessa, sä yritit vaan auttaa. Sä oot… Hyvä ystävä, sanoin takellellen. Se oli jostakin syystä vaikea sanoa, ehkä minun oli vieläkin vaikea uskoa että joku todella oli ystäväni. Saagaan minä olin jo alkanut luottamaan täysin, mutta muiden kohdalla se oli vaikeampaa. Itse asiassa ehdin pelätä, ettei Mirka haluaisi enää olla ystäväni, mutta pelkoni oli turha. - Saat anteeksi. Mutta mun pitää keksiä sulle joku rangaistus, et sä näin helpolla pääse.
Katsoin Mirkaa vähän kummissani, mutta sitten Mirka repesi raikuvaan nauruun. Kieltämättä se tarttui hieman minuunkin. En tosin ollut varma, oliko Mirka ollut tosissaan vai ei, mutta ehkä sen näkisi sitten Ansamaassa, pääsisinkö kuin koira veräjästä vai keksisikö Mirka jotain pääni menoksi.
|
|
|
|
by Anni on Apr 6, 2020 12:03:32 GMT 2
Pieniä pettymyksiä (Tie Tähtiin 2020)
1. kisapäivän iltaTuijotin tuloslistaa pystymättä uskomaan näkemääni. Minä ja Vattu olimme sijoittuneet yhdeksänniksi, luokkamme kahdestatoista osallistujasta. Tietenkin sijoitushaaveeni olivat karisseet alas pilvilinnoista kovalla ryminällä jo siinä vaiheessa, kun olimme tiputtaneet puomin radalla emmekä siis päässeet ratsastamaan uusintaa, mutta kyllä minä silti olin pettynyt. - Ens osakilpailussa sit paremmin, Mirka sanoi rauhallisesti ja laittoi käden olkapäälleni. Se ei kuitenkaan lohduttanut, oliko tässä enää mitään toivoa? Kokonaispistetilanteessakin oli ihan kauhea ero Ansamaan ja johtavan tiimin välillä. - No enpä tiedä, huokaisin irrottamatta vieläkään katsettani tuloksista, ihan kuin ne olisivat tuijottamalla voineet muuttua paremmiksi. - Treenaatte vaan vielä ahkerammin, niin hyvä tulee! Mirka sanoi iloisesti. Miten se pystyikin aina olemaan niin iloinen? - Niin no, ei kai tässä muukaan auta, sanoin ja sain vihdoin katsottua Mirkaan päin. Tuli minulle edes hieman parempi olo hänen kannustavasta ilmeestään.
Saaga oli sijoittunut omassa luokassaan viimeiseksi Unikolla. Mistäköhän se johtui, olivathan hekin treenanneet kisoihin paljon. Eikö Unikko ollut nostanut laukkaa, tai jaksanut hypätä kaikkien esteiden yli? Olihan se aika hidas hevonen, mutta en minä silti olisi uskonut että he olisivat sijoittuneet viimeiseksi. - Missä Saaga muuten on? kysyin Mirkalta. - Pitäs vähän kysellä siltä kisoista. - Ei mitään tietoa, Mirka vastasi olkiaan kohauttaen ja vilkaisi ympärilleen toiveissaan nähdä naisesta vilaus. Nyt kun tarkemmin ajattelin, ei naisesta ollut näkynyt eikä kuulunut mitään sen jälkeen kun olimme palanneet takaisin Ansamaahan Hallavasta. Olikohan kaikki hyvin? Aloin todenteolla huolestua, mitä parhaalle ystävälleni oli tapahtunut, mutta sitten erehdyin katsomaan kännykkääni. Sinne oli tullut muutama, sanotaanko mielenkiintoinen, viesti Saagalta tallin whatsapp -ryhmään. - Tulkaa hakee mut alas täältä puusta, yhdessä viestissä luki. - Okei, se on näköjään puussa, tokaisin sen kuuloisena, että se olisi ollut normaalia. - Aattelin et oli hyvä idea, ja kalja on aika jees, luin seuraavan viestin. Vilkaisin Mirkaa, joka näytti siltä, että yritti pidätellä naurua.
Itseäni ei liiemmin naurattanut. Olivatko tulokset ottaneet niin koville, että piti ottaa vähän lohdutusta pullosta? Mietin, pitäisikö mennä auttamaan, mutta Dochas oli jo lupautunut siihen hommaan ja minä päädyin vain vastaamaan Saagalle, että “mitä helvettiä”. Se kyllä kuvasti olotilaani aika hyvin. En ihan ymmärtänyt Saagan ajatuksenjuoksua, mutta ei tainnut ymmärtää Saaga itsekään. - Kai se siellä pärjää, se on vahva muija, sanoin ja yritin kuulostaa luottavaiselta. Tuntui tyhmältä seisoa siinä kun ystävä oli pulassa - itse aiheutetussa, mutta kuitenkin - mutta pian Dochas laittoikin viestin, että sai Saagan turvallisesti alas ja vie hänet kämpille. Kaapo oli kaupungissa ja lupasi tuoda Saagalle pitsaa. Kuinka söpöä, ajattelin. Ystäväni olisi siis taatusti hyvissä käsissä. En minä Kaapoa oikeastaan tuntenut, mutta ei pitsantuoja voinut ikinä olla huono ihminen. Kaapo vaikutti välittävän Saagasta, tuollaisten pienten asioiden perusteella joita olin kuullut. Ehkä Kaapon kanssa voisi kaveerata joskus, vaikka vaikuttikin ehkä vähän… Mitäänsanomattomalta.
Ilta kului edelleen tuloksia taivastellessa, Saagasta ei tietenkään ollut juttuseuraksi mutta emmeköhän me saisi tuloksia puitua keskenämme joskus myöhemmin. Hänellä oli varmasti oikein kivaa siellä kahden kesken Kaapon kanssa. Sen sijaan Silvia liittyi minun ja Mirkan seuraan tallitupaan, jossa olimme istuneet jo aika kauan, puhumassa lähinnä kisoista. Silvia oli sijoittunut kymmenenneksi, eikä hänkään kovin tyytyväiseltä tulokseen vaikuttanut. Mutta hän oli sentään ratsastanut ihan uudella ponilla, ja minä Vatulla, joka minun olisi pitänyt jo tuntea. Ainakin paremmin, kuin 9. sija antoi ymmärtää. - Majina oli sentään kolmas, Mirka löysi jotain positiivista tuloksistamme. Meillä ei nimittäin kokonaisuutena ollut mennyt kovin hyvin. Piti yrittää ajatella niin, että parantaisimme sitten seuraaviin osakilpailuihin, mutta se tuntui vaikealta. Mutta ei kai tässä muutakaan vaihtoehtoa ollut. - Jep, missähän se nainen muuten on? Silvia ihmetteli. - Se laitto tonne ryhmään viestin, että ois ollu Alvarin kans viinilasillisella, mutta Alvarilla oliki vissiin ollu joku toinen nainen, Mirka pohti ääneen. - Mitä? sanoin, tai no oikeastaan huudahdin. - Mut ei se varmaan mitään oo, Majina nimittäin kerto että Alvarin työhön kuuluu muiden tapaaminen kahvilassa, Mirka jatkoi.
Katsoimme toisiamme merkitsevästi. Parempi olisi olla joku viaton työtapaaminen, minun parasta ystävääni ei nimittäin kohdeltu kusipäisesti. Myös Wilma laittoi tallin ryhmään, että Alvar saisi Ansamaan muijajoukon kimppuunsa, jos tulee tarvetta. No niin varmasti saisi.
|
|
|