|
by Anni on Apr 7, 2020 23:53:06 GMT 2
Jääkuningatar
Huhtikuun kahdeksasTalutin Vattua pitkin pihaa ja olin vähintäänkin hämmentynyt. Tallille oli tullut uusi hoitaja, Aliisa, ja olin juuri tavannut hänet. Jokin siinä naisessa oli outoa. Ei hän minulle varsinaisesti mikään kovin ilkeä ollut, mutta pystyin heti sanomaan että en pitänyt hänestä. Sen kyllä vaistosi aika nopeasti, jos jonkun ihmisen kanssa ei vaan tullut toimeen. Minusta oli ollut kiva - nimenomaan oli - kun tallille oli tullut pitkästä aikaa uusi kasvo, joten olin päättänyt olla rohkea ja tehdä poikkeuksellisesti aloitteen tutustumisesta. Olin tervehtinyt naista poikkeuksellisen hymyilevänä ja reippaana, mutta hyvä kun sain edes nimen revittyä hänestä irti. Ansamaassa oli vihdoin alkanut tuntua siltä, että olin pääsemässä kuorestani ulos ja ehkä jopa uskaltaisin aloitteellisesti tutustua uusiin ihmisiin - minua nimittäin aidosti kiinnosti tietää, minkälaista porukkaa täällä liikkui - mutta ihan heti en olisi tekemässä sitä uudestaan.
Aliisa oli muistuttanut minua siitä, miksi en pitänyt ihmisistä - kun yritti olla mukava, tuli vain paskaa niskaan. En minä aluksi ollut ottanut Aliisaa niin kovasti itseeni, enhän minä itsekään ollut kovin hyvä ihmisiin tutustuja, mutta mitä enemmän asiaa mietin, sitä enemmän kyseinen ihminen alkoi ärsyttää. Toivottavasti ei tarvitsisi nähdä ainakaan kovin usein, mikä taisi tosin olla turha toivo kun käytiin samalla tallilla. Onneksi Aliisa ei sentään asunut Ansamaassa, ainakaan vielä. Puistatti ajatuskin, jos naisen naamaa pitäisi tallin lisäksi nähdä vielä asuinrakennuksillakin. Yhtäkkiä Vattu toi minut takaisin tähän maailmaan kun riimunnaru melkein tempautui irti otteestani orin esitellessä taas jotain erikoisimpia tanssiliikkeitään, mutta onneksi sain narun pidettyä käsissäni. Karanneen hevosen metsästys tästä vielä puuttuisikin.
Kiinnitin Vatun negatiivisissa tunnepuuskissani tallin seinässä olevaan renkaaseen ja ärtymykseni alkoi tarttua hevoseenkin. Se oli tavallista levottomampi ja tuntui että kohta se varmaan liiskaa minut. - Äh, käyttäydy, tiuskaisin alkaessani harjata oria voimakkailla vedoilla. Yritin parhaani mukaan unohtaa Aliisan, ei ollut tapaistani olla näin herkkä jokaisesta pienestäkin vastoinkäymisestä. Olihan sitä paljon pahemmastakin selvitty. - Nyt ihan oikeesti Vattu, äyskin hevoselle, mikä ei myöskään ollut tapaistani. Aliisalla oli minuun selvästi huono vaikutus. Ehkä vain ylianalysoin, niin kuin minulla oli taipumusta tehdä, eikä Aliisa oikeasti vihannut minua. Saattoihan olla, että hänellä oli vain huono päivä. Se paransi mielialaani hieman. Ehkä Aliisassa oli jotain hyvääkin, mutta nyt ei tehnyt mieli selvittää sitä. Jos hän ei halunnut tutustua, ei väkisin. Voisinpahan antaa samalla mitalla takaisin ja olla ihan yhtä kylmä, joskin minulla oli tunne, että Aliisa olisi vain tyytyväinen tehdessäni niin.
Minulla ei todellakaan ollut fiilistä mihinkään kunnon hikitreeniin, eikä edes ratsastamiseen, joten päätin vain juoksuttaa Vatun ulkokentällä. Oli nätti ilma, aurinko paistoi ja oli muutama aste lämmintä. Hymyilin pienesti, kun kiinnitin liinan Vatun suitsiin, joista olin irrottanut ohjat ja suuntasin kentälle. Kaikki epämiellyttävät persoonat häipyivät mielestäni pikkuhiljaa. Vattu osasi olla yllättävän hienosti liinan päässä, olisikohan se joskus yhtä hallittu silloinkin kun minä olin selässä, haaveilin. Kyllä se vähän päästeli ylimääräisiä energioita tekemällä siirtymiset askellajista toiseen melkoisen ylireagoidusti, ja sitä piti vähän hillitä että sain sen pidettyä liinan päässä, mutta muuten olin oikein tyytyväinen hevoseen. Ehkä pitäisi alkaa juoksuttamaan sitä useammankin. Toivoin silti, ettei tallilla liikkuisi usein persoonia, jotka veivät treenihaluni. - Hieno, kehuin Vattua ja pakottauduin olemaan ajattelemasta taas Aliisaa. Saisi olla ihan keskenään, mokoma jääkuningatar, toivottavasti sen käytökselle oli edes joku järkevä syy.
|
|
|
|
by Anni on Apr 11, 2020 23:25:44 GMT 2
Paistaa se päivä risukasaankin (Tie Tähtiin -valmennus Hallavassa)
Huhtikuun kymmenesMinusta oli hyvä, että pääsimme treenaamaan paljon erityylisillä valmentajilla. Tänään oli vuorossa taas Hallavan valmennus, mutta tällä kertaa valmentajana ei ollut Alana Gwyln vaan Inka Lehtimäki. Odotin innolla, mitä tuleva valmennus pitäisi sisällään. Keskityin ratsastamaan Vattua hyvin avuilleni alkuverryttelyssä, joka suoritettiin itsenäisesti. Huomasin, että Vattu painoi vähän kädelle ja oli muutenkin etupainoinen, yritin saada sen siis toimimaan enemmän myös takaosallaan. Oli ihanaa kun pääsi keskittymään ihan vaan ratsastamiseen, eikä mihinkään muihin elämän draamoihin. Vattu oli siitä hyvä, että sen kanssa kyllä löytyi aina tekemistä eikä se tehnyt mitään automaattisesti. Jos mieleni haahuili vähänkin, Vattu kyllä huomasi ja käytti heti tilaisuuden pelleilyyn. Kun keskityin, ori meni nätisti ojennukseen ja sain jo alkuverryttelyssä sellaisen fiiliksen, että tästä valmennuksesta tulisi varmasti hyvä. Täytyihän se myöntää, että joskus oli vähän vaikeuksia uskoa meihin ratsukkona, mutta välillä oli valonpilkahduksia ja se motivoi jatkamaan treenaamista entistäkin kovemmin.
Verryttelyhypyt sujuivat hieman liioitellun isoin hypyin, mutta muuten oikein onnistuneesti. Sitten aloitettiinkin linjojen harjoittelu. Niissä Vattu otti selvästi enemmän kierroksia ja sitä piti pidätellä kunnolla. Välillä lähti pari hyppyä liian läheltä tai kaukaa, mutta pysyin silti hypyissä mukana. Tässä sai ainakin samalla hyvää tasapainotreeniä. Laukanvaihdot ja laukan pituuden säätelyt aiheuttivat päänvaivaa, mutta nekin onnistuivat parin vähän sekavan yrityksen jälkeen. Vattu oli kyllä hieno, silloin kun jaksoi keskittyä eikä vain paahtanut täysiä menemään minä yrittäessä epätoivoisesti tehdä jotain selässä. Saimme Inkalta kehuja hienosta linjasta, ja silloin tuntui että olimme Vatun kanssa yhtenäinen ratsukko. Kehuin oria innoissani, ennen seuraavaan tehtävään siirtymistä. Vuorossa oli jumppasarjaa, jonka aikana Vattu sai taas jostain energiaa revittyä ja keskittymiskyky meinasi kadota. Saatiin kuitenkin vähitellen mukaan sitä samaa mitä äskeisessäkin tehtävässä, eli hallittua laukkaa jota pystyi hyvin säätelemään esteiden välissä. Ei ollut vaikeuksia saada Vattua kääntämään keskellä kenttää silmukkaa, koska ori oli ketterä ja nopea. Syöksyttiin kulmassa olevalle pystylle vähän liiankin nopeasti, josta saatiin Inkalta palautetta. Sain palautetta myös siitä, että olin toisinaan liian hidas reagoimaan ja lopetin ratsastamisen esteen päällä, vaikka jo silloin voisi alkaa valmistautumaan kohti seuraavaa estettä. En ollut oikeastaan tajunnut sitä ennen, siitä siis lisää kehitettävää.
Tykkäsin tehtävien monipuolisuudesta, en juurikaan ehtinyt ajattelemaan mitään muuta valmennuksen aikana. Valmennuksen loppupuolella ehdin kuitenkin nähdä pari Majinan ja Tean suoritusta ja heillä näytti menevän hienosti. Huomasi kyllä, että kaksikko oli kuin luotu toisilleen. Toivoin, että minä ja Vattukin näyttäisimme joskus yhtä yhteenhiotuilta, minulla oli nimittäin sellainen tunne että joskus näytimme aikamoiselta sekasorrolta. Hevonen vaan vie ratsastajaa miten sattuu ja ratsastaja roikkuu perässä. Pakotin itseni taas keskittymään tehtäviin, viimeisenä meillä oli vielä pääty-ympyrällä hyppäämistä. Kaksi estettä oli pystytetty 80 senttiin ja harjoittelimme laukan säätelyä niiden välissä. Se tehtävä meni oikein kivasti, pääty-ympyrällä tuntui olevan paljon helpompi hallita Vattua. Eivätkä esteetkään olleet niin korkeita. Siihen oli hyvä lopetella, tietenkin vielä jäähdyteltiin hevoset ja Inka antoi kokonaispalautteen valmennuksesta. Hän oli mukava valmentaja, tarpeeksi napakka mutta kuitenkin lempeä. Tuntui, että hän ymmärsi täydellisesti minun ja Vatun vahvuudet ja heikkoudet, ja osasi juuri oikeilla sanoilla kannustaa meitä eteenpäin. Hymyilin Inkalle kun lähdin kentältä, ja kevätaurinko tuntui paistavan tavallista kirkkaammin.
|
|
|
|
by Anni on Apr 12, 2020 15:28:41 GMT 2
Sadepilven paluu (Tie Tähtiin 2020)
Huhtikuun kahdestoistaHuokaisten lähdin Vatun kanssa maneesiin. Ulkona tuuli sen verran, että mieluummin treenasin sisällä. Olin käynyt rakentamassa sinne vain muutaman esteen, tänään ajattelin keskittyä yksinkertaisiin tehtäviin. Pari pientä verryttelyestettä ja pari kisakorkeudessa olevaa. Mielessä oli paljon ajatuksia, lähiaikoina tuntui tapahtuvan niin hirveästi kaikkea. Tänä iltana lähdettäisiin Ansamaan porukan kanssa Kapariin viettämään iltaa, mutta päivällä ajatukseni olivat vielä visusti Tie Tähtiin -kisoissa.
Tuntui, että ensimmäinen osakilpailu olisi ollut vasta eilen, mutta olikin taas viikko kulunut ja ensi viikolla olisi seuraavan osakilpailun aika. Tulisiko siellä parannusta ensimmäisestä osakilpailusta? Vaikka olinkin pystynyt olemaan tyyni tulosten selvittyä, minua vaivasi se, että emme olleet pystyneet parempaan. Oliko Vattu oikeasti minulle se oikea hevonen? Esimerkiksi Salva haki hoitajaa, se oli minusta todella upea hevonen ja varmasti senkin kanssa pääsisi kehittymään ratsastajana. En oikeastaan ollut varma, olinko kehittynyt Vatun kanssa yhtään mihinkään. Aina meillä oli jotain ongelmia ja tuntui, että kaikki säälivät meitä. Tallilla liikkui varmasti kaikenlaisia huhuja meistä, mitä minulle ei kerrottu. Kaikkihan sen tiesivät, että Vattu oli vaikea hevonen, ja pystyin kuvittelemaan että meitä epäiltiin paljon. Kyllähän meidän meno näytti varmasti melko hurjalta, ja kaikenlaisia kauhutarinoita oli helppo keksiä.
Olin saanut parin päivän takaisesta valmennuksesta idean verrytellä Vattua pääty-ympyrällä parilla pienellä esteellä, joten niin teimme. Vattu oli reaktiivinen ja tuntui tapansa mukaan siltä, että voisi räjähtää täyteen pukkilaukkaan minä hetkenä hyvänsä. Pienen kaasuttelun jälkeen se kuitenkin asettui laukkaamaan ihan nätisti ympyrällä ja hyppäsi esteet varmalla, tosin hieman poukkaroivalla tyylillään. Tasapaino sai taas harjoitusta, ja pystyin hetken olemaan miettimättä muita asioita.
Laukkasin Vatun kanssa hetken aikaa uralla ja säätelin laukan tempoa. Varmaan arvata saattoi, että hidastavat avut menivät huonommin läpi. Aina, kun olimme jossain uudessa paikassa, minua jännitti miten Vattu käyttäytyisi siellä, olisiko se siellä vielä vaikeampi kuin täällä Ansamaassa? Ensi viikolla olisi edessä matka Lappiin, mietin miten Vattu selviäisi matkasta ja minkälainen paikka Lehtovaara olisi. Olimmehan sentään edustamassa Ansamaata, enkä halunnut muiden tallien väenkin alkaa levitellä juoruja meistä. Ansamaa oli muutenkin paikkana vähän kyseenalainen, ja jos minä pahentaisin Vatun kanssa tallin imagoa niin Majina varmaan heittäisi minut pihalle aika nopeasti. Olin saanut kuvan, että Majina oli ylpeä ihminen, joka halusi näyttää hyvältä ja tietysti halusi myös tallinsa näyttävän siltä. Kyllähän minäkin halusin, että pystyisin olemaan ylpeä minusta ja Vatusta, en halunnut mitään niin paljon.
Olimme käyneet Vatun kanssa aika paljon valmennuksissa ja olimme saaneet niistä hyvin eväitä keskinäisen yhteistyömme kehittämiseen, mutta epäilin osasinko hyödyntää niitä. Hallava alkoi olla jo tuttu paikka, ja siellä varmaan tultaisiin käymään vastaisuudessakin valmennuksissa. Ja olisihan Tie Tähtiin -finaali siellä. Tallin henkilökunta vaikutti mukavalta, ja siellä oli aina tervetullut fiilis. Tiistaina olisi sen sijaan luvassa valmennus Auburnissa, joka jännitti minua melkein yhtä paljon kuin toinen osakilpailu. Ensin olin miettinyt, viitsisinkö edes osallistua valmennukseen, kun kaikki siellä olisivat kuitenkin niin paljon parempia ratsastajia ja hallitsisivat hevosensa täydellisesti. Muutenkin minulla oli Auburnista omat ennakkoluuloni, olihan se sellainen “hienostopaikka” ja ajattelin etten todellakaan soveltuisi sinne. Käännytettäisiinkö minä ja Vattu heti pois, kun meidät nähtäisiin? Ehkä pitäisi panostaa ulkonäköömme enemmän, ettemme näyttäisi niin säälittäviltä. Halusin, että meihin uskottiin, mutta miten olisin voinut luulla että muut uskoivat meihin, jos minullakin oli siinä ongelmia?
Majinakin olisi Auburnissa Tean kanssa. En oikein tiennyt miten suhtautua asiaan, ehkä olin jo jonkin verran tottunut siihen että olimme usein samoissa valmennuksissa ja olihan se ihan kiva ettei tarvinnut mennä uuteen paikkaan yksin, mutta kyllä siitä aina tuli lisäpaineita. Jos Vattu käyttäytyisi siellä huonommin kuin yleensä, jos en osaisi hallita sitä ja aiheuttaisin vaaratilanteen, jos, jos jos… Halusin näyttää Majinalle, että kyllä me Vatun kanssa pärjäsimme, mutta en ollut varma miten tekisin sen. Minulla oli sellainen olo, että Majinakin joskus epäili Vattua, joten halusin näyttää että Vattu oli hyvä hevonen. Enemmän minua vain huolestutti, olinko tarpeeksi taitava saadakseni Vatun toimimaan niin että oikeasti joskus menestyisimme. Eniten ärsyttäisi se, jos jäisimme vain junnaamaan paikallaan eikä edistystä tulisi.
Hyppäsin Vatulla kahden pystyesteen linjaa eri suunnista, ja välillä ratsastin kaikenlaisia kiemuroita ja ympyröitä vaihtelun vuoksi. Ja olihan hevoseen hyvä saada tuntumaa sileälläkin. Samalla sain lisää miettimisaikaa. Olimmeko edistyneet näiden kuukausien aikana, kun olin ollut Vatun hoitajana? Ehkä, tosin joskus tuntui etten saanut siihen oikein kontaktia ja hypyt lähtivät mistä sattuu, puomeja tuli usein treeneissä alas. Kisoissa olimme kuitenkin selvinneet vähillä pudotuksilla. Vahvuutemme oli ainakin vauhti ja Vattu oli ketterä tiukoissa käännöksissä. Vatulla oli myös hieno hyppytekniikka, kunhan vaan laukan sai asettumaan hyvin esteiden väliin ja hypyn lähtemään oikeasta paikasta.
Otin vielä pari hyppyä, joiden jälkeen siirryin vielä ravaamaan Vatun kanssa rennosti uralla. Olihan pudotuksia tullut taas pari, mutta kokonaisuutena treeni meni kai ihan hyvin. Jotenkin en silti osannut olla iloinen siitä. Olin taas ihan ajatuksissani ja ihmettelin, kun Vattu ei saanut päähänsä alkaa riehumaan. Ehkä siltä oli vihdoin kulunut vähän energiaa. Taputin sitä kaulalle edelleen miettien. Mitä minun kannattaisi tehdä? Jatkaa Vatun kanssa, vai jotain muuta? Osaisiko joku ratsastaa sitä paremmin kuin minä? Mistä tietäisin, että kulutin vain aikaani ja oli aika luovuttaa? Minun pitäisi puhua minun ja Vatun ongelmista Majinalle, olinhan minä sitä miettinyt aikaisemminkin, mutta en oikein tiennyt milloin olisi sopiva hetki ja saisin tarpeeksi rohkeutta olla rehellinen. Huomasin, että joskus kun Majina kysyi miten Vatun kanssa meni, kaunistelin asioita ja esitin että kaikki oli hyvin. Korkeintaan sanoin, että “onhan se vähän vaikea”, mutta syvemmin en mennyt siihen mikä oli vaikeaa. Olihan meillä tietenkin hyvätkin hetkemme, mutta mietin oliko niitä tarpeeksi kumoamaan huonot hetket. Talutin Vattua vaitonaisena talliin ja tunsin silmieni kostuvan.
|
|
|
|
by Anni on Apr 13, 2020 14:06:28 GMT 2
Avain menestykseen (Tie Tähtiin 2020)Huhtikuun kolmastoistaKatsoin arvioivasti Vatun harjaa. Se harotti epämääräisesti joka suuntaan ja tuntui, että se oli muutamassa päivässä kasvanut monta senttiä. - Näyttiköhän se jo ekassa osakilpailussa tältä? esitin kysymyksen vähän matkan päässä Arttua hoitavalle Mirkalle. - Ööm… Uskallankohan mä vastata? Mirka naurahti selvitellessään Artun jouhia. Olimme tulleet ulos hoitamaan hevosia ja olimme laittaneet hevoset kiinni vierekkäin hoitopuomille. - Eli joo, tuhahdin ja vetelin harjaa suoraksi kammalla. - Ei se kyllä ihan näin pitkä sillon ollu, pohdin ääneen. Kaivoin jostain harjakassin pohjalta sakset ja leikkasin harjaa varovasti lyhyemmäksi. Liian kynityn näköinen harja näyttäisi tyhmältä. - Toisaalta, en oo pitkään aikaan leikannu tän harjaa, huokaisin ja syynäsin tarkkaan, että harja oli siisti eikä mistään pistänyt esiin toista pitempää jouhea.
Kun olin tyytyväinen, siirryin hännän pariin. - Ja miten tää on näin takussa? huudahdin pian. - Mähän oon ihan rappiolla, miten tää on pääsy tän näköseks? Eihän me voida Auburniin tän näkösinä lähteä. Tai toiseen osakilpailuun, herranjestas. Annatko sen selvityssuihkeen, mun oma on varmaan sisällä kaapissa, selitin Mirkalle suurin piirtein hermoromahduksen partaalla. - Pitäs vissiin laittaa tätä omiinki hiuksiin, sanoin sitten vähän kevyemmin katsoessani suihkepulloa, kun tajusin että itsekin tarvitsin harjausta. - Mä voin laittaa sun hiukset myöhemmin asuinrakennuksella jos haluut, Mirka tarjoutui hymyillen. Itse osasin suurin piirtein vain laittaa hiukseni poninhännälle, ja harjauskin meinasi joskus unohtua. Kisoissa ja valmennuksissa sentään yritin näyttää siistimmältä. - Okei, kiitti, sanoin keskittyen edelleen Vatun häntään, se oli nyt tärkeämpi kuin minun hiukseni. Hevosten parissa olin tarkka siisteydestä, muualla ei ollut väliä vaikka olisikin ollut vähän sotkuista. Huoneessani oli yleensä perussiistiä, mutta mikään himosiivooja en todellakaan ollut eikä muutama tavara väärässä paikassa haitannut. Tallilla en sietänyt yhtään väärässä paikassa olevia tavaroita ja kaappini olikin aina järjestyksessä, tai jos ei ollut niin varmaan oli joku kriisi päällä. Ennen kisoja oli pakko aina varmistaa sataan kertaan, että varusteet näyttivät varmasti siisteiltä.
En ollut vielä kauheasti miettinyt eilisiä pohdintojani minun ja Vatun edistymisestä ratsukkona, olinhan ollut eilen myöhään liikenteessä kaupungilla ja herännyt vasta iltapäivällä, mutta olin sitä mieltä että se oli aikamoista ylireagointia. Menihän meillä kokonaisuudessaan hyvin, vaikka joskus ongelmia olikin. Mutta niitä oli varmasti joka ratsukolla, helpommillakin hevosilla kuin Vattu. En yhtään tiennyt, miksi minusta oli lähiaikoina tullut niin kauhean herkkänahkainen. Ei ollut yhtään minun tapaistani alkaa itkemään ja pohtimaan hevosen vaihtoa heti jos oli vähän vaikeampaa. Sitä paitsi, eilinen treeni oli mennyt loppujen lopuksi hyvin, joten en tiennyt yhtään mistä moinen murtuminen johtui. Johtuiko se kisastressistä, vai mistä? Olinhan minä ennenkin vaikeilla hevosilla ratsastanut ja tottunut siihen, että tavoitteita kohti edettiin rauhallisesti, pienin askelin. Enhän minä ollut ratsastanut Vatulla vuottakaan, ja nyt jo odotin olevamme täydellinen ratsukko ja voittavamme joka kisan. Olin ajatellut olevani rationaalinen, järkevä ihminen joka harkitsee asioita tarkkaan ennen päätöksiin hyppäämistä, ja eilen olin heittäytynyt tunteideni vietäväksi ja ollut valmis jopa luopumaan Vatusta. En ollut tunnistaa itseäni, miksi minusta oli tullut tällainen? Ja olinhan minä yksi päivä jättänyt kisatreenit välistä ihan vaan sen takia, kun eräs tallilainen ei tykännyt minusta, tai niin ainakin oletin, ja se sai oloni entistä hämmentyneemmäksi. Eihän tuollaisten asioiden pitäisi antaa mennä ihon alle, varsinkaan näin tärkeissä asioissa. Halusin minun ja Vatun menestyvän ja annoin tuollaisten tulla tielleni...
Olin myös stressannut Auburniin lähtemistä, mutta enää sekään ei tuntunut niin pelottavalta. Varmasti sielläkin meitä olisi opettamassa taitava valmentaja, joka antaisi meille neuvoja eteenpäin menemiseen. Mitä sitten, jos tekisimme jonkun virheen? Mitä sitten, jos meitä epäiltäisiin ja levitettäisiin ties mitä juoruja? Ainahan virheet pystyi korjaamaan, ja epäilykset ja juorut todistamaan vääriksi. Minulla oli tunne, että kyllä me Vatun kanssa vielä joskus näyttäisimme kaikille, myös minulle itselleni. Ajatus siitä, että en uskonut minuun ja Vattuun, puistatti - minun, jos kenen pitäisi uskoa meihin. En tiennyt, olisiko näytönpaikkamme seuraavassa osakilpailussa vai sitä seuraavassa, vai kenties ensi vuonna, mutta joskus me näyttäisimme. Minä olin sopiva ratsastaja Vatulle ja Vattu oli sopiva hevonen minulle, siitä olin varma ja sen aioin myös todistaa. Emmehän me täydellisiä olleet, mutta tarvitsiko ollakaan? Kyllä minä ajattelin silti Majinalle jossain vaiheessa kertoa syvällisemmin miten minulla ja Vatulla meni, sitten kun tulisi sopiva hetki. Se kuului ratsastukseen, tunnistaa omat ongelmansa ja pyrkiä selvittämään ne. Vain siten voisimme menestyä. - Haloo? kuului Mirkan ääni sitten. - Häh? kysyin ja tajusin tuijottavani Vatun häntää harja toisessa kädessä. - Mitä sä mietit? Mirka kysyi hieman ihmeissään. - Valmennusta, kisoja, Vattua… luettelin. - Eikö ollakin me muuten hyvä ratsukko? Tai siis, eihän mulle sopis mikään toinen hevonen? Mirka katsoi minua oudosti, mutta hymyili sitten. - No, ei kyllä sopis.
|
|
|
|
by Anni on Apr 14, 2020 11:53:11 GMT 2
Pois tieltä risut ja männynkävyt (Tie Tähtiin -valmennus Auburnissa)
Huhtikuun neljästoistaAuburnin maneesin valot tuntuivat häikäisevän kirkkaammin kuin Ansamaan, kun saavuin Vatun kanssa sinne ulkokentältä. Olimme verrytelleet siellä ja olin supissut Vatulle - ja myös itselleni - kaikenmaailman kannustuspuheita. Me osataan, eikö niin? Kuulin tämänpäiväisen valmentajamme, Lauri Merikannon, esittelevän itsensä ja kertovan päivän aiheena olevan täydellisen uusinnan ratsastaminen. Sehän sopi, mutta mieleeni hiipi ajatus, pääsisimmekö me ikinä edes uusintaan… Joku oudon itsevarma puoleni kuitenkin huusi, että totta kai pääsisimme, ja aloitimme hyppäämisen yllättävän positiivisesti latautuneina.
Tunsin katsomoon valmennusta seuraamaan tulleiden henkilöiden katseet selässäni, en tiennyt katsoivatko he muitakin yhtä intensiivisesti, mutta toisaalta olihan Vattu varmasti mielenkiintoinen hevonen. Olihan se sitä minustakin, miksi olisin muuten sen hoitajaksi hakenut? Minusta tuntui, jos vaihtaisin johonkin toiseen hevoseen, kyllästyisin siihen aika nopeasti koska oli vaikea kuvitella, että joku hevonen vaatisi yhtä paljon määrätietoisuutta ja kärsivällisyyttä. Jollain käsittämättömällä tavalla tykkäsin siitä, että Vatussa oli haastetta. Sitten aina, kun tuli onnistumisia, ne tuntuivat suurilta saavutuksilta. Se oli paras tunne, mutta olisin toivonut, että niitä olisi ollut enemmän. Määrätietoisuuden kanssa oli ehkä joskus ongelmia - tai no, kyllähän minä tiesin minne halusin Vatun kanssa mennä, huipulle tietysti - mutta se, miten sinne päästäisiin olikin toinen asia. Vaikka ajatukset meinasivatkin harhailla välillä muualle, keskityin silti aina ratsastamiseen. Ehkä vähän liiankin kovasti, koska huomasin usein jännittyväni ja olevani todella kankea, tietynlaista rentoutta täytyisi jostain löytää lisää. Lauri sanoikin, että vaikka Vattu tarvitsikin tukea ratsastajaltaan, piti sille antaa myös tilaa ja niin kuin monet muutkin valmentajat olivat sanoneet, minun pitäisi todellakin rentoutua satulassa.
Seurasin muiden suorituksia aina kun pystyin, niistäkin pystyi ehkä oppimaan jotain. Olin päättänyt imeä täältä kaiken mahdollisen opin, minkä vain pystyisimme saamaan. Olisihan seuraava osakilpailu jo sunnuntaina. Sain muiden ratsastajien onnistumisista itsekin tahtoa onnistua. Olimme juuri suuntaamassa Vatun kanssa radalle tarmoa puhkuen, kunnes joku mies jyräsi melkein meidän päällemme mustalla hevosellaan. - Ei, ette te, valmentaja jyrähti miehelle kyllästyneenä. Mitä olin vähän ehtinyt tuon kaksikon menoa seuraamaan, mies näytti olevan ihan omissa maailmoissaan. Antonko sen nimi oli? Oikeastaan ei kiinnostanut, luulisi että edes valmennuksessa osaisi keskittyä. Tyydyin vain mulkaisemaan Antonia mahdollisimman pahasti, kun tuo kehtasi vielä nauraa päälle. Mistä näitä minun ja Vatun menestystarinan pilaajia oikein sikisi? Jotain se pahoitteli tekoaan ja käänsi hevosensa vihdoin pois tieltä, mutta minä keskityin vaan ratsastamaan Vatun radalle kiinnittämättä mieheen enempää huomiota. Vattu laukkasi radalle tietenkin vauhdikkaasti, mutta olin saanut sen avuilleni verryttelyssä ja minusta tuntui kerrankin, että se kuunteli minua.
Ratsastin radan jälkeen tyytyväisenä taas katsomaan miten muilla meni. Kyllä minua sen verran kiinnosti, että katsoin kun Anton lähti hevosensa kanssa radalle minun ja Vatun jälkeen, halusin katsoa osasiko tuo mies ollenkaan ratsastaa. Hymähdin hieman samalla kun taputin Vattua. Mietin, pääsisivätkö he ollenkaan esteiden yli kun ratsastajan keskittyminen tuntui olevan missä sattuu, mutta yllättäen he ylittivät esteet siististi. Huomasin hevosessa olevan aika paljon samaa kuin Vatussa, se vaikutti energiseltä ja helposti kuumuvalta. Ja olihan se upean näköinen. Vattu oli silti upeampi, hihitin mielessäni. Harjoittelimme vielä uusintaa jokin aikaa, ja se tuntui koko ajan menevän paremmin. Olikohan tämä minun ja Vatun paras valmennus? Tai minun paras ratsastukseni ylipäätään? Toivottavasti meillä menisi yhtä hyvin kisoissakin tai pääsisimme edes sinne uusintaan asti, mietin kun laskeuduin Vatun satulasta valmennuksen päätteeksi. Vilkaisin vielä tuota mustaa hevosta kerran ennen maneesista poistumista. Menisiköhän noin hieno hevonen hukkaan tuollaisella ratsastajalla? Tai no, mistä minä tiesin oliko Anton aina tuollainen? Kohautin vain olkiani ja lähdin valmistamaan Vattua kotimatkaa varten.
Autossa sai odottaa pitkän tovin, mutta vihdoin Majinakin saapui paikalle. Tämä oli jäänyt ilmeisesti juttelemaan Auburnilaisten kanssa, minä sen sijaan olin kipittänyt autolle mahdollisimman nopeasti. Ei huvittanut jäädä sinne kuuntelemaan, mitä ne juorusivat meistä. Majina kertoi jutelleensa Antonin kanssa ja mies oli kuulemma sanonut, että Majinan hevosen nimestä tuli mieleen Las Ketchupin Ketchup song. - Ihme tyyppi, tokaisin vain ja päässäni alkoi heti soida kyseinen kappale. - Ja kiitti korvamadosta, tuhahdin perään, mutta taisin minä hieman naurahtaakin. Loppupeleissä oikein hyvä valmennusreissu, yhdestä oudosta tallilaisesta huolimatta.
|
|
|
|
by Anni on Apr 15, 2020 14:09:12 GMT 2
Hieman erikoisempi treeni (Tie Tähtiin 2020)
Huhtikuun viidestoistaVattu oli tuntunut Auburnissa lähes unelmalta ratsastaa - se oli toiminut kuin ajatuksen voimalla eikä se ollut keskittynyt toisten hevosten kyttäämiseen - ja minua sen takia epäilyttikin, mikä hevoseen oli oikein mennyt. Keräsikö se voimiaan joihinkin uusiin temppuihin, joita se sitten voisi esitellä kisapaikalla? Aina, kun meni liian hyvin, en pystynyt olemaan ajattelematta että kohta varmaan tapahtuisi jotain kauheaa.
Hoidin Vattua sen karsinassa päivän ratsastusta varten. Se oli ehkä oudon rauhallinen, tosin ainahan se oli hoidettaessa rauhallisempi kuin ratsastettaessa. Hevonen oli selvästi kisakunnossa, niin ulkonäöllisesti kuin muutenkin. Eilen valmennuksen jälkeen olin pessyt sen ja sen karva kiilteli upeasti. Harja oli leikattu ja häntä selvitetty takuista. Treeneissä Vattu oli ollut motivoitunut ja olin ylpeä siitä, kuinka hyvin Vattu jaksoi tiivistä treeniaikataulua. Itsekin olin alkanut pikkuhiljaa jopa nauttia treeneistä, enkä ehkä ottanut niitä niin kuolemanvakavasti. Kyllä ratsastaessa sai olla hauskaakin. Kisat tietenkin aina jännittivät, mutta aktiivisimpina kisavuosinani olin tottunut siihen, että kun sai parit hyvät kisat alle niin stressikin yleensä helpotti. Helpommin stressasi heikommin menneiden kisojen jälkeen, joten toivoin todella että seuraavassa osakilpailussa tulisi parempi sijoitus, niin saisimme ratsukkona lisää itsevarmuutta.
Talutin hevosen mietteliäänä maneesiin, jossa ori samantien valpastui ja steppasi vierelläni ylväänä. Huomasin maneesin toisessa päädyssä Juliuksen ja Briten, ja samalla hetkellä Vattu päättikin tervehtiä tammaa oikein kuuluvalla hirnahduksella. - Terve vaan teillekin, Julius huudahti Briten selästä. Tervehdin hiljaa takaisin ja kävelin Vatun kanssa maneesin toisessa päässä. Julius oli aina niin ystävällinen, pystyikö hänestä edes olemaan tykkäämättä? Hän vaikutti jotenkin niin aikuiselta ja järkevältä. Huhtikuun lopulla tämä pitäisi valmennuksen Ansamaassa, siihen pitäisi jossain vaiheessa osallistua. Kaikki mahdolliset neuvot olivat tarpeen kisoja ajatellen. Odotin innolla minkälainen valmentaja Julius olisi, muuten hän oli onnistunut antamaan itsestään miellyttävän ensivaikutelman vaikka en paljoa ollutkaan miehelle puhunut.
Maneesissa oli taas pari estettä joita päätin hyödyntää treenissä. Eilen oli ollut ratatreeniä, tai no tarkemmin sanottuna uusinnan harjoittelua, ja minusta tuntui että olimme saaneet siihen hyvin tuntumaa. Se oli ehkä tehokkaampaa yksin treenatessa, keskittyä vain maksimissaan muutamaan esteeseen, mutta tietenkin joskus voisi ottaa ratatreeniä ihan ilman valmentajaakin. Olisihan tässä vielä osakilpailuja, joita varten treenata. Taivuttelin Vattua ympyröillä ja otin siirtymisiä eri askellajeihin. Vattu otti siirtymisistä helposti kierroksia, mutta tein niitä niin kauan että sain hallitun ja siistin siirtymisen. Kehuin hevosta ja aloin ottaa hyppyjä, kun Vattu tuntui taipuisalta ja sopivan rennolta selästään.
Yhtäkkiä Vattu pysähtyi kuin seinään. Hevonen tuijotti maneesin seinää ja oli hermostuneen oloinen, en yhtään tiennyt että miksi. Äsken oli vielä mennyt niin hyvin. Huomasin kun Julius vilkaisi meitä, mutta keskittyi sitten taas omaan ratsastukseensa. - No, sanoin kärsimättömänä ja naputin Vattua pohkeellani. Siitä ori hermostui vielä enemmän ja peruutti lähes kiinni seinään, joka oli vastapäätä sitä toista seinää mitä Vattu niin tarkasti tuijotti. Ennen kuin ehdin tehdä oikeastaan mitään, Vattu teki jonkinlaisen täyspiruetin, nousten sitten takajaloilleen. Sinnittelin orin kaulassa kiinni, hevosen huitoessa etukavioillaan kauhuissaan ja hirnuessaan korviasärkevästi. - Ootteko te kunnossa? Julius oli ratsastanut turvallisen välimatkan päähän ja pysäyttänyt Briten. Vihdoin Vattu laskeutui taas neljälle jalalle, mutta oli aivan vauhko eikä suostunut edelleenkään liikkumaan. - Kyllä kai, sanoin epävarmana ja yritin rauhoitella Vattua. Se tuijotti edelleen seinää, hievahtamatta. - Mikä tossa seinässä on? kysyin ja yritin nähdä mitä Vattu näki, mutta en huomannut mitään erikoista. - Ei siinä mitään erikoista ole, Juliuskin sanoi hämmentyneenä. Koska Vattu ei suostunut menemään sinnepäin, ratsastin Vatun Briten luo ja menimme yhdessä maneesin toiseen päähän. Olimme siellä hetken, kunnes Vattu rauhoittui ja päätin uudelleen yrittää mennä sinne missä olimme juuri hetki sitten olleet. Enää ori ei tuijottanut seinää ollenkaan, ja pystyin jopa ottamaan muutaman hypyn, eikä mitään ongelmaa tullut enää loppuratsastuksen aikana.
Olin edelleen hämmentynyt, kun lähdin Vatun kanssa pois maneesilta. Mikä ihme Vattuun oli mennyt? Mietin, pitäisikö kysyä, olivatko muidenkin hevoset käyttäyneet kummallisesti maneesissa lähiaikoina, olisi ollut ehkä liian outoa kysyä suoraan onko maneesin seinässä jotain outoa. Toisaalta, ehkä Vattu oli vain keksinyt että seinän väri oli liian pelottava, mutta olisiko se sen takia järjestänyt tuollaista kohtausta? Kun talutin hevosta pihalla, jostain kuului hirnuntaa, itse asiassa maneesilta päin. Julius ja Britte olivat lähteneet heti minun perässäni enkä ollut nähnyt, että kukaan olisi heti heidän jälkeensä tullut sinne. Naurahdin ajatukselle, että joku kummitushevonen siellä varmaan hirnuu. Niin vissiin joo.
|
|
|
|
by Anni on Apr 17, 2020 14:45:53 GMT 2
Yllätysvieras (Tie Tähtiin 2020)
Huhtikuun seitsemästoista
Maneesi oli ihanan rauhallinen eikä seinäkään enää häirinnyt, parempi olisikin jos treenitaipaleellemme ei tulisi enää ylimääräisiä häiriötekijöitä. Verryttelin Vattua ajatukset tiukasti toisessa osakilpailuissa. Miten verryttelisin siellä, miten ratsastaisimme radan. Olin tutkinut ratapiirrosta niin paljon, että varmasti muistin sen ulkoa vaikka unissani. Olin päättänyt että pärjäisimme, mutta olisiko se tarpeeksi? Niin paljon riippui myös muista ratsastajista. Lisäksi olisimme ihan uudessa paikassa, emme enää Hallavassa. Tunsin stressin taas lisääntyvän, mutta minun täytyi keskittyä hyppäämiseen, tai sain heittää menestyshaaveet romukoppaan.
Maneesissa oli muutama pieni ristikkoeste ja pari isoa pystyä, harjoittelin ensin tekniikkaa pienillä esteillä ja sitten lopussa voisimme kokeilla miten se sujuu isoilla esteillä. Onneksi Vattu oli energinen hevonen eikä se ainakaan vielä näyttänyt väsyneensä estetreeneihin. Kai se oli tottunut siihen, itse asiassa en tiennyt paljonko Vatulla oli kisattu ennen kuin minä aloin sen hoitajaksi. Sen tiesin, että Vattu oli todella tasokas hevonen ja kyllähän se näkyi, silloin kun hevonen ei käyttänyt aikaansa pelleilyyn. Toivottavasti ei vain tulisi mitään jumeja tai vastaavia, jotka voisivat häiritä treenaamista. Huomasin pian ajattelevani kaikkia kamaluuksia mitä kisaurallamme voi sattua tai mitkä asiat voisivat mahdollisesti häiritä meitä, mutta sitten keskitin taas kaiken energiani ratsastukseen, kun tajusin ettei Vatun selässä kannattanut kovin pitkäksi aikaa jäädä matkustajaksi.
Vattu hyppäsi pienet esteet malttamattomasti, olisi varmaan halunnut jo isommille esteille. Ratsastin hevosta hetken aikaa ympyrällä että sain sitä vähän paremmin kuulolle, ennen pystyille suuntaamista. Vattu tuntui kevyeltä ja se liisi esteiden yli kuin lintu. Hyppy lähti ehkä vähän kaukaa, mutta puomit eivät tippuneet. Taputin Vattua ja muistin ilmoittautuneeni Juliuksen valmennukseen. Minua jännitti, miten Julius suhtautuisi minuun ja Vattuun, olihan hän ollut toissapäivänä maneesilla ratsastamassa kanssani ja nähnyt Vatun oudon kohtauksen, kun se oli päättänyt alkaa pelätä seinää. Edelleenkään en tiennyt mistä se oli johtunut, mutta mitä jos valmennuksessa tapahtuisi jotain samantapaista? Tai vielä pahempaa, jos kisoissa tapahtuisi jotain vastaavaa? En halunnut edes ajatella. Ohjasin Vatun taas esteille ja hämmennyin, kun suorituksemme jälkeen katsomosta kuului kehu: - Hienoa, todella hienoa. Ääni oli kuitenkin kylmän sarkastinen, joten ei sitä oikeasti voinut ottaa kehuna. Kurtistin kulmiani ja katsoin katsomoon päin. Siellä istui Anton, ei se outo tyyppi joka melkein ratsasti minun ja Vatun päälle Auburnissa, vaan minun rakas veljeni. Mikä näitä maailman Antoneita oikein vaivasi? En taaskaan osannut reagoida, ärsytti. Viimeksi kun olimme tavanneet maastoestekisoissa syksyllä, olin silloinkin mennyt ihan lukkoon enkä tiennyt mitä olisi pitänyt sanoa.
Keskityin ratsastukseen parhaani mukaan, vaikka katsomoon olikin ilmestynyt ei-toivottu vieras. Hän oli yllättävän hiljaa, odottiko hän että reagoisin jotenkin? Ehkä se olikin parasta, etten reagoinut katsojaan mitenkään. En antaisi tämän pilata treeniäni. Jatkoin itsepintaisesti, toinen osakilpailu olisi jo parin päivän päästä ja huomenna lähtisimme kohti Lehtovaaraa. - Mitä sä haluat? mutisin katsomon ohi ratsastaessani, vaikka olinkin aiemmin päättänyt olla reagoimatta Antoniin mitenkään. Hiljaisuus alkoi kuitenkin häiritä liikaa, ja ehkä olin vähän uteliaskin tietämään, miksi veljeni oli yhtäkkiä ilmestynyt tänne. Sabotoimaan vai? - Mitä, enkö mä sais tulla tänne kattomaan mun siskoa? Anton sanoi muka yllättyneenä. Niin no, ei kai se kiellettyäkään ollut. Varmaan Anton oli tavannut jonkun tallilaisen ja sanonut tulleensa tapaamaan minua, ja sitten hänet oli neuvottu tänne maneesiin. Olin taas hiljaa ja hyppäsin pari estettä. Vattu korskui ja laukka tömisi maneesissa, kun sinne laskeutui taas hiljaisuus.
Hidastin Vatun välikäynteihin ja vilkaisin sivusilmällä katsomoon. Siellä Anton edelleen istui, pieni virne kasvoillaan. - Mä oon vähän seurannu sun ja ton Vit… ei kun Vatun menoa ja mä aattelin että sä voisit tarvita vähän apua, Anton sanoi. - Vaikka tehän kisaattekin ihan pikkukisoissa, mutta jostakinhan teidän on aloitettava. Tuijotin ilmeettömänä Vatun pitkäksi venytettyä kaulaa, mutta sisälläni kihisin raivosta. - Meillä on jo tarpeeks apua, sanoin sitten. - Että voit häipyä, jos toi oli sun asias. Hetken kuluttua huomasin, kun Anton laskeutui katsomosta maneesin hiekalle ja asteli itsevarmasti minun ja Vatun vierelle. - Anna se hevonen tänne. Tuo ei edes ollut mitenkään erikoista Antonilta, ihan kuin hän muka olisi osannut ratsastaa Vatulla paremmin kuin minä. Nyt oli minun vuoroni virnuilla, ehkä olin lapsena ollut helpommin pomoteltavissa mutta enää en suostuisi siihen. - En ikinä, sanoin tyynesti, keräsin Vatun ohjat takaisin käsiini ja nostin laukan.
Anton katsoi minua vihaisesti, mutta enempää en ehtinyt häneen keskittyä - kuten sanottua, minulla oli viimeiset treenihetket käsillä ja halusin ottaa niistä kaiken irti. Tuntui hyvältä, tiesin että Antonia ärsytti, kun en ollutkaan anomassa hänen apuaan. Vaikka tiesinhän minä, että hän oli hyvä myös esteratsastuksessa ja varmasti olisi osannut neuvoa meitä, mutta en halunnut antaa hänelle sitä iloa. Olin tottunut aina olemaan se huonompi, Anton oli ollut minua parempi kaikessa - ratsastuksessa, koulussa, töissä, ihmissuhteissa, ihan kaikessa. Enää en suostunut siihen. Tie Tähtiin oli meidän tilaisuutemme loistaa.
Pian kuulin kun maneesin ovi pamahti kiinni. Vattu hieman säpsähti, mutta suuremmilta kohtauksilta vältyttiin. Hymyilin itsekseni satulassa, kun otin viimeiset hypyt ja ravailin vielä muutaman kierroksen maneesin ympäri. Kyllä me pärjäisimme kisoissa, olimme saaneet valmennuksista niin paljon apua ja treenanneet paljon itsenäisestikin. Olin itsevarma, mutta maneesista poistuessa alkoi taas hieman epäilyttää. Entä jos meillä ei menisikään paremmin kuin viime kisoissa? Lisäpaineita toi se, että tiesin Antonin seuraavan meitä. Toisaalta, olisihan se pitänyt arvata. Anton käyttäisi aina tilaisuuden hyväkseen, jos hänellä vain olisi tilaisuus pilkata minua. Täytyi myöntää, että itsekin joskus eksyin stalkkaamaan miten Antonilla meni, perkeleen some, mutta mieluummin olisin unohtanut koko henkilön olemassaolon. Keskityin hänen unohtamiseensa taas, näitä kisoja hän ei ainakaan pilaisi.
|
|
|
|
by Anni on Apr 17, 2020 23:40:41 GMT 2
Lähtövalmisteluja (Tie Tähtiin 2020)Ennen lähtöä LehtovaaraanOlin vielä myöhään illalla tallilla pakkailemassa tavaroita valmiiksi huomista Lappiin lähtöä varten. Yleensä pakkasin paniikissa lähtöpäivän aamuna, mutta nyt mieleni ei kestänyt vielä kiireestä johtuvaa stressiä tämän kaiken muun päälle. Ja saisipahan nukkua aamulla pitempään, ei sopinut unohtaa lepäämistä kaiken kisahälinän keskellä. Täytyi myöntää, että lepo oli jäänyt aika vähälle viimeaikoina.
En ollut koskaan käynyt Lapissa, itse asiassa en ollut käynyt oikeastaan missään pitemmällä reissulla, puhumattakaan ulkomaista. Joskus lapsena olin käynyt katsomassa kun isä kisasi esteillä, mutta silloinkin vain jos kisat pidettiin Kuukarissa tai jossain lähialueilla. Haaveilin että pääsisimme Vatun kanssa joskus johonkin oikeasti isoihin kisoihin, Tie Tähtiin oli tähän mennessä merkittävin kisakokemukseni. En ehkä stressannut ihan niin paljon kuin ennen ensimmäistä osakilpailua, vaikka nyt meidän olisikin näytettävä, että olimmeko parempia kuin viime kerralla. Mutta olin sitä mieltä, että joka tapauksessa tämä oli opettavainen kokemus, olimme sitten lopulta millä sijalla tahansa. Nyt jo olin mielestäni oppinut paljon, tällaiseen isompaan kisarupeamaan valmistautumisesta.
Mirkasta oli tullut huomaamatta joku kisa-assistenttini, mutta naista ei vaikuttanut haittaavan se. Oli mukavaa, kun sai apua ja juttuseuraa sellaiselta joka ei itse kisannut, välillä tuntui että muilla kisaajilla oli niin kiire treenaamisessa ja muissa valmisteluissa ettei heidän kanssaan ehtinyt jutella. Henkinen tuki oli näissä asioissa tärkeää. Majinakin oli treenannut oman hevosensa Tean kanssa niin paljon, että naista tuskin edes näki tallilla. Tietenkin olin onnellinen, että muutkin tiimiläisemme ottivat kisat vakavasti. - Ois kauheeta unohtaa jotain, huokaisin. - Nyt kun ollaan vielä yötäkin siellä, niin tarvii enemmän tavaroita. - Mä pidän huolen ettei unohdu, Mirka naurahti ja pyöritteli pinteleitä käsissään. - Miten teillä muuten meni tänään treeni? - Hyvin, vastasin mutta tunsin mielialani laskevan. - No? Mirka ilmeisesti huomasi ja katsoi minua uteliaana, ehkä huolestuneenakin.
Mietin, pitäisikö kertoa mikä mieltäni vaivasi. En halunnut myöntää sitä, mutta kai se oli pakko. - Mun veli kävi täällä tänään, sanoin. - Se tuli maneesiin ku treenasin. Ja no, me ei olla oikein hyvissä väleissä. Se tietää että me kisataan näissä Tie Tähtiin kisoissa ja mua ahdistaa, jos me ei pärjätäkään ja sit se pääsee taas ilkkumaan, avauduin varusteita tuijottaen. - Se tarjos apua mutta mä kieltäydyin, lisäsin vielä. Ärsytti, kun mietin, olisiko sittenkin pitänyt suostua. Halusiko se oikeasti tehdä sovinnon? - Ai, se tyyppi, Mirka sanoi ja näytti syylliseltä. - Se kävi kysymässä sua täällä tallissa ja mä kerroin.. Sori, mä voin ajaa sen ens kerralla pois jos haluut. - Äh, ei sun tarvi, sanoin ja jostakin syystä minulle tuli parempi mieli. - Tuskin se on ees tulossa uudestaan tänne. Se suuttu ku en ottanu sen apua vastaan. Toisaalta, mitä meidän menestys edes kiinnostaa sitä. Sillä oli varmaan joku taka-ajatus, ois pitäny suostua ihan vaan sen takia että oisin nähny mitä se tekee.
Kiillotin Vatun suitsien kultaisia osia, ne pystyisivät varmasti kiiltämään vielä kirkkaammin. Vaivuin taas ajatuksiini, niitä oli jälleen ihan liikaa. Kaikki tuntui niin epätodelliselta. Viime kesänä kun saavuin Ansamaahan, en pystynyt kuvittelemaankaan mitä kaikkea tulisin kokemaan. Kun Majina oli kertonut kasaavansa Ansamaan kisajoukkuetta Tie Tähtiin -kisoihin, olin lähtenyt heti mukaan juurikaan asiaa miettimättä. Sitähän minä halusin, kisata. Siitä olin haaveillut jo pikkutytöstä lähtien ja vaikka minulla oli ollut ennen Vattua useampikin kisaratsu, oli Vattu ehdottomasti tärkein. Vaikka minua välillä epäilyttikin yhteistyömme sujuvuus, tuntui että menisimme vielä pitkälle, kunhan saisimme kunnolla treeniä ja kisoja alle.
Toisaalta, oli taivaalla kirkkaan auringon lisäksi niitä tummiakin pilviä. Minua harmitti, ettei Raakel päässyt katsomaan kisoja, ainakaan vielä. Ilmeisesti tämän lääkäri oli aika tiukka eikä katsonut hyvällä että Raakel lähtisi matkalle Lappiin, kesken kuntoutumisen. Mutta jos kaikki menisi hyvin, Raakel saattaisi päästä kotiutumaan laitokselta hyvinkin pian ja sitten hän voisi tulla kisoihin, ehkä kolmanteen osakilpailuun. Piti luottaa asiantuntijoiden arviointikykyyn, ehkä oli parempi että häntä ei päästetty vielä lähtemään. Huokaisin syvään ja ajatukseni siirtyivät tämän päivän treeniin. Halusin näyttää Antonille että pärjäsimme ilman hänen apuaan, mutta samalla kauhistutti, onnistuisiko se. - Ne kiiltää kohta niin paljon että mä sokaistun, Mirka tokaisi katsoessaan kun hinkkasin edelleen suitsia entistä kiiltävämmiksi, vaikka ne olivat olleet sitä varmasti jo kauan. - Joo, jos mä jatkan tätä menoa niin mä oon pilannu nää suitset finaaliin mennessä, sanoin ja onnistuin nauramaan, vaikka mielessäni olikin huolia. - Mutta saat tulla makutuomariks, jos pilaan jonkun varusteen ja joudutaan lähteen varustekaupoille.
|
|
|
|
by Anni on Apr 18, 2020 20:54:53 GMT 2
Lähtö Lehtovaaraan (Tie Tähtiin 2020)
Huhtikuun kahdeksastoistaPäätä särki kamalasti ja muutenkin heikotti. Stressi taisi purkautua migreeninä, kohtaus ei ollut vielä ehtinyt pahaksi asti mutta aavistelin että se saattaisi pahentua. Otin särky- ja pahoinvointilääkkeen ja toivoin oloni paranevan, ei olisi kiva lähteä reissuun migreenissä. Pääasia, että huomenna olisin kisakunnossa. Oli aikainen aamu, pystyin siis vielä lepäämään hetken aikaa ennen kuin pitäisi lähteä tekemään viimeisiä valmisteluja lähtöä varten, vaikka eilen olinkin jo saanut kaiken hyvälle mallille.
- Anni! Anniii, kuului tuttu ääni oven takaa. Unenpöppyrässä kesti kuitenkin hetken ennen kuin tajusin - sehän oli Saaga, kukas muukaan. Kun en vastannut heti, alkoi kuulua ryskettä, kun hän hakkasi ovea. - Joo, mutisin ja hieroin silmiäni. Minun ei ollut tarkoitus nukahtaa, mutta niin kävi. Säikähdin, paljonko kello mahtoi olla. - Aamiaiselle sieltä, et lähde ennen kunnon syömistä! Saaga huusi. Hän oli aina niin äidillinen, söpöä kun hän huolehti. - Tullaan tullaan! huudahdin takaisin ja nousin sängystä. - Lähetään ihan just lenkille, sanoin Murulle samalla. Olo oli parempi, ilmeisesti selviäisin päivästä ilman pahempaa migreeniä.
Aamiaisen ja Murun lenkityksen jälkeen tarkistin vielä huoneesani matkalaukkuani, jonka olin eilen illalla, tai no oikeastaan yöllä pakannut. Kaikki tarpeellinen vaikutti olevan siellä, paitsi kännykän laturi. Säilytin sitä yleensä yöpöydän laatikossa, ellei se ollut käytössä. Siellä se olikin, mutta samalla huomasin laatikon perällä olevan kultaisen leijonakorun. Olin löytänyt sen muutama kuukausi sitten ja yrittänyt löytää omistajaa, tuloksetta. Niinpä koru oli jäänyt minulle. Korussa oli jotain erikoista ja muistin, että olin etsinyt siitä netistä tietoa - niin kuin minä aina tein, kun halusin löytää vastauksia - ja joku tyyppi keskustelupalstalla sanoi, että tuo olisi “onnen leijona”, mutta voisi väärin käytettynä aiheuttaa epäonnea. Miten korua edes pystyi käyttämään väärin? Ei kai se edes ollut mahdollista, saattoi olla vaan turhaa pelottelua. Silloin olin jättänyt asian huomiotta, sillä enhän minä mihinkään sellaiseen hölynpölyyn uskonut - korussa muka jotain taikavoimia - mutta nyt tuntui, että korusta voisi olla hyötyä. Katsoin korua harkiten, mutta laitoin sen sitten kaulaani.
Menin Saagan kanssa yhtä matkaa tallille. Pihalla oli suuri hevoskuljetusauto, jonne meidänkin ratsumme oli tarkoitus lastata. - Ihan oikee kisameininki, henkäisin ihastuneena. Sisällä tallissa oltiin tekemässä viime hetken valmisteluja, ja minä ja Saaga menimme laittamaan omia hevosiamme matkakuntoon. Harjasin Vatun ja laitoin sille ohuen loimen, sitten talutin sen muiden mukana autoon. Joskus Vatulla oli eriäviä mielipiteitä varusteiden laitosta, etenkin loimista, mutta ehkä ori tajusi ettei nyt ollut sopiva aika repiä loimeaan riekaleiksi. Pihalle päästyään Vattu oli selvästi innoissaan, piti yrittää pyöriä ja näyttää muille hevosille “kattokaa mitä mä teen”, mutta autoon se asettui lopulta hyvin. - Tarkistetaan vielä kerran että kaikki on varmasti mukana, sitten ei kun kohti Lappia! Majina sanoi reippaasti.
Autossa kulutin aikaani tutkimalla huomisia lähtölistoja. Enhän minä ketään varsinaisesti tuntenut ansamaalaisia lukuunottamatta, mutta kyllä nimet olivat sen verran pompahdelleet esiin jossain somen syövereissä että tunnistin miltä talleilta he olivat. Hallavasta, Lehtovaarasta, Auburnista, Seppeleestä… Niin paljon hyviä ratsastajia ja hevosia. Olisiko meillä sittenkään mitään mahdollisuuksia pärjätä? Etsin kuvia eri hevosista ja ihastelin kuinka hienoilta ne näyttivätkään. Siellä oli taas se upea, musta hevonen, jota olin ihastellut jo Auburnissa valmennuksessa ollessani, ja lisäksi samalta tallilta yksi upean kimo hannoveritamma. Eräällä lehtovaaralaisella oli upea ruunikko ratsu. Mielenkiintoista nähdä, miten kaikki suoriutuisivat huomisella kisaradalla, vaikka minua jännittikin, yltäisimmekö minä ja Vattu samalle tasolle.
Lehtovaarassa meidät otti vastaan ystävällisen oloinen tallinomistaja Riri, joka näytti meille vierailijoiden käyttöön varatut karsinat ja tarhat. Vattu oli innoissaan päästyään ulos autosta pitkän matkan jälkeen ja sain tehdä kunnolla töitä sen aloillaan pitämisessä. Se hirnahteli tallipihalla ja suurinpiirtein hypähteli vierelläni, yrittäen kiinnittää kaikkien huomion itseensä. - Eiköhän sut oo jo huomattu, naurahdin hieman kiusaantuneena orille. Sain hevosen laitettua karsinaan ja otin siltä loimen pois, jonka jälkeen heitin sille heinää kaveriksi. Hevonen jäi sinne hörisemään tyytyväisenä. - Huomenna sitten kisapäivä, sanoin sulkiessani karsinan oven. Katsoin hetken aikaa hoitohevostani, ja kuvittelin huomista. Esteluokat alkaisivat vasta puoli viideltä, joten ehtisimme hyvin valmistautua. Hymyilin pienesti, oli se kyllä hieno hevonen. Huomenna päästäisiin sitten näyttämään, mitä olimme oppineet. Vattu vaikutti käyttäytyvän aivan samalla tavalla kuin Ansamaassakin, ei se ainakaan heti tullessaan ollut mitään katastrofia järjestänyt. Se sai pahimman stressin lievittämään, kyllä tästä selvittäisiin.
|
|
|
|
by Anni on Apr 19, 2020 15:00:03 GMT 2
Onnea vai puhdasta osaamista (Tie Tähtiin 2020)Huhtikuun yhdeksästoistaToinen osakilpailu saapui luoksemme epävakaisena huhtikuun sunnuntaina. Jännitti, mutta olo oli valmis. Valmennuksissa minun oli käsketty rentoutua ja antaa Vatulle tilaa, joten niihin asioihin yritinkin tänä kisapäivänä keskittyä. Tuuli kävi pohjoisesta viiltävänä viimana, kun ratsastin Vatun verryttelyyn ulkokentälle. Onneksi kisaajia oli neuvottu ottamaan lämmin takki mukaan. Kävelin ratsuni kanssa hetken, ennen kuin aloin ottaa siirtymisiä ja muutamia voltteja. Vattu kyttäili jonkin verran muita ratsukoita ja kahta kentälle pystytettyä estettä, mutta lopulta sain hevoseen hyvin tuntumaa.
Kisojen viimeinen luokka, eli satakakskymppinen missä mekin kisasimme, oli juuri alkanut ja ensimmäinen ratsukko suuntasi kohti maneesia verryttelystä, joku hallavalainen ilmeisesti. Verryttelyssä oli lisäksemme Majina ja Tea, joille toivoin totta kai menestystä kisoissa. He olivat harjoitelleet niin ahkerasti. Yritin näyttää kannustavalta, kun kaksikko lähti pian maneesille ja tajusin, ettei minulla ja Vatullakaan olisi kauheasti aikaa ennen kisarataa. Suuntasin vielä kohti esteitä, ja Vattu hyppäsi ne rennon oloisesti.
Kisarata sujuikin sitten lähinnä sumun peitossa. Muistin vain, kuinka olimme viilettäneet virheettömästi perusradan läpi ja sen minut vallanneen hämmennyksen, kun tajusin ehkä sekunnin ajaksi päässeemme uusintaan. Keskityin kuitenkin nopeasti taas ratsastamiseen, ja laukkasin kohti keltaista okseria. Kuin taikaiskusta esteet ylittyivät toinen toisensa perään - keskityin vain ratsastamaan Vatun niille mahdollisimman hyvin. Uusinta meni aikalailla riskillä, mutta silti radan jälkeen tuntui, että muutaman käännöksen olisi voinut vetää vielä tiukemmin. Ehkä ensi osakilpailussa sitten, jos Vattu tuntuisi perusradalla yhtä hyvältä. Vasta kun ratsastin radalta pois hevostani tyytyväisenä taputtaen ja kaikkien hurratessa katsomossa, tajusin kokonaisuudessaan mitä olimme tehneet. Puhdas rata, onnistunut uusinta ja aika nopeastikin vielä. En tiennyt, oliko tämä onnea vai puhdasta osaamista, mutta sisälläni olin pakahtua tyytyväisyydestä. Minusta tuntui, että meillä oli hyvä mahdollisuus sijoittua.
Silti en ollut uskoa korviani, kun lempeä miesääni kuulutti meidät palkintojenjakoon luokan päätyttyä. Ylpeänä ratsastin sinne, mutta näytin silti varmaan aika kivikasvolta. En vaan voinut uskoa, että näin tapahtui oikeasti. Kun Vatun suitsiin kiinnitettiin valkoinen ruusuke kolmannen sijan merkiksi, huomasin vihdoin hymyn leviävän kasvoilleni. Me olimme tehneet sen. Eihän se tietenkään sama asia kuin voitto ollut, mutta toivoin että kokisimme senkin joskus. Kolmas sija oli kuitenkin huimaa parannusta viime osakilpailun yhdeksänteen sijaan. Aiemmin järjestetyistä palkintojenjaoista korviini oli kantautunut, että Wilma oli voittanut oman luokkansa ja Saaga oli sijoittunut neljänneksi Unikon kanssa, joten olin tyytyväinen myös heidän puolestaan. Tietenkin eniten parhaan ystäväni puolesta, joka oli sijoittunut viimeiseksi ensimmäisessä osakilpailussa ja parantanut nyt näin paljon. Kuin tilauksesta, Saaga juoksikin luokseni, kun pääsimme Vatun kanssa ulos maneesista ja onnitteli lähes hysteerisesti. - Onnea teillekin, hihkaisin brunetelle ja laskeuduin satulasta halaamaan. - Miten ois pari voitonmaljaa myöhemmin? Saaga ehdotti kun matkasimme talliin yhdessä hoitamaan Vattua. - Ei me voitettu, korjasin. - Voitettiinhan! Saaga hihkaisi. - Ei tuloslistoilla, mutta henkisesti, kolmas ja neljäs sija on ihan super hyvä verrattuna viime kilpailuun. Ja meidän joukkueellakin meni kokonaisuudessaan ihan hyvin. - Ai niin joo, sanoin hajamielisesti. - No, ehkä joku juoma vois maistua, myönsin ja hymy levisi taas kasvoilleni ja tuntui, etten pyyhkisi sitä ikinä pois.
|
|
|
|
by Anni on Apr 22, 2020 16:27:30 GMT 2
Laukka-askelia ja nopeita käännöksiä (Tie Tähtiin 2020)Huhtikuun kahdeskymmenestoinenKolmas sija ei enää juurikaan lämmittänyt mieltä, kun olin jälleen kerran maneesissa treenaamassa kisoja varten. Lämmitti se sen verran, että tiesin pystyvämme sijoituksiin, miksi emme jopa korkeammallekin kuin pronssisijalle. Tiesin, että minun olisi pitänyt olla tyytyväisempi - olimmehan vasta uusi kisaratsukko - mutta kunnianhimoinen puoleni käski minua treenaamaan vielä kovemmin eikä tyytymään vain kolmanteen sijaan. Joskus ärsytti, kun en osannut olla tyytyväinen oikeastaan mihinkään, mutta toisaalta oli hyvä, että parhaaseen pyrkiminen motivoi jatkamaan treenaamista.
Lapin reissu oli ollut mahtava, mutta oli mukavaa olla taas Ansamaassa. Tie Tähtiin -kisaajat saivat tietysti paljon huomiota ja kannustuksia tallilla, eikä minua oikeastaan haitannut se. Yleensä ahdistuin jos jouduin huomion keskipisteeseen, mutta silloin se ei haitannut, jos se tapahtui saavutuksieni tähden. Toisaalta se myös loi paineita pärjäämiseen kolmannessa ja vielä viimeisessäkin osakilpailussa, mutta pyrin parhaani mukaan olemaan huolehtimatta siitä. Yritin nauttia näistä hetkistä, joita sain näiden erikoislaatuisten kisojen ansiosta kokea, koska nyt oltiin jo kisojen puolessavälissä ja viimeisten osakilpailujen jälkeen olisi varmasti melko tyhjä olo. Totta kai jatkaisimme Vatun kanssa aktiivista treenaamista, että olisimme sitten valmiita, kun jostain löytyy uusia kilpailuja osallistuttavaksi.
Olin saanut hyvin kiinni treenirutiinista ja tuntui, ettei minulla mitään taukoa kisaamisesta olisi koskaan ollutkaan. Vähän ehkä otti kunnon päälle, mutta enemmän kamppailuni jaksamisen kanssa oli henkistä kuin fyysistä. Olinkin ottanut tavakseni meditoida ja joogata iltaisin, siitä tuli aina ihanan rauhallinen olo ja se tuntui jo oleelliselta osalta kisoihin valmistautumisrutiiniani. En tiedä, miksi en ollut keksinyt sitä aikaisemmin, kun olihan minulla välillä henkisiä ongelmia muutenkin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Vattu tuntui vetreältä ja sopivan eteenpäinpyrkivältä, ei sellaiselta rynnistäjältä niin kuin sillä oli joskus tapana. Olin rakentanut maneesiin muutaman esteen, joille oli tarkoitus ratsastaa tiukoilla linjoilla. En muistanut sunnuntain kisasuorituksesta paljoakaan, mutta uusinnasta mieleeni oli jäänyt pari käännöstä, jotka olisi voinut ratsastaa vieläkin tiukemmin ja luultavasti ne käännökset maksoivat meille jopa voiton. Pienestähän ne erot olivat aina kiinni. Olin hieman tutustunut meitä paremmin sijoittuneisiin ratsukkoihin, eli toiseksi tulleeseen Salmaan ja Bonnieen, sekä luokan voittajaan Lilyyn ja tämän hevoseen Orioniin. Bonnie oli poni, ja sen lisäksi vielä tamma, eli paljon pienempi ja muutenkin sirompi kuin Vattu - se siis pystyi kisaradalla varmasti hyvinkin sukkeliin käännöksiin. Orion oli puolestaan akhaltekinhevonen, eli sekin oli sirompi kuin Vattu vaikka olikin hevoskokoinen sekä ori, silläkään ei varmasti ollut ongelmia nopeissa käännöksissä kisaradalla.
Tekemistä siis riitti, piti saada Vattu entistäkin ketterämmäksi jotta voisimme karistaa sekunteja kisasuorituksestamme ja yltää ehkä voittoon asti. Olihan Vattu jo luonnostaan nopea ja notkeuttakin löytyi tiukkoihin paikkoihin, mutta aina pystyi pyrkimään parempaan. Kyllähän 170 säkäinen ja muutenkin kookas ori vaati itselleen tilaa radalla eikä aina teiden onnistumisesta ollut takuuta. Vattu reagoi niin herkästi kaikkeen mitä tein, tai olin tekemättä, joten sain tehdä töitä satulassa ihan kunnolla. Herkästi hyppy lähti vinoon, ja yritinkin keskittyä hevosen suorassa pitämiseen, vaikka tulimmekin esteelle erittäin nopealla tiellä. Vattu innostui harjoituksesta oikein kunnolla ja heitti pari ilopukkia, ennen kuin ratsastin taas seuraavalle esteelle. Kerrankin hevonen sai luvan kanssa mennä lujaa. Pidin kuitenkin huolen siitä, ettei meno yltynyt liian hurjaksi. En halunnut, että meiltä jommalta kummalta tai molemmilta menisi jalka poikki, kun ratsastaisimme esteelle liian huolimattomasti ja Vattu kompastuisi.
Meillä oli joka tapauksessa hauskaa, vaikka välillä menimmekin sellaista vauhtia ja teimme sellaisia käännöksiä että melkein hirvitti. Sain lopulta ratsastettua Vatun suoraan, ja vieläpä hyvään paikkaan esteille, tiukasta tiestä huolimatta. Vattu oli ansainnut kehunsa, kun otin sen vihdoin loppukäyntiin. Olihan tässä tullut hiki. Ihan hyvin olisimme voineet vetää treenin ulkokentällä, vaikkei siellä kovin lämmin ollutkaan. Maneesi useimmiten houkutteli enemmän, lämmön ja tuulensuojan takia. Ehkä ensi kerralla uskaltautuisimme ulkokentälle. Annoin vielä ahkeralle ratsulleni ison halin kun laskeuduin sen selästä ja lässytin sille jotain, mutta Vattu oli jo malttamaton lähtemään pihatoille päin, joten hellät hetket jäivät sikseen ja lähdin taluttamaan hevosta.
Maneesin ovella havahduin, ihan kuin takaani olisi kuulunut laukka-askelia. Käännyin katsomaan, mutta näin vain tyhjän maneesin. Ehkä vain minun ja Vatun äskeiset laukkailut olivat jääneet päähäni soimaan. Vattu oli jännittynyt ja jäänyt taas paikoilleen, joskaan ei vauhkoontunut yhtä pahasti kuin viime viikolla. Sain houkutella Vattua hetken ennen kuin se suostui liikkumaan, ja pääsimme vihdoin poistumaan maneesista.
|
|
|
|
by Anni on Apr 23, 2020 19:20:07 GMT 2
Suuria suunnitelmia (Tie Tähtiin 2020)
Huhtikuun kahdeskymmeneskolmas- Onneks meillä on ylihuomenna valmennus, niin ei tarvi ite keksiä näitä tehtäviä, sanoin puoliksi vitsillä Saagalle ja Mirkalle. - Onhan tää tavallaan kivaa, mutta on tässä omat ongelmansa. Olin piirtänyt vihkoon kaikenlaisia kuvioita esteradoista ja -sarjoista, joita voisin mahdollisesti hyödyntää treeneissä. Istuin tallituvan sohvalla ja piirsin jälleen uusia esteitä ja teitä paperille. Niitä kiemurteli vihkon sivuilla jo aikamoinen määrä. Ehtisinköhän minä kaikkia suunnitelmia edes käyttää näiden kisatreenien aikana. No, olisipahan sitten tulevaisuudenkin varalle tehtäviä suunniteltuna, koska eiväthän nämä jäisi viimeisiksi kisoiksemme. - Voiskohan ton ratsastaa vielä tiukemmin… mutisin. - Montakohan laukkaa tohon mahtuu? Ja pitäsköhän tohon laittaa okseri? Vai kahden okserin sarja? - Ai mitä? Saaga yritti ilmeisesti saada selvää mutinastani. - Ei kun mietin vaan ääneen, sanoin ja yritin saada jotain selkoa suunnitelmiini.
Niin, onneksi pian olisi taas valmennus. Itsenäinen treeni oli kivaa, mutta alkoi käydä vaikeaksi keksiä tarpeeksi mielenkiintoisia ja monipuolisia tehtäviä minulle ja Vatulle. Helposti treenit alkoivat toistaa itseään, mikä kävi pidemmän päälle puuduttavaksi meille molemmille. Eilinen treeni oli ollut hauska ja erilainen mitä yleensä teimme, mutta tänään piti taas keksiä jotain muuta. Tehtävien suunnittelussa varmasti kehittyi kun sitä joutui tekemään, eikä aina ollut joku kertomassa mitä tehdä, mutta totta kai valmennuksetkin olivat tärkeitä, ettei kehitys lähtenyt luisumaan väärään suuntaan kun sai neuvoja ammattilaiselta.
Ehkä vaikeinta treenaamisessa oli kuitenkin tehtävien keksimisen sijaan taukojen pitäminen. Minussa oli työnarkomaanin vikaa, aina vaan piti tehdä enemmän ja enemmän - kyllähän hevosten kanssa aina työtä keksi, koska ikinä ei voinut olla täydellinen. Välillä voisi pitää vähän enemmänkin taukoa, tosin minusta tuntui etten ainakaan kovin pitkäksi aikaa voisi lopettaa treenaamista, ties mitä sitten tapahtuisi jos alkaisimme höllentää treenitahtia liikaa. Mutta pieni tahdin hidastaminen tuskin olisi pahitteeksi. Tietenkin Vattu oli treenien välissä saanut viettää aikaa tarhassa, aina kun oli mahdollista ja maanantaina sillä oli ollut ihan kokonainen vapaapäivä. - Oiskohan tää hyvä? sanoin ja osoitin yhtä piirtämistäni kuvioista. - Joo, eiköhän me olla istuttu tässä jo aika kauan, Mirka sanoi venytellen. - Suunnittelu on kaiken a ja o, sanoin katsoen tyytyväisenä vihkoani. - Niinhän se on, Mirka myönsi. - Mutta otatkohan sä tän vähän liian vakavasti? - Ehkä vähän. Mutta mä haluan pärjätä vielä paremmin ens osakilpailussa, sanoin tuijottaen edelleen vihkoon taiteilimiani kuvioita. - Totta kai, Mirka sanoi hymyillen. - Mutta mennäänks jo rakentaan niitä esteitä? - Mennään vaan, irrotin katseeni vihdoin vihkosta ja nousin sohvalta. - Että saadaan treenattua vielä tän päivän puolella, naurahdin ja lähdimme Saagan ja Mirkan kanssa kohti kenttää.
|
|
|
|
by Anni on Jul 19, 2020 12:43:22 GMT 2
Kisalukko ja menneiden muistelua
Heinäkuun yhdeksästoista Tietenkin Vattu oli pakko pitää hyvässä kunnossa, vaikka meillä ei ollutkaan tällä hetkellä yhtään kisaa, joihin olisimme osallistuneet. Minuun oli iskenyt jokin kummallinen lukko, etten vain saanut aikaiseksi ilmoittaa meitä mihinkään kisoihin. Ehkä minua pelotti, miten meillä menisi, vaikka se olikin tyhmää ja tarpeetonta. Turha miettiä asioita etukäteen, mutta helposti vain aloin stressaamaan liikaa kaikesta. Sen takia olin päättänyt ottaa kesän suhteellisen rennosti ja katsoa sitten syksyllä tarkemmin kisa-asiaa. Tapani mukaan olin alkanut epäilemään, olisiko minusta sittenkään kisaajaksi, mutta olin varma siitä, että kovin kauaa en jaksaisi kisatonta elämää. Kisoissa oli kuitenkin se täysin omanlainen tunnelmansa, mitä ei saisi mistään muualta. Mietin kisaradoille palaamista ja pieni hymy karkasi huulilleni. Olihan minulla ikävä sitä hommaa, edellisistä kisoista oli kuitenkin jo yli kaksi kuukautta.
Katselin Vattua laitumella, meillä oli nyt suurin piirtein vuosi takana yhdessä. Olimmehan me kehittyneet paljonkin siitä, millainen ratsukko olimme alussa olleet. Vaikka minulla oli välillä epäilykseni myös Vatun suhteen, jokin ääni sisälläni kertoi, että kyllä Vattu oli täydellinen hevonen minulle. Vuoden aikana se oli ehtinyt opettaa minulle paljon ja olin kiitollinen, myös niistä huonommista hetkistä. - Lähdetäänkö taas ratsastamaan? kysyin Vatulta, joka käyskenteli laitumella ja käänsi hetkeksi katseensa minuun. Se päästi matalan hörähdyksen, ja kun ojensin sille kädessäni olevaa herkkupalaa, se ravasi harja hulmuten luokseni. - Hieno, sanoin ja laitoin hevoselle riimun, kun se oli pysähtynyt viereeni ja mutusteli herkkuaan tyytyväisenä. Se olisi mielellään taluttanut minut talliin, mutta hillitsin hevosen kulkemaan nätisti vierelläni. Niin, nätisti se tosiaan menikin, nostellessaan jalkojaan niin kuin olisi ollut esiintymässä jollain kouluradalla. - Meidän pitäis joskus esitellä kykymme kouluradalla ihan oikeestikin, mietin puoliääneen kun vein Vatun pihattoon. Se pyörähti karsinassaan ja hirnahti kovaäänisesti, kuka tietää mille.
Harjatessani Vattua palaisin taas ajatuksiini. Heinäkuun alussa olimme olleet retkellä Aavesaaressa ja se oli toden totta ollut jälleen mieleenpainuva kokemus. Ansamaahan saapuessani olin ollut hyvin skeptinen kaikkia huhuja - esimerkiksi kummitusjuttuja - kohtaan mitä Ansamaasta liikkui, mutta kokemukseni Ansamaassa olivat vahvistaneet käsitystäni siitä, että ehkä olemassa oli jokin maailma, josta emme tienneet juuri mitään. - Mitäs Vattu on mieltä? kysyin hevoselta leikkimielisesti ja se vain tuhahti vastaukseksi. Vaikka olikin tullut hieman pehmeämmäksi tuonpuoleista maailmaa kohtaan, yritin minä silti aina keksiä järkevän selityksen oudoille kokemuksille. Sille oudolle yölliselle uintireissulleni Aavesaaressa en kyllä keksinyt selitystä. Ehkä se tosiaan oli jokin kasvi, niin kuin Aliisa oli ehdottanut.
Aliisa tuntui aina ilmestyvän paikalle, kun minä sitä eniten tarvitsin. En tietenkään ollut unohtanut, mitä pääsiäisenä tapahtui, vaikka niin kovasti olin yrittänytkin. Sitten hän tuli paikalle vielä Aavesaaressakin, kun olin säikähtänyt pahanpäiväisesti sitä jotain, mikä otti jalastani kiinni vedessä. Ei hän minua kohtaan todellakaan lämpimältä vaikuttanut, vaikka olikin epäsuorasti sanonut uskovansa minua, kun kerroin pelottavasta kokemuksestani. Tapahtunutta ajatellessani minulle tuli kumman lämmin olo, mutta yritin vain ajatella kuinka ärsyttävä Aliisa oli - eihän se nainen nyt sentään mikään messias ollut, herranjestas. Ei hänelle ollut pakko uhrata niin paljon ajatuksia. - Lähdetään vain sinne ratsastamaan, sanoin Vatulle vähän turhankin kireästi ja lähdin varmoin askelin kohti kenttää. Tarvitsin nyt muuta ajateltavaa kuin oudot kokemukset, joita oli aivan liikaa.
|
|
|
|
by Anni on Aug 27, 2020 12:25:04 GMT 2
Uusi, vanha ratsuElokuun kahdeskymmenesseitsemäs
Vatun ratsastettavuus oli parantunut paljon sen jälkeen, kun se oli päätetty kesällä ruunata. Vattu jaksoi kuunnella apuja ihan eri tavalla, kun ei ollut muita asioita (tammoja) häiritsemässä. Ei hevosen luonne kokonaan ollut muuttunut - oli sillä silti edelleen virtaa ja se oli oma hurmaava itsensä. Sillä ei vaan enää ollut voimakkaita orimaisia piirteitä. Olin varma, että ruunauksen myötä kisataipaleemme helpottuisi. Se siinä olikin ollut pointtina - että pystyisimme paremmin keskittymään treenaamiseen ja kisoihin, kun Vatun energia ei menisi ylimääräiseen pelleilyyn.
Rennon ja kisattoman kesän jälkeen olin alkanut taas ratsastaa Vatulla enemmän ja muutos hevosen käytöksessä oli helppo huomata. Kyllähän minä haasteista tykkäsin eikä Vattu samantien miksikään maailman helpoimmaksi pullaponiksi muuttunut, sen kanssa täytyi edelleen tehdä töitä ja energiaa piisasi kuin pienessä kylässä. Vattu oli kuitenkin entistä helpommin hallittavissa ja olin sen ansiosta paremmalla mielellä palaamassa treeniin. Odotin innolla, että syksy pääsisi kunnolla alkamaan, koska silloin meidän oli tarkoitus palata takaisin kisoihin. Kyllähän minua jännitti, mutta oli mielenkiintoista huomata, miten treenit ja kisat alkaisivat sujua nyt kun Vattu oli ruunattu.
Myös Ansamaassa tapahtui muutoksia, ehkä parhaiten oli jäänyt mieleen kun eräänä iltana Majina oli kertonut suunnittelevansa hevosen vaihtoa. Hän nimittäin meinasi alkaa kouluratsastajaksi. Majinan suunnitelmat olivat tulleet ihan puskista, koska olin luullut Tean olevan se Majinan elämän hevonen. Olin tottunut näkemään heidät yhdessä valmennuksissa ja kisoissa, ja heidän yhteistyönsä näytti täydelliseltä ainakin minun silmääni. Mutta kun Majina oli avannut asiaa, olin ymmärtänyt naista täysin vaikka en sitä suoraan sanonutkaan. Saaga ja Silvia olivat hoitaneet tsemppauksen, minä olin vain pyrkinyt viestimään katseellani myötätuntoa. Toivoin, että en ollut näyttänyt liian välinpitämättömältä. Oli varmasti iso päätös luopua rakkaasta hevosesta ja vaihtaa vielä lajiakin, itse olin joskus huonoina hetkinä miettinyt hevosen vaihtoa mutta en todellakaan tosissani. En pystyisi siihen, kun Vatun kanssa olin vihdoin löytämässä yhteistä säveltä ja kehityskaaremme viimevuodesta tähän hetkeen oli loppupeleissä hyvä, vaikka tietenkin välillä oli ongelmiakin.
Treenasimme tänään Vatun kanssa pääasiassa sileällä, mutta herättelimme hieman taitojamme myös esteillä treenin lopuksi. Pitkällä sivulla oli pari pientä ristikkoa, joiden kanssa hioimme tekniikkaa ja laukan sovittamista esteiden väliin. Vattu toimi oikein kivasti ja olin tyytyväinen siihen, miten hyvin se kuunteli minua. Ehkä se johtui ruunauksesta, tai siitä että olimme tehneet aluksi perusteellisesti kouluratsastusharjoituksia. Olin pyrkinyt lähinnä taivuttelemaan Vattua erilaisilla kaarevilla urilla ja väistöillä, jotta saisin sen paremmin kulkemaan pohkeen ja ohjan välissä ja reagoimaan pyyntöihini nopeasti, kuitenkaan kuumumatta liikaa. En tiedä oliko kouluratsastajan puoleni herännyt heinäkuun lopussa pidetyssä Juliuksen valmennuksessa, mutta joka tapauksessa tuntui että sain Vatun hyvin avuilleni ja Vattukin ymmärsi mitä siltä hain. Minua hieman harmitti kun kukaan ei ollut näkemässä hienoa treeniämme, mutta emmeköhän me pian pääsisi jonnekin kisoihin näyttämään taitomme.
Jollain tapaa tuntui, ihan kuin minulla olisi allani uusi hevonen, mutta kyllä siitä silti tunnisti, että kyseessä oli ihana, vanha Vattuni. Ja se oli juuri täydellinen niin.
|
|
|
|
by Anni on Mar 3, 2021 15:49:27 GMT 2
Lääkettä laimeisiin suorituksiinMaaliskuun kolmas
Yhtäkkiä oli jo maaliskuu, kuukaudet olivat vain vierineet ohitse enkä oikein itsekään ollut pysynyt kärryillä ajankulusta. Vatun kanssa olimme jatkaneet tavanomaista treeniä syksyn ja talven aikana, ja osallistuneet silloin tällöin kisoihin kun jossain sellaiset satuttiin järjestämään. Tavallinen arki ei sinäänsä haitannut minua, pidin siitä että elämä sujui tutusti ja turvallisesti eikä ainakaan epämieluisia yllätyksiä sattunut. Positiivisia yllätyksiä olisi tosin toivonut tulevan, esimerkiksi kisojen osalta - meillä tuntui aina menevän kisat aika keskinkertaisen tylsästi, kilpailuhenkisenä ihmisenä hain tietysti aina niitä parhaita sijoituksia enkä tehnyt jollain 15. sijan sijoituksella mitään. Ei auttanut kuin jatkaa treeniä ja etsiä uusia kisoja, joissa toivottavasti saisimme niitä kärkisijoituksia, jopa voittoja.
Hyppäsin Vatun selkään ja aloitin jälleen treenin maneesissa. Hevonen oli hyvässä kunnossa, ei siinä mitään, mutta jostain syytä niitä kirkkaampia sijoituksia ei juurikaan ollut näköpiirissä. Viime ja sitä edellisellä viikolla olimme olleet Vatun kanssa Kallassa, niin kenttä-, este- kuin koulukisoissakin. Olin ensin ajatellut, että olikohan liioittelua osallistua kaikkiin lajeihin, mutta aika harvoin tuollaisia isompia kisakokonaisuuksia järjestettiin joten ajattelin sitten ottaa siitä kaiken irti. Olin toisinaan ehkä vähän liiankin suuruudenhullu, toisaalta sellainen kaikki tai ei mitään asenne oli ihan hyvä olla hevosten kanssa ja etenkin kilpaillessa. Tehdään kerralla kunnolla eikä mitään turhaa hissuttelua. Pääasiassa radat olivatkin sujuneet hyvin jokaisessa lajissa - esimerkiksi esteradoilla ei tullut yhtään virhepistettä mutta sijoitukset olivat silti seitsemäs ja kymmenes. Eihän se mikään katastrofi ollut todellakaan, mutta parempaahan sitä aina toivoi.
Maneesissa tömisi kun rynnistimme siellä menemään Vatun kanssa. Hevosella riitti virtaa ja itsekin olin saanut uutta puhtia treenaamiseen, kun mentiin kevättä kohti ja energiaa riitti ihan eri tavalla kuin pimeinä syys- ja talvikuukausina. Ohjasin Vatun päättäväisesti yhdelle 150cm korkealle esteelle ja Vattu ylitti sen kevyesti liitäen. Esteen jälkeen kiepautin Vatun ympyrälle ja lähestyin estettä uudelleen toisesta suunnasta. Jälleen hieno hyppy, taputin hevosta tyytyväisenä ja päätin ottaa lyhyet välikäynnit tässä välissä. Mietin jälleen, miten parantaa kisasuorituksiamme, kun kotona treenit sujuivat yleensä ilman mitään suurempia ongelmia mutta kisoissa suoritukset eivät olleet parhaita. Pitäisikö hankkia ihan oma valmentaja? Sellainenhan oli kaikilla ammattiratsastajilla, mutta vierastin asiaa hieman kun enhän minä sentään ammatikseni kisannut. Jotain pitäisi kuitenkin tehdä, tietenkin jo se että ylipäätään treenasimme ja kävimme kisoissa lisäsi kokemustamme ratsukkona ja toivottavasti se alkaisi näkyä tuloksisssakin. Odottelu alkoi vain käydä tylsäksi. Toivoahan meillä oli, koska sellaisia perushyviä suorituksia tuli tasaiseen tahtiin mutta ne parhaat suoritukset olivat harvassa. Jonkun vaan pitäisi auttaa meitä saamaan täysi potentiaalimme käyttöön, ehkä helpommin sanottu kuin tehty.
Huokaisin ja nostin laukan, ihan kuin se olisi auttanut jotenkin. Istuin tiiviisti laukan rytmissä ja pian huomasin taas olevani omissa ajatuksissani, Vatun laukatessa uralla ilman mitään määränpäätä. Niin, ehkä tätä valmentaja-asiaa pitäisi miettiä. Nyt kun Juliuskin oli lähtenyt, en voinut lähestyä häntä asiassa, mutta sitten mieleeni muistui, että tallillehan oli saapunut pari uutta työntekijää, joilta Majina oli kehottanut kysymään apua milloin ikinä hevosten kanssa sellaista tarvitsisi. En ollut vielä tutustunut näihin uusiin henkilöihin, mutta täytyisi kerätä rohkeutta siihen, olisiko tässä ratkaisu minun ja Vatun kisaongelmaan? Jätin ajatuksen muhimaan jonnekin aivojeni syövereihin, ja ohjasin Vatun jälleen kohti estettä.
|
|
|
|
by Anni on Mar 6, 2021 16:37:20 GMT 2
Kankeita kouluratsastajiaMaaliskuun kuudes Olin juuri lähdössä hakemaan Vattua tarhasta kunnes Dochas tuli vastaan tallikäytävällä. Sillä nyt ei koskaan ollut mitään järkevää asiaa, joten yritin huomaamatta livahtaa hänen ohitseen tallikäytävän varjoja hyödyntäen mutta eihän se tietenkään onnistunut. Ihan kuin ei olisi jo tarpeeksi ärsyttänyt, tuo vielä kehtasi yrittää taputtaa päätäni kädellään, mutta väistin tuon yrityksen taidokkaasti. Jotain se vielä kyselikin menemisistäni mutta luikin karkuun niin nopeasti kuin suinkin kykenin. Ei nyt jaksanut mitään turhaa läpän heittoa, tässä oli paljon tärkeämpiä asioita vaakalaudalla, esimerkiksi minun ja Vatun kisamenestys.
Siitä oli nyt pari päivää kun olin harkinnut hankkivani minulle ja Vatulle valmentajan, tai no en tiedä voisiko sitä valmentajaksi kutsua, mutta no jonkinlaista apua kuitenkin. Luultavasti ylimiettisin asiaa vielä muutaman päivän, vaikka olinkin jo periaatteessa tehnyt päätöksen avun tarpeesta. Se kysyminen oli vaan niin perkuleen vaikeaa. Toisaalta pelko siitä että vaikuttaisin jotenkin "heikolta" tai "osaamattomalta" tuntui turhalta, tuskin toinen sitä edes tulisi ajatelleeksi, mutta minkäs sitä ajatuksilleen pystyi tekemään.
Vatun ylväs olemus patsasteli tarhan perällä kuin joku suurikin nähtävyys konsanaan kauniissa talvipäivässä. Se hirnui kuuluvasti nähdessään minut tarhan portilla ja ravasi luokseni ylisuurin askelin. Olipas kiva kun heppa oli noin mielissään nähdessään minut, vai oliko sillä vain nälkä ja liikaa virtaa, todennäköisesti. - Pakkanenko tekee sut ihan pöljäksi? sanoin hevoselle kun laitoin sille päitsiä. Se hörisi minulle niin sydäntä lämmittävästi että oli pakko antaa sille porkkanan pala taskun pohjalta. Vatun rouskuttaessa herkkua tyytyväisinä liukastelimme tallipihan poikki talliin. Niin lyhyt, mutta niin pitkä matka näin talvikeleillä. Kevät olisi saanut tulla jo, se tunne kun lumet alkoivat sulaa ja tuli hieman lämpimämpi mutta ei kuitenkaan liian kuuma oli vaan niin ihanaa, mutta sitä saisimme varmaan odottaa vielä pitkään.
Tallissa annoin Vatulle vähäsen heinää, kauraa en ainakaan tässä vaiheessa antanut kun tuota virtaa vaikutti muutenkin olevan. Aloitin harjailemaan hevosta siinä samalla, kun se ei vaikuttanut häiritsevän sitä. Samalla mietin, milloin olisi sopiva tilaisuus mennä kyselemään avun perään näiltä Ansamaan uusilta tyypeiltä, olin tehnyt vähän taustatyötä mitä olin tässä parissa päivässä ehtinyt ja saanut selville että tämä toinen henkilöistä, Frans, oli ilmeisesti aika kovakin kouluratsastaja kun näkyi menneen Kallassa Intermediate I ja II luokat. Ei sijoitukset toki olleet häävejä hänelläkään, mutta en nyt kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä viitsinyt tehdä parin luokan perusteella.
Pitäisikö tänään reenata Vatun kanssa koulua, mietin, no mikä jottei kun olimme näköjään alkaneet siinäkin lajissa kisata. En vaan tiennyt kuinka tavoitteellisesti, tosin minun oli vaikea tehdä asioita ei-tavoitteellisesti ja tietenkin halusin voittoja myös koululuokista. Mutta pakkohan se oli myöntää, että esteratsastus oli minun ja Vatun ykköslaji ja sellainen tulisi aina olemaankin, eli kouluratsastuksen puolella tulisimme apua tarvitsemaan. Toki myös esteratsastuksen, mutta halusin uskoa että sen kanssa ei ollut niin paljon tekemistä. Semmoista hienosäätöä vain, että saataisiin ratoja virheettömiksi mutta myös nopeiksi. Saattoihan se kokeneemman silmän alla paljastua, että tekemistä olisi vielä paaaljon, itse asiassa vähän pelotti jos illuusioni sortuisi emmekä olleetkaan Vatun kanssa niin pitkällä kuin olin kuvitellut.
Yritin pakottaa mieleni vähän positiivisempaan moodiin tai voisi suosiolla jättää ratsastukset tältä päivältä tekemättä. Hoin päässäni kuluneita mantroja siitä kuinka kaikki tulisi menemään hyvin kun vaan uskoisin itseeni, ja tietysti Vattuun, ja olin vielä niin omissa maailmoissani maneesiin saapuessani etten huomannut, että siellähän oli joku ratsastamassa. Huomio kiinnittyi ratsastajan sijasta enemmänkin hevoseen, sehän oli Ansamaan uusi tulokas, oliko sen nimi Liv, taisi olla. Ruunikonkimo tamma liikkui oikein sulavasti eikä sitä onneksi näyttänyt häiritsevän meidän maneesiin tulo. - Ai anteeksi, sanoin kuitenkin vaistomaisesti. Vastausta ei kuulunut, no annoin toisen keskittyä ratsastamiseen ja kapusin itse oman ratsuni selkään.
Siinä alkuverryttelyssä tajusin että tuo ratsastajahan oli Frans. No mitäs hemmettiä, juuri kun pääsin ajattelemasta häntä niin hän ilmestyy maneesiin, telepatiaa? Tai no jos tarkkoja oltiin niin minähän se maneesiin ilmestyin, ja Frans oli täällä ennen minua. Vitsit, mitä tässä nyt menisi sanomaan. Suorapuheisuus ei ollut valttikorttini joten täytyi keksiä jotain muuta. Aloittaa keskustelu jostain muusta ja vaivihkaa viedä keskustelu siihen, mihin halusin. - Vau, teillä näyttää menevän hienosti, sanoin ja yritin kuulostaa siltä, että ihan luonnollinen keskusteluhan tämä oli eikä minua jännittänyt yhtään, tosiasiassa sanomani tuntui varsin pakotetulta ja jännityskin varmaan paistoi läpi. Sosiaaliset taidot, mitä ne olivat? - Kiitti, mies sanoi jokseenkin kankeasti. Ei varmaan halunnut että häntä häiritään. Päätin sitten pitää turpani kiinni ja aloin tehdä omia juttujani Vatun kanssa.
Siitä vähän väistöjä ja askellajien säätelyä, koottuja ja lisättyjä askellajeja ja kaikkea semmoista peruskivaa mitä kouluratsastuksessa tehtiin. Viitsisikö tässä edes yrittää mitään oikeasti vaativaa kun oli oikeita kouluratsastajia läsnä. Tosin meno näytti siltä, että Frans oli ilmeisesti pian lopettamassa ratsastusta ja sitten pääsisin taas ylvääseen yksinäisyyteeni. - Kouluratsastus taitaa olla teidänkin laji? Frans kysyi yllättäen. - Ööh, no itse asiassa ei, töksäytin. - Me ollaan enemmän esteratsukko, mutta kyllä me kouluakin mennään ja kisataankin välillä, yritin sanoa luonnollisemmin. - Aivan, Frans sanoi. Olipas puheliaan oloinen heppu, minä en tosin tainnut olla paras henkilö arvostelemaan toisten puhumisia tai puhumatta jättämisiä.
Hieman kankeahkon alun jälkeen siitä kehkeytyi kuitenkin ihan järkevä keskustelu. Aiheena tietysti kouluratsastus. Keskustelun lomassa pääsin livauttamaan pientä vihiä siitä, että saattaisimme Vatun kanssa tarvita apua kouluratsastuksessa. Toivoin että Frans tajusi vinkin, ei hän ainakaan torpannut ajatusta ja sanoi keskustelevansa kanssani myöhemmin lisää. En ehtinyt esittää tarkentavia kysymyksiä (enkä ollut varma olisinko sellaisia edes esittänyt) kun Frans oli jo lähtenyt Livin kanssa maneesista. En tiennyt mitä minun olisi pitänyt tämän lyhyen, ehkä vähän kiusallisen keskustelun jälkeen miettiä, mutta ainakin Frans vaikutti asialliselta ja osaavalta ihmiseltä. Kai se oli ihan lupaava merkki.
Päivä sujui siis ihan mukavasti Dochasista huolimatta. Paitsi sitten kun huomasin "ilokseni" että kaappini lattialla oli kuollut hiiri. Miten se oli päässyt sinne, eivät kai ne yleensä menneet kaappeihin kuolemaan? Minulla oli vahva aavistus että joku pelleili kustannuksellani, ja toivoin suuresti että se ei ollut se henkilö joka minulla tuli ensimmäisenä mieleen.
|
|
|
|
by Anni on Apr 15, 2021 14:46:54 GMT 2
Jälleen tiellä tähtiinHuhtikuun viidestoistaViime viikot olimme Vatun kanssa treenailleet lähes yksinomaan koulua, siitä lähtien kun olimme osallistuneet tämänvuotiseen Tie tähtiin kisakoitokseen. Tällä kertaa lajimme oli kouluratsastus, mikä saattoi olla ihan hyvä asia, kun katsoi kisatuloksiamme esteiden parissa. Eivät suorituksemme kouluratsastuksenkaan puolella mitään parhaimmistoa olleet, mutta se oli helpompi antaa anteeksi koska varsinainen painotuksemme oli kuitenkin esteratsastus. Aika paljonhan se kirpaisi ettei päälajissa (tai muissakaan lajeissa) tuntunut menestystä tulevan, mutta piti vain jatkaa yritystä, vaikka mantran hokeminen alkoi kyllästyttää - "ehkä onni kääntyy seuraavassa kilpailussa, pakkohan onnemme on jossain vaiheessa kääntyä?"
Tänään oli taas yksien koulutreenien aika. Tietysti olimme välillä hypänneetkin, eihän Vattu varsinaisesti mikään oikea kouluhevonen ollut, rehellisesti sanottuna välillä tuli tunne oliko se oikea estehevonenkaan. Olimme pari päivää sitten jutelleet Majinan kanssa Vatusta, tosin aika huumori sävytteisesti, mutta yhdyin Majinan näkemykseen siitä että Vatun luonne selitti aika paljon sen kisamenestystä, tai siis tässä tapauksessa sen puutetta. Hyvä kisahevonen, ainakin omasta mielestäni, sai olla temperamenttinen, mutta jos se vaikutti ratsastettavuuteen liian negatiivisesti, se oli tietenkin huono asia. Vatun ratsastettavuus oli ollut jo pitkään "perustasoa" eli ei huonoa mutta ei varsinaisesti hyvääkään. Sitä valmennusta olimme alustavasti suunnitelleet Fransin kanssa, mutta emme vielä olleet saaneet mitään konkreettista aikaiseksi, ehkä vielä tämän Tie tähtiin operaation aikana.
Joukkueessamme oli tänä vuonna Saaga, jonka tunsin jo pitkältä ajalta ja kisaisimme samassa luokassakin, sekä Samuel, jonka kanssa olimme vähän ehtineet tutustua ja uskoin tutustuvamme paremmin näiden kisojen aikana. Täysin uusi tuttavuus joukkueessamme oli Jasu Lakkahalla Valerianasta, joka onneksi hänkin vaikutti varsin tutustumisen arvoiselta tuttavuudelta. Ehkä häneltäkin voisi saada jotain vinkkejä kouluratsastukseen? Hän kävi viime viikolla vierailulla Ansamaassa mutta silloin emme vielä ehtineet varsinaisesti tutustua, mutta eiköhän niitä tilaisuuksia tulisi vielä niin kisapaikalla kuin osakilpailujen välissäkin. Yleensä olin aika hyvä tunnistamaan epämiellyttävät persoonallisuudet jo heti alkumetreillä eikä Jasu vaikuttanut ollenkaan tämän kaltaiselta henkilöltä. Silti minua jännitti, miten hän suhtautui meihin, olimmehan tavallaan kilpakumppaneita vaikka olimmekin samassa joukkueessa. En todellakaan halunnut olla se joukkueen "heikoin lenkki" , joka vetäisi koko joukkueen sijoitusta alaspäin rankingissa. Tuskin kukaan halusi, toivoin että se vetäisi joukkuettamme positiivisella tavalla parempiin suorituksiin, kuitenkaan paineistamatta ketään liikaa.
Vaikka kokonaisuutena minun ja Vatun kisatulokset eivät olleet kovin imartelevia, mieltä lämmitti edes hieman se että olimme viime vuonna sijoittuneet sentään kerran kolmansiksi yhdessä osakilpailussa. Tänä vuonna meillä olisi kuitenkin eri laji, joten kovinkaan paljon ei voinut ennustaa miten meillä tulisi käymään. Se nähtäisiin sunnuntaina, tai ainakin osviittaa siitä, kun olisi ensimmäisen osakilpailun aika. Sitä ennen oli vielä vedettävä viimeiset treenit ja yrittää saada mieli siihen tilaan, ettei antaisi edellisten kisatulosten liikaa vaikuttaa tuleviin suorituksiin.
|
|
|
|
by Anni on May 1, 2021 11:44:20 GMT 2
Kohti toista osakilpailuaTie tähtiin 2021Huhtikuun kahdeksastoistaOlin tyytyväinen ensimmäisen osakilpailun suoritukseemme, olin pysynyt kisapäivänä mukavan rentona kun en ollut ladannut meille kauheita määriä odotuksia etukäteen ja niinpä sitten olimme lopulta kolmansia. Eikä siinä vielä kaikki, joukkueena olimme jaetulla ykkössijalla rankingissa! Mahdollisuus menestyä oli siis todellakin olemassa, piti vaan pitää tämä sama meno yllä. Ja täytyisi vain pysyä rentona, kauhealla jännittämisellä näitä kisoja ei ainakaan voitettaisi.
Kävin läpi kisapäivän tapahtumia, omaa suoritusta oli tietysti hyvä käydä läpi näin tuoreeltaan, kun ehkä vielä muisti jotain siitä. Yleensä jännittäminen vei muistin mennessään, eikä radalta jäänyt paljoa muistikuvia kun keskittyi vain suoriutumaan jollakin tavalla kunnialla radalta pois. Verryttelyssä Vattu oli tuntunut ihan tavalliselta, ei siis mitenkään super hyvältä – toisaalta hyviä sijoituksia oli vaikea ennustaa vaikka hevonen tuntuisikin verryttelyssä todella hyvältä, kisasuoritus on kuitenkin aina ihan eri tilanne. Verryttelyn jälkeen fiilis oli ollut, että mentäisiin tekemään sellainen keskitason suoritus, ei siis mitään maailmaa mullistavaa taaskaan. Radalla Vattu oli kuitenkin tuntunut paremmalta kuin verryttelyssä, olin saanut sen verryttelyn aikana kivasti avuilleni jollain ihmeellä ja aikaa ei kerrankin mennyt radalla turhaan sähläämiseen. Vaikka radan suoritettuamme oli ollut huojentunut, jopa iloinen olo, en silti ollut osannut odottaa että meillä olisi mennyt ihan niin hyvin – yli 70 prosentin tulos, paras minkä olimme saaneet ikinä koulukisoissa. Ei niitä koulukisoja ollut paljoa alla, ja viimeksi oli tullut Runiacissa pohjanoteeraus 57 prosentin tuloksella, mutta ehkä juuri sen takia tämä onnistuminen tuntui niin hyvältä. Rima olisi siis aika korkealla sitten kahden viikon päästä, kun pitäisi taas näyttää mihin pystymme.
Niin, kouluratamme jälkeen oli jäänyt päälimmäisenä tyytyväinen fiilis – siitä täytyi ottaa kaikki irti. Vattu oli taipunut mukavasti kaikkiin liikkeisiin, ehkä siihenkin oli tarttunut rento fiilikseni, ettei tarvinnut olla pää viidentenä jalkana juoksemassa ympäriinsä. Uskoin fiiliksen siivittävän meitä eteenpäin treeneissä, kun palaisimme Ansamaahan ja täytyi suunnata katseet seuraavaan osakilpailuun – etenkin ykkössijamme säilyttämiseen joukkueena. Ei siis auttanut jäädä pitkäksi aikaa vellomaan menneeseen, mutta oli lämmittävää ymmärtävää, että meillä tosiaan oli mahdollisuus menestyä, niin minulla ja Vatulla kuin koko meidän hienolla joukkueellamme.
Huhtikuun kahdeskymmenesseitsemäsOlimme todellakin päättäneet ottaa tämän treenaamisen tosissamme, kolmas sija viime osakilpailussa ja joukkueen jaettu ykkössija rankingissa tosiaan toivat lisää intoa treenaamiseen. Olimme ehkä treenanneet liikaakin, koska tuntui ettei päähäni mahtunut enää mitään muuta kuin kouluohjelmamme. Jokainen kohta piti saada kuntoon ennen sunnuntaita, kieltämättä tässä meinasi tulla kiire. Olimme jälleen Vatun kanssa maneesissa puurtamassa siirtymisiä ja eri ratsastusradan teitä, saattoi kuulostaa alkeiskurssilta mutta nekin asiat olivat joskus vaikeita Vatun kanssa.
En kuitenkaan tällä kertaa ollut maneesissa yksin, vaan Saaga ja Unikko olivat liittyneet seuraamme. He kisasivat myös Helpossa A:ssa niin kuin minä ja Vattu, ja vaikka meidän olisikin pitänyt suhtautua toisiimme kilpailijoina, emmehän me tietenkään osanneet tehdä sitä. Jaoimme mielellään toisillemme vinkkejä, mutta en tosin tiedä kuinka toimivia ne olivat, koska ratsumme olivat ihan eri maata. Ehkä kumpikaan ei sitten saisi etua kilpailussa, ainakaan meidän toisillemme antamien vinkkien ansiosta. – Ois mielenkiintoista joskus vaihtaa ratsuja, heitin ajatuksen ilmoille välikäynneissä, jolloin mieleni rentoutui hetkeksi. – Joo, ois se varmaan aikamoinen kulttuurishokki, Saaga nauroi ja taputti aina niin rauhallista Unikkoaan kaulalle. Hetken kävelyn jälkeen Vattu vaikutti olevan taas räjähdyspisteessä, joten oli parempi antaa sille jotain kuvioita ajateltavaksi niin ei käyttäisi aikaa mihinkään pelleilyyn.
Hetken aikaa keskityimme ihan “oikeaan asiaan”, eli kouluohjelman harjoittelemiseen, mutta sitten täytyi taas ottaa tauko. Yksin treenaamisessa oli se hyvä puoli, että ei tullut tarvetta keskustella kenenkään kanssa, ellei nyt sitten itsekseen puhunut jostain. Mutta kaverin kanssa oli helppo alkaa jutustelemaan, vaikka voishan sitä muuallakin rupatella kuin kesken ahkeran treenin. Kyselin miten Saagalla ja Unikolla on mennyt treenit muuten, eihän me hirveästi toistemme treenaamisia nähty, ellei sitten sovittu että mennään yhdessä treenaamaan. Ilmeisesti hyvin oli mennyt, mutta Saaga kertoi pohtivansa hankkivansa itselleen valmentajan. – Mä oon miettiny ihan samaa! sanoin ja samalla alkoi harmittaa kun en ollut saanut oikeastaan mitään tehtyä asian eteen. – Varmaan säkin mietit sitä Fransia, joka tuli työntekijäks tänne? Ollaan me vähän puhuttu, mutta ei varsinaisesti sovittu mitään, sanoin. Saaga nyökkäsi.
Tiesin, että minun täytyi itse tehdä työ ja sanoa suoraan, että haluaisin häneltä valmennusta. Mikä siinä oli niin vaikeaa, Franshan vaikutti ihan ystävälliseltä hepulta, ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää. – Pitäisköhän meidän mennä yhdessä kysymään siltä, sanoin ja vähän naurahdin asialle, vaikka olinkin tosissani. Olisi se varmaan helpompaa kuin yksin. – Ihan niin kuin koulutytöt menee yhdessä opettajanhuoneeseen kun ei uskalla yksin puhua opelle? Saaga nauroi. – Niin just, sanoin ja oli enää vaikea olla nauramatta kunnolla. Kieltämättä, olihan se aika hassu ajatus.
Huhtikuun kahdeskymmeneskahdeksasVattu ei tänään tuntunut oikein keskittymiskykyiseltä. Se ei malttanut kuunnella apuja, ja laukannostoissa se lähti jatkuvasti käsistä. Ehkä en itsekään ratsastajana ollut ihan parhaimmillani, olihan tässä pitkään taas treenattu, joten ei ihme ettei välillä jaksanut kunnolla keskittyä. Niinpä parin siedettävän laukannoston ja laukkaympyrän jälkeen otin Vatun suosiolla käyntiin ja suuntasin ulos maneesista. Oli tässä vielä pari päivää aikaa vetää onnistuneempikin treeni, ja toivottavasti treenistä tulisikin sitten parempi kun olisimme saaneet hieman tuulettua maastossa.
Suuntasin kohti lähintä peltoa, siellä olisi hyvä päästellä kunnolla menemään ja unohtaa koulukuvoiden vääntö hetkeksi. Pidin kouluratsastuksesta, mutta ymmärsin myös hyvin miksi se ei joidenkin mielestä ollut niin kiintoisa laji – ja no, olihan itsekin enemmän esteratsastaja enkä osannut sanoa itseäni kouluratsastajaksi, vaikka olin siinä ihan osaava ja olin kisannut siinäkin lajissa. Mutta monipuolisuus oli tärkeää ratsastuksessa, ei niitä samoja maneesin seiniä jaksanut montaa päivää putkeen tuijottaa. Kisasuorituksemme kärsisi, jos emme välillä ottaisi rennommin ja tekisi muutakin kuin hikitreeniä. Hoin sitä päässäni, mutta edelleen minua häiritsi hieman se, ettei treeni ollut mennyt tänään hyvin. Normaalisti maastossa pystyin rentoutumaan, mutta kisojen paine alkoi taas tuntua, toinen osakilpailu lähestyi uhkaavaa vauhtia. Jos Vatulla olisi taas vastaavanlaisia keskittymisongelmia kuin tänään, voisimme heittää hyvästit menestyshaaveillemme.
Saavuimme pellolle, jonka reunassa Vattu valpastui ja selvästi se vain odotti merkkiä, milloin saisi kiitää pellon poikki kuin formula-auto. Turhaa minä siinä pellon reunassa odotin, niinpä nostin laukan enkä liikaa pidätellyt. Siellä me sitten kaahotimme menemään, ja toivoin kaikkien ikävien ajatusteni lentävän taivaan tuuliin siinä samalla. Vattu ainakin tuntui lentävän, ja välillä melkein pelotti, mutta meillä oli niin hauskaa että onnistuin autuaasti unohtamaan kaikki ikävien tapaturmien mahdollisuudet. Rallittelun jälkeen minua ei enää harmittanut tämänpäiväisten treeniemme keskeytys, oli hyvä idea hylätä maneesi ja nauttia ulkoilmasta välillä. Otin vielä hetken aikaa ravia pellolla, kunnes hidastin Vatun käyntiin ja lähdimme takaisin kohti Ansamaata. Toivottavasti myös kaikki ikävät ajatukset lähestyvistä kilpailuista jäivät sinne pellolle.
Huhtikuun kahdeskymmenesyhdeksäsSää oli ollut jo pitkään keväisen kurainen, joten siltä näytti myös Vattu. Vaikka hevonen olikin väriltään ruskea, ei sentään mudanruskea ollut sen ominaisväri. Siispä se pääsisi tänään pesulle, pitäisihän sen olla edustava sitten sunnuntaina. Niinpä kuskasin Vatun pesupaikalle, ja tajuttuaan minne joutui, luimisteli nyrpeän näköisenä. – Ei tää nyt noin paha oo, nauroin ja otin vesiletkun käteen. – Vai haluatko olla likaisena kisoissa? Mitä muut hevosetkin susta sanoo? Joku olisi voinut pitää puheitani outoina, ainakin jos kuulemassa olisi ollut joku ei-hevosihminen. Onneksi olin kuitenkin tallilla ja ihmiset olivat tottuneet hevosille puhumiseen.
Vattu suostui olemaan pestävänä – niin kuin se suostui yleensäkin, ensin piti vain aina esittää kovista. Kaikenmaailman kura ja muta irtosivat hevosesta ja valuivat viemäriin, kuinka ihanaa olikin nähdä hevosen puhdistuvan ihan silmissä. – Jaa pesulle jouduttu, ohi kulkeva Majina tokaisi Vatulle, se näytti siis todennäköisesti edelleen siltä että tällainen peseminen oli ihan turhaa hössötystä ja paikallaan seisominen tylsää. – Onko treenit sujunu ilman suurempia kaaoksia? Majina sanoi puolestaan minulle. – Tai no olisit varmaan kertonut, jos jotain kauheaa ois tapahtunu. – Niin no ei kai tässä mitään suurempaa katastrofia, vastasin. – Sunnuntaina saattaa olla eri tilanne. Majina hymähti ja siirsi katseensa taas Vattuun. – Käyttäydyt sitten kunnolla, tai joudut käytöskouluun, hän sanoi hevoselle painokkaasti. Vattu höristi korviaan, mutta se oli sitten eri asia kuuliko se niillä oikeasti mitään. Kisapaikalla, ja no oikeastaan ihan missä vaan, oli aina aikalailla mysteeri miten Vattu päättäisi käyttäytyä, jos se yhtäkkiä päättääkin että kentän aita tai esteen puomi on sen pahin vihollinen. Eipähän ainakaan käy elämä tylsäksi, mutta joskus sitä tosiaan toivoi, että olisi tasaluontoisempi hevonen. Mutta lähes kymmenvuotiasta tuskin mitkään käytöskoulutkaan auttaisivat, joten piti hyväksyä Vattu sellaisenaan. Verkassa pitäisi vain saada enempiä virtoja kulutettua, niin Vattu varmasti jaksaisi kuunnella paremmin apuja – eihän se sen vaikeampaa olisi. Jollain taikareseptillä olimme onnistuneet ensimmäisessä osakilpailussa, joten miksi emme toisessakin. Täytyi vain yrittää pysyä positiivisena, sanoin itselleni ja keskityin jynssäämään Vatun puhtaaksi viimeistä karvaa myöten.
Huhtikuun kolmaskymmenesJälleen oli treenit tehty tältä erää eikä enää auttanut kuin odottaa sunnuntaista toista osakilpailua. Kävin läpi pakkailuja kisareissua varten, eilen olin pessyt Vatun joten se vain odotti kisapaikalle lähtöä. Jännitys meinasi taas ottaa vallan, varmaan siksi koska viimeksi oli mennyt niin hyvin ja meillä oli sekä meidän, että koko Ansamaan maine puolustettavana. Yritin olla ajattelematta asiaa liian syvällisesti, etten taas sortuisi jännittämään ja pilaamaan suoritustamme. Treenit olivat kuitenkin menneet hyvin, ja jos saisin saman rentouden säilytettyä kuin viimeksikin, ties mihin pystyisimme. Tietenkin Vatun kanssa piti pysyä jämäkkänäkin, rentous ei siis tarkoittanut lepsuna olemista, ei Vattu itsekseen niihin liikkeisiin taipunut.
Käydessäni läpi tavaroitamme (joita oli muuten paljon), ajatukseni ajelehtivat taas muihin tiimiläisiini. Joukkuekilpailu oli samalla ihanaa mutta kamalaa, samalla siltä omalta tiimiltä sai tukea, mutta oli ikävää seurata jos jollain tiimiläisellä ei mennytkään kisat niin hyvin kuin olisi halunnut. Varsinkin Samuel tuntui kovastikin stressaavan seuraavaa osakilpailua, toisaalta eihän hän koskaan mitään varsinaiselta ilopilleriltä vaikuttanut, mutta hän oli tavallista poissaolevampi ja vähäsanaisempi. Oli varmaan ottanut aika raskaasti sen, että oli ensimmäisessä osakilpailussa sijoittunut joukkueestamme huonoiten. Mutta koska olin huono lohduttamaan, varsinkin kun tuntui että emme vielä tunteneet toisiamme hyvin, niin en osannut tehdä mitään. Hänhän voisi kiusaantua siitä vielä enemmän, jos menisin vaan yhtäkkiä latelemaan hänelle jotain kuluneita fraaseja siitä, että ensi kerralla menisi sitten paremmin, joten oli parempi olla hiljaa. Mutta harmittihan se, nähdä tiimikaveri niin apeana. Enkä uskonut että voisin juurikaan piristää häntä, pahimmillaan voisin aiheuttaa vain lisää stressiä. Piti vain hiljaisuudessa toivoa, että kaikki tiimistämme pärjäisivät, se saisi sitten koko tiimin henkeä nostatettua.
Kaikki alkoi olla valmista toiseen osakilpailuun, siis kaikki mitä pystyi etukäteen valmistelemaan. Oltiin treenattu niin paljon kuin oltiin pystytty, hevonen oli puunattu viimeisen päälle (ratsastaja sen sijaan näytti ehkä vähän räjähtäneeltä) ja kaikki tavarat oli pakattu reissuun mukaan. Kisapaikallahan pystyi tapahtumaan mitä tahansa, mutta mitään ikäviä yllätyksiä ei toivottavasti tulisi. Vatun kanssa lepäisimme huomisen, jotta olisimme sitten sunnuntaina täydessä terässä – niin kuin muutkin joukkueemme jäsenet toivottavasti olisivat.
|
|
|
|
by Anni on May 15, 2021 20:47:20 GMT 2
Seitsemänkymmentäyksi prosenttiaToukokuun neljästoistaToisessa osakilpailussa olimme Vatun kanssa saaneet taas 71 prosentin tuloksen, eli saman kuin ensimmäisessäkin osakilpailussa. Se oli tietysti positiivinen merkki, mutta treeneissä tuntui potentiaalia olevan parempaankin, joten hioimme kouluohjelmaamme viimeiseen asti huolellisesti ja toivoin että onnistuisimme esittämään ohjelman yhtä onnistuneesti sunnuntaina kisapaikalla kuin kotona treeneissäkin. Tuntui, ettei Vattu jaksanut pelleillä kouluradoilla yhtä paljon kuin esteradoilla, esteillä se kuumui paljon helpommin ja sortui ties mihin temppuiluihin, mutta kouluratsastuksen puolella se pysyi suhteellisen hyvin hallinnassa. Välillä oli keskittymisen kanssa ongelmia, sen takia pidimmekin välillä kunnolla taukoa kouluratsastuksesta ja menimme esimerkiksi pellolle revittelemään, jotta tarkka keskittyminen olisi tulevaisuudessa helpompaa.
Jälleen tämän päivän treeneissä Vattu teki nätisti mitä käskin eikä karannut avuiltani niin helposti, niin kuin sillä oli toisinaan esteradoilla tapana tehdä. Hetken olo oli kuin oikealla kouluratsastajalla, Vattu tuntui todella kevyeltä allani ja reagoi herkästi apuihini. Onnistuneiden väistöjen jälkeen siirsin Vatun tyytyväisenä käyntiin ja taputin sitä kaulalle. Jännitys kupli jälleen vatsan pohjassa, ei tosin millään negatiivisella tavalla, oikeastaan odotin sunnuntaista osakilpailua innoissani. Muutenkin kahden viime osakilpailun aikana minulla oli ollut loppujen lopuksi hauskaa, vaikka välillä stressi olikin meinannut ottaa vallan. Mutta kyllähän ne yli 70 prosentin tulokset jotain kertoivat, onnistuin olemaan radalla rento ja tekemään hyvän suorituksen Vatun kanssa. Siitä oli syytä olla iloinen. Tuskin tämä melko hyvä menestyksemme koulupuolella sentään lajinvaihtoon johtaisi, mutta joka tapauksessa tämä Tie Tähtiin kokemus oli muodostumassa varsin positiiviseksi kokemukseksi. Liikaa ei kannattanut tietenkään vielä iloita, koska kisat olivat vielä kesken, mutta meillä oli edelleen ykkössija joukkueena rankingissa ja sunnuntaina lähtisimme taas puolustamaan sitä. Olihan meillä tietysti täysi mahdollisuus vielä mokata kaikki totaalisesti, mutta en halunnut miettiä sitä. Tavoitteenani oli saavuttaa edes suurin piirtein samansuuntainen tulos kuin kahdessa edellisessä osakilpailussa, eli siihen 70 prosentin pintaan oleva tulos olisi hyvä, parempikin tietenkin kelpaisi, mutta jälleen kerran stressi täytyi pitää kurissa. Päivän treenit olivat kuitenkin tältä kertaa ohi, joten laskeuduin Vatun selästä ja suuntasimme yhdessä talliin hoitopuuhiin sekä muutenkin valmistautumaan kisaviikonloppuun – vielä oli muutama asia mikä piti ehtiä tehdä ennen seuraavalle kisapaikalle lähtöä, mutta suurin osa asioista oli taas tehty ja täytyi keskittyä vain hyvän suorituksen aikaansaamiseen.
|
|
|
|
by Anni on Aug 2, 2021 13:34:49 GMT 2
TietämättömyysElokuun toinen Minulla oli aika tyhjä olo. Oikeastaan tyhmäkin, koska en yhtään tiennyt mitä tässä olisi pitänyt tehdä. Eniten minua mietitytti tilanne Vatun kanssa, olihan näitä tilanteita ollut ennenkin mutta nyt oli extra suuren mietinnän paikka. Viikonloppu Power Jumpissa oli ollut katastrofi. Oikeastaan sekin tuntui liian lievältä sanalta, tuntui että koko ratsastajan identiteetiltäni oli pudonnut pohja. Eihän mistään yhdestä totaalisesta epäonnistumisesta pitäisi luovuttaa, mutta näitä epäonnistumisia oli ollut aika useasti. Mutta ei sentään koskaan kahden vuoden aikana niin huonoa tulosta kuin PJ:ssä. Tässä vaiheessa en enää tiennyt mistä se johtui, enkö minä vain ollut sopiva ratsastaja Vatulle vai oliko kyse jostain vakavammasta? En jotenkin osannut uskoa, että tulos johtuisi Vatusta, mutta oliko tässä jotain piilevää ongelmaa jota en osannut ajatella. Tämä tietämättömyys turhautti. Toisaalta tuli mietittyä, suoriutuisiko se paremmin jonkun toisen ratsastajan kanssa, mutta sekin oli epävarmaa.
Yleensä huonosti menneen suorituksen jälkeen yritin vain nopeasti päästä eteenpäin ja keskittyä mieluummin tuleviin kisoihin kuin murehtia menneitä kisoja, mutta kahtakymmentäneljää virhepistettä oli vaikea unohtaa. Kaksikymmentäneljä virhepistettä. Kaksikymmentäneljä. Kun oli tullut jo pari pudotusta, olin vain ratsastanut radan jonkinlaisessa sumussa joka vain paheni radan loppua kohden kun pudotuksia tuli lisää. Viimeisen esteen jälkeen olin häipynyt paikalta nopeasti ja vasta myöhemmin tajusin kuinka paljon virheitä tulikaan. Se tuntui epätodelliselta, en ollut koskaan tainnut saada niin huonoa tulosta, edes junnuvuosina, saati sitten aikuisena. Kyllähän se kolahti itsetuntoon aika pahasti. Jotain tässä täytyisi tehdä. Hevosen syyttäminen tuntui tyhmältä enkä sitä aikonutkaan tehdä. Aina loppujen lopuksihan tulos johtui aina ratsastajasta.
Kävelin Majinan toimistoon. Minulla oli niin outo olo, etten jaksanut edes miettiä mitä olin tekemässä. Normaalisti olisin tätäkin varmaan miettinyt päiviä, ellen jopa viikkoja, mutta päätin kerrankin mennä suoraan asiaan. Tai no, aika suoraan. En tiennyt kuinka sekava visiitistäni Majinan toimistoon tulisi, mutta tuntui ettei sillä olisi väliä. Ehkä nolaisin itseni, ehkä en. Millään ei tuntunut olevan mitään väliä enää.
Majina vaikutti ehkä vähän stressaantuneelta, ehkä hänellä oli jotain työkiireitä. Mietin jo, pitäisikö jättää hänet rauhaan, mutta Majina ehti huomata minut ja katsoi minua kysyvästi.
- Ööh… mutisin ja tajusin että minunhan piti mennä suoraan asiaan. Se osoittautui kuitenkin vaikeaksi, niin kuin aina. - Enhän häiritse?
Majina ei vaikuttanut häiriintyvän vaan vaikutti hyvinkin kuuntelevaiselta. Ehkä hänellä ei sittenkään ollut mitään työasiaa kesken. Teki mieli kysyä mitä hänellä on mielen päällä, mutta sitten ajattelin sen olevan outoa, minähän tulin tänne puhumaan omista asioistani ja tuskin minä olin se ensimmäinen ihminen jolle Majina avautuisi.
- Niin joo, sanoin kuin miettisin mitä olinkaan sanomassa. Oliko tässä ollut pitkä kiusallinen hiljaisuus, en tiennyt sitäkään, mutta jotain täytyi sanoa.
- Niin sitä mä vaan, että pitäisiköhän Vatulle hankkia uusi ratsastaja. Mä en vaan tiedä mitä mä tekisin sen kanssa, sanoin huokaisten. Silmissä alkoi kirvelemään, mutta räpytin nopeasti pari kertaa etten alkaisi itkemään. Ei tämän pitäisi näin tunteisiin mennä. - Välillä sitä tulee vaan mietittyä, oonko mä oikea ratsastaja sille. Meidän tulokset on aika alavireisiä, vaikka niitä vähän parempiakin tuloksia tulee välillä. En mä sitten tiedä, paraneeko tilanne jonkun toisen ihmisen kanssa.
Taas pieni tauko. Majina näytti mietteliäältä, tulikohan tämä aivan puskista? Vai oliko hän miettinyt tätä aiemmin? Olihan hän nähnyt meidän tulokset joka kisoista. Sinäänsä ei pitäisi olla yllätys, että tällaisia ajatuksia tulee, varsinkin noin katastrofaalisen tuloksen jälkeen. Kyllähän näitä vähän samantyylisiä ajatuksia oli ollut minulla aiemminkin epäonnistumisten jälkeen, mutta yleensä en niistä paljoa ääneen huudellut.
- Ehkä mä voisin kokeilla jollain toisella hevosella kilpailemista, en tiedä, sanoin. En tosiaan tiennyt, koska jos olisin ihan rehellinen ollut, olisin sanonut ettei minua kiinnosta kilpailu enää ollenkaan, mutta jostakin syystä tuntui etten voinut sanoa niin. Minähän olin kilpailullinen ihminen, tällä tavallako minä luovuttaisin? - Tuntuu vaan että jotain ratkaisuja tässä pitäisi tehdä, sanoin päättäen vihdoin monologini.
Huoneessa oli painostava ilma ja tunsin kuinka näkymätön käsi kuristi kurkkuani. Melkein jo sanoin, että lopetan Vatun vuokraamisen, ehkä jopa koko ratsastamisen, sen verran tympi koko laji tällä hetkellä, mutta en sanonut tällä kertaa enempää. Ansamaasta en ollut sentään minnekään lähdössä, paikka tuntui ilman muuta kodilta, olinhan asunut täällä jo reilut kaksi vuotta ja no, eihän minulla ollut mitään muutakaan paikkaa mihin mennä. Ja olihan minulla koulukin täällä. En tosin tiennyt, mitä tekisin Ansamaassa jos en enää ratsastaisi ollenkaan. Auttaisin muita heidän hevostensa kanssa? Kuulosti oikeastaan ihan hyvältä ja varmaan se olisi aikalailla stressittömämpää kuin elämä Vatun kanssa. Tai ehkä jopa auttaisin Vatun uutta ratsastajaa, jos sille sellainen jostain löytyisi. Vai pystyisinkö siihen, alkaisinko vaan kaipaamaan Vattua enemmän? Pitäisikö minun loppujen lopuksi sittenkin lähteä Ansamaasta? Päässä oli aivan liikaa kysymyksiä. Saa nähdä, mihin tilanne johtaisi.
|
|
|
|
by Anni on Dec 17, 2021 16:06:35 GMT 2
ElämänmuutoksiaJoulukuun seitsemästoistaPääni oli edelleen aika lailla pyörällä siitä, mitä kuluneen vuoden aikana olikaan tapahtunut. Olin muuttanut Suomesta Englantiin, niin kuin osa vanhasta Ansamaan porukasta, Majina ja Dochas tietysti etunenässä. Olin päässyt suht nopeasti uuteen elämään kiinni työharjoittelun merkeissä enkä ollut oikeastaan uhrannut aikaa hevosille paljoakaan. Jonkinlainen tauko oli tullut tarpeeseen, että olin saanut kasattua ajatuksia muuton myötä ja muutenkin elämän suhteen.
Tauon jälkeen minun täytyi kuitenkin taas miettiä hevosia, mikä olisi se seuraava siirto ratsastajan "urallani", jos sitä sellaiseksi pystyi edes kutsumaan. En ollut löytänyt kysymykseen vastausta, ja sitä miettiessäni Majina oli täräyttänyt ilmoille kysymyksen, joka oli saanut minut entistä enemmän päästäni pyörälle. Haluaisinko ostaa Vatun, hän oli kysynyt. Ai minä, minäkö muka hevosen omistaja? Kaikista epäilyistä huolimatta olin silti vastannut heti kysymykseen myöntävästi, vaikka minulla ei ollut aavistustakaan, oliko se oikea vastaus. Olihan minulla toki kokemusta hevosista paljonkin ja Vatun hoitajana ja vuokraajana olin ollut pitkään, päätös silti epäilytti minua. Moni olisi varmasti ollut onnesta soikea saadessaan oman hevosen, mutta epäilevä luonteeni ei antanut minun iloita ainakaan vielä. Tulisiko tästä täydellinen katastrofi, eihän meillä ollut Vatun kanssa mennyt mitenkään täydellisesti ennenkään, miten se että olisin sen omistaja muuttaisi asiaa mitenkään?
Ja tietysti raha oli toinen ihan aiheellinen huoli, enhän minä ollut millään tavalla rikas eikä niistä työharjoitteluista juurikaan mitään palkkaa saanut. Mutta koska olin päättänyt ostaa Vatun, en halunnut enää perääntyä asiassa, piti vain saada jostain rahat hevosen ostoon ja tulevaisuuden ylläpitoon. Pitkän pohdinnan jälkeen olin päättänyt kääntyä Saksassa asuvan isäni puoleen, jonka kanssa en ollut ollut vuosiin tekemisissä, mutta en keksinyt muutakaan tahoa, jolta olisin voinut apua pyytää. Yhden hevosen osto ei ollut hänelle homma eikä mikään, olihan hän veljellenikin ostanut huippu kouluhevosen ihan vaan koska huvitti. Niinpä olin tarttunut kännykkääni tärisevin sormin ja soittanut numeroon, josta en ollut edes varma oliko se isän numero, mutta kaikeksi onneksi sieltä oli vastannut ääni, jonka kyllä tunnistin helposti vuosien jälkeenkin. Hän oli tietysti hämmentynyt soitostani, ja niin olin minäkin, mutta kai olin aistivani puhelussa molemmin puolista iloa.
Siinä jonkinlaisten yleisten kuulumisten vaihdon jälkeen (tietysti kerroin muutostani Englantiin), aihe siirtyi luonnollisesti hevosiin, sehän se meidän yhteinen kiinnostuksen kohde oli, vaikka välimme olivatkin isän saksaan muuton jälkeen jääneet etäisiksi. Kaikeksi yllätykseksi hän oli suostunut ostamaan Vatun ilman että minun oli juurikaan pitänyt perustella, miksi hänen pitäisi se ostaa. Hän oli jopa luvannut minulle jonkin saksalaisen huippuvalmentajan ja hevosten kouluttajan, joka auttaisi minua Vatun kanssa, tämä henkilö muuttaisi Englantiin ensi vuoden alussa ja tulisi vierailemaan säännöllisesti minun ja Vatun luona Stall Green Magessa. En oikein osannut reagoida asiaan mitenkään, enkä ollut edes muistanut kunnolla kiittää isää ennen puhelun loppumista, niin hämmentyntyt olin tästä tapahtumaketjusta. Oliko hänellä joku oma lehmä ojassa vai miksi hän oli niin avokätisesti tarjoutunut ostamaan minulle hevosen ja muutenkin auttamaan sen kanssa? Luulin ettei häntä kiinnostanut elämäni mitenkään, ja heti kun puoliksi läpällä kysyin häneltä apua hevosen ostossa niin hän lupautuu maksamaan hevosen ja antaa vielä huippuvalmentajan siihen päälle. Asia tuntui liian hyvältä ollakseen totta, mutta kai se oli pakko uskoa että niin oikeasti tapahtui.
Olin siis nykyään hevosen omistaja ja odotin saksasta apukäsiä saapuvaksi, oliko tämä käännekohta minun ja Vatun elämässä? En osannut kuin toivoa parasta, vaikkei siihen ehkä ollut aihetta. Voisihan tämä edelleen olla katastrofi, mutta yritin olla parhaani mukaan positiivinen (eli aika huonosti siinä onnistuen). Jonkinlaista toiveikkuutta oli kuitenkin ilmassa. Tämä saksasta saapuva henkilö oli ymmärrykseni mukaan estevalmentaja, joten tulisin silti tarvitsemaan Vatun kanssa apua koulupuolella, siihen Frans varmaan oli vastaus. Aloin oikeasti innostua ajatuksesta, mitä pidemmälle asiaa mietin. Ehkä huippuvalmentajien kanssa meistä voisikin Vatun kanssa tulla vielä jotain, vaikka pitkään tässä onkin hakattu päätä seinään.
Elämä Englannissa oli siis kai ihan kivaa. Aika sekavaa, mutta kivaa. Ihan hyvin olin sopeutunut omasta mielestäni brittiläiseen elämään, jotenkin minusta tuntui että tämä oli harvoja maita johon pystyin kuvitella sopeutuvani. Jossain jenkeissä tuskin kestäisin paria viikkoa pidempään, täällä oli oikeastaan heti tuntunut että oli kuin kotonaan. Juuri tällaisessa mukavassa, noin 30 000 asukkaan kaupungissa oli oikein sopivaa. Missään suurkaupungissa en varmasti viihtyisi, liian vilkasta ja liikaa ihmisiä minulle. Vaikka ilmat eivät monien mielestä kovin ihania olleetkaan, minä viihdyin harmaassa ja sateisessa saaristo-ilmastossa ja leudossa lämpötilassa. Ehkä Vatunkin kanssa asiat loksahtaisivat lopulta kohdalleen, en halunnut katua päätöstä ostaa se itselleni. Tai enhän minä sitä itse ostanut, mutta virallisesti olin kuitenkin sen omistaja, vaikka siihen kuluneet rahat eivät minun olleetkaan. Odotin tätä mystistä saksalaisvalmentajaa saapuvaksi, jos sellaista oli ylipäätään tulossa, vai oliko se ollut vain joku isäni erittäin outo vitsi, enhän minä hänen mielenliikkeitään juurikaan tuntenut, enkä oikeastaan tuntenut koko miestä, vaikka hän isäni olikin. Voisiko tämä jotenkin lähentää meitä, vaikka asuimmekin eri maissa, kysyisikö hän usein miten Vatun kanssa menee, tulisiko hän jopa joskus katsomaan meitä? Oliko hän jopa toivonut soittoani eikä ollut vaan itse kehdannut ottaa yhteyttä ja tämä hevosen osto oli jonkinlainen hyvitys siitä? Jälleen liikaa kysymyksiä ilman vastauksia, tuntui että niitä oli aina päässäni ihan liikaa, mutta sellaista elämäni vain oli. Mutta sainpahan taas opetuksen, ettei elämästä voinut koskaan tietää etukäteen, yllättäviä asioita pystyi tapahtumaan minä hetkenä hyvänsä - jopa niitä positiivisia asioita.
|
|
|