Silvia
Eksoottinen Elefantti
viestien määrä 211
♥ 386
|
by Silvia on Jul 14, 2019 15:45:09 GMT 2
|
|
|
Silvia
Eksoottinen Elefantti
viestien määrä 211
♥ 386
|
by Silvia on Jul 17, 2019 13:20:50 GMT 2
Uusi alku17. heinäkuuta 2019 Auton moottorin tasainen hurina tuntui unettavalta. Tien tuijottaminen kyllästytti ja takapuoli oli puutunut. Lähes viiden tunnin ajomatka tuntui koko kehossa. Vieressäni pelkääjän paikalla torkkuva koira jakoi varmasti tuntemukseni. Aina välillä se raotti hieman silmiään kuullessaan paukahduksen auton takaa, mutta ummisti sitten taas silmänsä. Kolmas meistä, trailerissa matkustava hevonen, oli kuitenkin meitä virkeämpi. Fleurin energisyys oli melkein ihailtavaa. Tamma oli jaksanut lähes koko matkan osoittaa mieltään, eikä jaloittelutauoilla tuntunut olleen asiaan vaikutusta suuntaan tai toiseen. Kunpa se joskus oppisi vain käyttämään energiapuuskansa johonkin hyödylliseen... Ajatukseni katkaisi navigaattori, joka oli ensimmäistä kertaa äänessä varmaan puoleen tuntiin. Nyt se ohjeisti vihdoin kääntymään vähän pienemmälle hiekkatielle, jonka olisi määrä johdattaa meidät Ansamaahan.
Ajaessani kuoppaista hiekkatietä ajattelin muita tallin tiloihin muuttaneita. Entä jos en sopisi lainkaan porukkaan? Jäisin ihan yksin. Muilla olisi varmasti valmiina jo tiivis kaveriporukka, eikä mun mahtuminen siihen ollut itsestäänselvyys. Muilla olisi varmasti ihan normaalit perheetkin, jotka kaipasivat heitä. Minun perääni kukaan ei kysellyt. Minua ei kukaan kaivannut - niin se oli aina ollut. Vatsassa velloi ja kurkkua kuristi. Mieleni oli täyttyä katkeruudesta ajatellessani koko asiaa, mutta tein parhaani työntääkseni negatiiviset ajatukset syrjään. Nyt mua odottaisi uusi alku uudessa paikassa, kaukana kaikesta.
Siinä se nyt oli. Talli rakennuksineen kohosi edessäni. Hetkeen en kyennyt kuin istumaan autossa yrittäen koota itseäni. Vilkaisin kelloa. 22:17. Olin ilmoittanut Majinàlle puhelimessa, että tulisimme vasta myöhään illalla. Hän oli kertonut, että iltatalli olisi tehty jo ennen saapumistamme ja muut olisivat rauhoittuneet jo omiin huoneisiinsa. Apua oli kuulemma siitä huolimatta tarjolla, mutta olin kertonut kohteliaasti pärjääväni itseksenikin. En halunnut häiritä muita asukkaita näin myöhään. Tällä hetkellä se tuntui hyvältä ratkaisulta myös oman psyykkeeni kannalta. Juuri nyt halusin olla yksin ja yrittää unohtaa huoleni. Baloo katsoi minua kysyvästi. Se oli noussut istumaan ja ihmetteli uutta ympäristöä. Musta turkki kiilsi kauniisti, vaikka aurinko oli laskenut lähes kokonaan. "Anteeksi. Sä haluaisit tietysti jo pihalle", mutisin koiralle nousten ylös Audin ratin takaa. Ilma tuntui raikkaalle keuhkoissa. Rakennukset näyttivät viihtyisiltä ja juuri yhtä kauniilta, kuin ne olivat olleet näkemissäni kuvissakin. Kiersin toiselle puolelle autoa päästämään koiran ulos autosta. Baloo suuntasi samantien lähimpään puskaan oletettavasti tarpeilleen. Oijottuani hetken väsyneitä raajojani laskin trailerin lastaussillan alas. Tumman hevosen pää kääntyi katsomaan suuntaani. Könysin traileriin irroittamaan tamman ja ohjasin sen peruuttamaan. Fleur oli yllättävän rauhallinen, vaikka ulkoilmaan lopulta päästessään se korisi sieraimet suurina. Se hirnahti hiljaa ja jostain kauempaa kuului sille vastaus. Fleurille oli varattu tarha, jossa se voisi yöpyä. En halunnut laittaa tammaa yöksi talliin, sillä se oli seissyt paikallaan tänään jo ihan riittävästi. Tarhassa se pääsisi vähän jaloittelemaan. Baloo seurasi perässämme, kun yritin suunnistaa tallipihalla oikeaan suuntaan. Hevonen vierelläni oli hieman hermostuneen oloinen, mutta samalla siitäkin alkoi paistaa väsymys. Monen tunnin matka oli ollut nuorelle hevoselle rankka. Yllätyksekseni löysin tarhan melkein heti. Olimme sopineet, että Majinà jättäisi sen tarhan portin auki, johon Fleur menisi. Muiden tarhojen portit oli suljettu, vaikkei niissä hevosia juuri ollutkaan. Vähän kauempana näytti olevan rautias ori. Se näytti mustangilta, mutten ollut ihan varma asiasta. Ori katseli uteliaasti uutta tulokasta, mutta pysyi hiljaisena. Muut hevoset olivat varmaankin tallissa tai laitumella. Solmin tamman riimunnarun hetkeksi kiinni tarhan aitaan ja riisuin ripeästi sen päältä fleeceloimen ja kuljetussuojat. Jätin tavarat hetkeksi maahan ja irroitin sitten riimunnarun aidasta. Pujotin riimun pois Fleurin päästä tarhan portilla ja taputin tamman pyöreää takapuolta. Irti päästyään se ravasi keskemmälle tarhaa ja laskeutui heti polvilleen valmistautuen piehtaroimaan.
Joku tallin henkilökunnasta oli ystävällisesti jättänyt mun huoneeseeni lapun, jossa meidät toivotettiin tervetulleeksi ja neuvottiin muutama käytännönasia. Omat tavarani kannoin vain laatikoissa uuteen asuntooni, etten herättäisi muita asukkaita, mutta Fleurin tavarat purin suurimmalta osin nätisti talliin niille varatuille paikoille. Tallissa oli toinen toistaan kauniimpia hevosia, mutten viitsinyt jäädä rapsuttelemaan niitä, sillä ne eivät todennäköisesti olleet tottuneet siihen, että joku häiritsisi niiden yörauhaa tähän aikaan. Huomenna kerkeäisin tutustumaan niihin paremmin. Yksiöni oli varsin kiva, vaikka se tuntuikin vielä vieraalta. Laskin Baloolle hieman vettä juomakuppiin ja asetin koiran pedin oman sänkyni viereen. Pestyäni kasvoni ja hampaani asettelin sänkyyn mukaan ottamani lakanan ja kaivoin kestokassista itselleni peiton ja tyynyn. Matkustusvaatteinani toimineet verkkarit ja hupparin vaihdoin yli-isoon t-paitaan, jota olin tottunut käyttämään yöasuna. Huokaisten asetuin sänkyyn. Mielessäni pyöri yhä ristiriitaisia ajatuksia. Toivoin vain, että arki lähtisi sujumaan ja tuntisin oloni kotoisaksi mahdollisimman pian. Selaillessani vielä saamiani viestejä sosiaalisessa mediassa silmäluomeni alkoivat painua väkisin kiinni.
|
|
|
Silvia
Eksoottinen Elefantti
viestien määrä 211
♥ 386
|
by Silvia on Jul 23, 2019 22:38:01 GMT 2
Sadepäivä23. heinäkuuta 2019 Tip tap. Vesi tippui tappavan tasaista vauhtia alas räystäältä ja osui maahan. Pisarat nuolivat asuinrakennuksen seiniä ja ulkona oli kolea ilma. Kaikenlaista oli ehtinyt tapahtua viikon aikana muutettuamme Ansamaahan. Fleur oli odotusten mukaisesti alkanut tulla hyvin juttuun tarhakavereidensa kanssa. Mutta niin olin minäkin muun porukan kanssa. Enhän mä kovinkaan hyvin vielä muita tuntenut, mutta olin huomannut kaikkien vaikuttavan äkkiseltään varsin mukavilta ja ystävällisiltä, vaikka kaikilla oli tietysti oma persoonansa ulkokuoren alla. Ja olinhan mä törmännyt ihan yllättäen mun parhaaseen lapsuudenystävään, Miisuun. Tai Michaelaan. Tuntui vähän hassulta kutsua tyttöä hänen lempinimellään kaikkien näiden vuosien jälkeen. Tämä oli kävellyt mua vastaan tallin käytävällä, enkä mä ollut heti tunnistanut häntä. Oikeastaan Miisu tunnisti mut ensin ja sitten vasta tajusin, että ketä mä tuijotin silmiin. Sen jälkeen olimme alkaneet jutella taas vähän enemmän ja istuttiin me aika myöhään keittiössäkin yksi ilta.
Tallipihalla Baloo juoksi innoissaan sadetakkiin sonnustautuneen Dochasin jalkoihin. “No hei taas”, mies katsoi koiraa silmiin ja puheli sille rauhallisella äänellä paijaten samalla. “En ymmärrä, miten jollain voi olla aina noin paljon virtaa”, naurahdin kävellessäni parivaljakkoa kohti. Rupattelimme hetken niitä näitä, kunnes jatkoin matkaani kohti tallia vesisateen voimistuessa. Olin alunperin suunnitellut tekeväni tänään pienen maastolenkin Fleurin kanssa, mutta päätin jättää sen toiselle päivälle. Rankkasateella ei ollut erityisen houkuttelevaa lähteä suunnistamaan uuteen ympäristöön.
Fleur oli onneksi loimitettu, joten tamma ei ollut kastunut kovin pahasti. Tummaverikkö ravasi portille vastaan häntä soihtuna ja hörähti hiljaa. Sen tarhakaverit pysyttelivät hieman kauempana syömässä heiniään. “No niin, mennäänkö talliin?” juttelin tammalle pujottautuessani samalla tarhaan aitalankkujen välistä. Silitin Fleurin tummaa karvapeitettä hetken ja asettelin sitten riimun sen päähän. Sabino lähti mielellään mukaani ja vaikutti vähän levottomalta jo taluttaessani sitä talliin. Tallin ovelle päästyämme Baloo ilmestyi läheisestä puskasta turkki märkänä. Se laukkasi kieltään roikottaen perässämme talliin ja kaipasi selkeästi jälleen vähän rapsutuksia. Sidoin Fleurin kiinni karsinassa ja liu’utin karsinan ovea vähän pienemmälle. Haettuani tamman harjapakin ja varusteet käytävälle riisuin Fleurin vaaleanpunaisen sadeloimen ja taittelin sen siististi karsinan ovessa olevaan telineeseen. Harjasin Fleurin kauttaaltaan läpi samalla, kun tamma itse ihmetteli ohikulkijoita. Se ei ollut onneksi kovinkaan likainen loimen ansiosta - ainoastaan jaloissa oli hieman kuraa, joka kuitenkin irtosi suhteellisen hyvin kovemman harjan avulla. Kavioita puhdistaessani Fleurilla tuntui olevan kiire laskea jalkojaan alas, mutta sain kuitenkin puhdasta jälkeä aikaan. Kengätkin näyttivät olevan paikoillaan, enkä huomannut jaloissa mitään outoa. Tässä välissä kävin ripeästi vessassa ja hain itselleni kypärän sekä hanskat. Saatuani itseni valmiiksi laitoin Fleurille suojat jokaiseen jalkaan. Satulalle tamma jaksoi vähän nyrpistellä, muttei reagoinut sen kummemmin nostaessani koulusatulan tuon selkään. Varmistin satulahuovan olevan hyvin molemmilta puolilta, ennen kuin kiristin vyön. Tämän jälkeen pujotin riimun pois tamman päästä ja pistin tilalle suitset. Ulkona satoi yhä ja Baloo luikkikin takaisin asuinrakennuksen lämpöön Dafinan avattua oven sille. Me Fleurin kanssa suuntasimme puolestamme kohti maneesia.
Majiná ja Kantele ravailivat maneesin toisessa päädyssä. Ravin tahdissa keventävä nainen kuitenkin huuteli, ettemme häirinneet heitä ja voisimme olla toisessa päädyssä, lähellä ulko-ovea. Oven suljettuani talutin Fleurin kaartoon, josta olin tottunut nousemaan tamman selkään. Kiristin satulavyötä tasaisesti molemmilta puolilta, laskin jalustimet alas ja ponnistin tamman selkään. Ratsu vaikutti alusta saakka melko energiseltä, mutta pysyi kuitenkin tasaisella tuntumalla. Eilinen juoksutus oli selkeästi tehnyt tehtävänsä, sillä tamma oli saanut päästellä höyryjään liinan päässä ennen kuin suostuin nousemaan tuon selkään. Lämmittelin sekä käynnissä että ravissa tekemällä pysähdyksiä, erikokoisia ympyröitä, väistöjä ja kaarevia uria, jotta saisin ratsastettua hevosen allani mahdollisimman hyvin ohjan ja pohkeen väliin. Ratsastin rauhallisesti pienin avuin, joihin Fleur reagoi nopeasti. Se pyöristyi allani varsin nopeasti ja vaikutti olevan hyvin kuulolla. Tamma liikkui tuttuun tapaan reippaaseen tahtiin, eikä säästellyt vauhdissa, mutta teki siitä huolimatta kaiken mitä siltä pyysin. Nuoreksi hevoseksi sillä oli ihailtavan hyvä työmotivaatio ja keskittymiskyky parhaimpina päivinään, vaikka se osasi toisinaan näyttää sen häslän puolensa. Tein täyskaarron ja lämmittelin Fleurin vielä toiseen suuntaan. Tämän jälkeen annoin tamman kävellä hetken aikaa vähän pidemmällä ohjalla ja taputin sen kaulaa. Vaihdoin muutaman sanasen välikäyntien aikana Majinán kanssa, joka parhaillaan laskeutui alas ratsunsa selästä ja oli lähdössä talliin. “Sehän näyttää varsin näppärältä hevoselta viisivuotiaaksi”, nainen sanoi ohimennessään. “Joo, ei mun oo tarvinnut kyllä hetkeäkään katua Fleurin ostoa. Vaikka on mulla meinannut lahota pää tän kanssa aika monta kertaa. Mut kyllä se sit on kuitenkin lopulta aina sen arvoinen”, huokaisin hieman sarkastiseen sävyyn. “Kyllä siitä vielä hyvä tulee”, Majiná sanoi naurahtaen ja poistui sitten hiljakseen maneesista. Mä puolestani keräsin ohjaa taas vähän paremmin tuntumalle ja aloimme treenailla laukkaa. Fleur oli selkeästi innoissaan päästessään vauhtiin. Ensimmäisellä laukannostolla sen peräpää lensi vähän turhankin korkealle, mutta tamma pysyi kuitenkin hallinnassani. Laukkasin ovaalin muotoista uraa asettaen Fleuria hieman sisäänpäin. Kun ravi-laukkasiirtymiset alkoivat sujua pehmeästi, aloin ratsastaa myös vähän tiukempia kaarteita. Tein kolmikaarista rauhallisessa, vähän kootummassa laukassa, mutta annoin tamman laukata myös vähän pidempänä uraa pitkin. Laukkasin molempiin suuntiin suunnilleen saman verran ja hidastin sitten Fleurin raviin. Tamma puuskutti hieman, muttei ollut kovinkaan hikinen. Avasin loppuravien aikana hieman omaa tummansinistä takkiani, joka sopi väriensä puolesta hyvin Fleurin satulahuopaan. Pääsinpä itsekin vähän hengästymään.
Fleur vaikutti tyytyväiseltä päästessään syömään ratsastuksen jälkeen päiväheiniään karsinaansa. Suurin osa muistakin hevosista oltiin otettu sisälle, sillä sade ei ollut loppuakseen. Riisuttuani tamman varusteet harjasin sen vielä nopeasti läpi ja annoin sille sitten ruokarauhan. Tallissa ei näkynyt hevosten lisäksi ketään, joten lähdin etsimään muita sisätiloista pistettyäni ratsastusvarusteet paikoilleen.
|
|
|
Silvia
Eksoottinen Elefantti
viestien määrä 211
♥ 386
|
by Silvia on Jul 31, 2019 14:21:00 GMT 2
On aamuyö. Pusikosta lehahtaa parvi pelästyneitä lintuja, jotka lennähvät hädissään kohti pimeää metsää. Vastakkaisella suunnalla aurinko pilkistää jo kukkulan takaa ja nuolee säteillään maan pintaa. Aluksi on aivan hiljaista. Sitten tieltä kantautuu lähestyvien raviaskeleiden ääni. Valonsäteet osuvat pusikon takaa ilmestyvään valkeaan hevoseen, joka kohottaa katseensa etäämmällä laiduntaviin hevosiin. Se hirnahtaa kimeästi. Ääni kulkee läpi pihan oudolla tavalla, joka säikäyttää hevoset. Tavallisesti ne olisivat kiinnostuneita oudosta tulokkaasta, mutta tämä kerta on erilainen. Yksi toisensa jälkeen ne pakenevat tarhan toiseen päätyyn, kun valkea muukalainen tunkeutuu uhkaavasti lähemmäs. Kavioiden voimakas rummutus ja hevosten hätääntyneet huudot kaikuvat yössä, mutta ilmassa leijuva usva tuntuu peittävän ne alleen. Osa hevosista runnoo tiensä vapaaksi aitauksesta ja jatkaa silmitöntä juoksuaan pakokauhun vallassa.
Silloin asuinrakennukseen syttyy valot ja valkoinen hevonen on kadonnut.
|
|
|
Silvia
Eksoottinen Elefantti
viestien määrä 211
♥ 386
|
by Silvia on Sept 19, 2019 17:34:46 GMT 2
Kisavilinää19. syyskuuta 2019Ansamaassa oli ollut käynnissä kova kuhina koko viikon ajan. Kaikki olisi pian valmista maastoestekisoja varten, jotka käytäisiin huomenna. Majiná hääräsi satulahuoneessa hinkaten tarmokkaasti Salvan estesatulaa puhtaaksi. “Voi hitto”, vaaleahiuksinen nainen mutisi itsekseen ja katseli ympärilleen. Vieressä istuva, Vatun suitsia puhdistava Anni tarttui kauempana pöydällä olevaan jalustinhihnaan ja ojensi sen hymyillen Majinálle. “Tätäkö etsit?” hän kysyi. “Kiitos”, Majiná vastasi hieman naurahtaen. Katseltuani hetken parivaljakkoa havahduin omista ajatuksistani takaisin tuohon hetkeen. “Ootko sä varma, ettet tarvitse apua?” kysyin nojaillen ovenkarmiin. Majiná kastoi kädessään olevan pesusienen lattialla olevassa sangossa ja nosti katseensa minuun. “Ääh, kyllä mä ihan oikeasti pärjään. Eikä tässä nyt ole enää kuin tää satula ja sitten pesen vielä Salvan iltatallin yhteydessä”, tämä vastasi heilauttaen kättään huolettomasti. “Okei, no kai mun on lähdettävä sitten kävelyttämään sitä mutahirviötä”, totesin huokaisten ja pakotin itseni liikkeelle orastavasta väsymyksestä huolimatta. Dochas oli löytänyt päiväheiniä jakaessaan Fleurin piehtaroimasta tarhan isoimmassa kuravellilätäkössä. Tällä hetkellä kiiinnostus oli pyöreä nolla hevosen puhdistamiseen. “Joo mee vaan. Äläkä stressaa liikaa”, Majiná sanoi vielä lohduttavasti, kun nappasin Fleurin suitset seinällä olevasta koukusta. “Mä yritän. Mutta yrittäkäähän tekin. Huomenna me näytetään kaikille ja voitetaan koko roska”, sanoin hymyillen ja loin vielä ilkikurisen katseen kaksikkoon. “No tottakai. Kunhan hinkkaat Fleurin tarpeeksi puhtaaksi, että se tunnistetaan hevoseksi kisapaikalla”, Majiná virnisti ja vastasin tälle irvistäen leikkisästi. Anni oli vaisumpi ja hymyili vain meidän pelleilyllemme. Kävellessäni tarhoille päin, huomasin kentällä ravaavan ruunikon puoliverisen ratsastajineen. “Friedrich ja Voodoo”, mietin ja hymyilin miehelle tämän ratsastaessa ohitseni moikaten. Tuloni jälkeen porukkaan oli liittynyt paljon uusia kasvoja, joista kaikki eivät olleet tulleet vielä niin tutuiksi minulle. Friedrich oli yksi heistä. Mies vaikutti varsin mukavalta persoonalta, mutta jostain syystä emme olleet tutustuneet sen paremmin vielä. En kuitenkaan kerennyt uppoutua uudestaan ajatuksiini, sillä huomasin pian saapuneeni tarhan portille. Mutainen Fleur oli huomannut tuloni ja ravasi hiljaa höristen portille vastaan. Perässä seurasi Piola, jonka kanssa Fleur oli viime aikoina tehnyt lähemmin tuttavuutta. “No hei vaan”, puhelin hiljaa hevosille pujahtaen samalla aitalankkujen välistä sisälle tarhaan. Rapsutin tyrkylle tullutta Piolaa, ja nappasin sitten Fleurin mukaani tarhasta. Piola jäi hetkeksi katselemaan kaverinsa perään, mutta palasi sitten takaisin muiden luo. Sain hinkata aikani Fleurin karvaa erilaisin harjoin, eikä se tuntunut juuri arvostavan tarjoamaani käsittelyä. Harjattuani tammaa turhaan jo tovin päätin luovuttaa ja pujottaa tammalle suitset päähän. Pahimmat kurakohdat olivat lähteneet, joten irroittaisin loput pesemällä Fleurin ratsastuksen jälkeen. Juuri, kun olin nousemassa Fleurin selkään tallipihalla olevalta korokkeelta, ilmestyivät myös Saaga ja Unikko pihalle. “Moi. Ootko menossa maastoon?” Saaga kysyi ja pysähtyi kiristämään Unikon satulavyötä. Tämä oli kietaissut ruskeat hiuksensa poninhännälle ja päällä oli ainoastaan huppari. Ihmettelin mielessäni, kuinka joku tarkeni vielä tähän aikaan vuodesta noin kevyessä vaatetuksessa ja heiluttelin villasukkien peitossa olevia varpaitani ratsastussaappaiden alla. “Itse asiassa joo. Tekin ilmeisesti, kun olet jo tässä nousemassa kyytiin?” vastasin kysyvästi päästyäni tammani selkään. “Joo, mä ajattelin tehdä jonkun ihan pienen lenkin vaan, kun huomenna on ne kisatkin”, tämä vastasi. “Haluatteko tulla meidän kanssa? Ajattelin myös ihan vaan kävellä.” Asettauduin paremmin selkään ja varmistin, etteivät ohjat olleet kierteellä. Myös Saaga oli mulle vielä vähän tuntematon, vaikka olimmekin molemmat asuneet jo jonkin aikaa Ansamaassa. Olisi kiva tutustua häneenkin vähän lähemmin. “Joo se olisi kivaa”, Saaga vastasi onnekseni hymyillen ja nousi itsekin ratsunsa selkään. Päätimme lähteä leveälle metsäpolulle läheltä tarhoja. Aluksi olimme molemmat vähän hiljaisia ja kyselimme toisiltamme kuulumisia. Hetken aikaa käveltyämme vieretysten polulla, aloimme kuitenkin jutella rennommin. Ensin ihan vain Ansamaasta ja kisoista sekä hevosista. Lopulta myös koulusta ja tulevaisuudensuunnitelmista. Opin paljon kaikenlaista uutta naisesta - kuten sen, että hän oli juuri aloittanut opinnot hevosenhoitajan ammattia varten ja että hänellä oli läheiset välit perheensä kanssa. Meillä oli yllättävän paljon yhteistä, vaikka Saaga oli vaikuttanutkin jotenkin vähän etäiseltä aluksi. Saagan aikoessa kysyä perhetaustastani saavuimme pienelle lammelle, jonka rannassa oli parvi joutsenia poikasineen. Saatoin siis sivuuttaa aiheen ihastelemalla ääneen maisemaa ja söpöjä lintuvauvoja. Lampea ympäröivät ruskan väreissä kellertävät puut, jotka näyttivät epätodellisen kauniilta. “Hei pysykää siinä. Tästä saa ihan mahtavan kuvan!” Saaga hihkaisi ja kaiveli taskustaan puhelimensa. Siinä mä sitten poseerasin parhaani mukaan ja näytin varmaan idiootilta. Mutta ei se mua haitannut. Siinä hetkessä oli jotain ihan erityistä. Tuntui, että aloin vihdoin kuulua joukkoon.
|
|
|
Silvia
Eksoottinen Elefantti
viestien määrä 211
♥ 386
|
by Silvia on Jan 22, 2020 20:46:47 GMT 2
Suuria ja pieniä ihmeitä22. tammikuuta 2020 Fleur seisoi karsinassaan nyhtäen leppoisasti ruokaa suuhunsa katosta roikkuvasta heinäverkosta. Mä puolestani sudin tamman vielä pesun jäljiltä kosteaa karvaa luonnonharjalla. Fleurilla oli ollut tänään leppoisa päivä - ensin olin juoksuttanut sen kentällä kaikissa askellajeissa, jonka jälkeen olin yhtäkkisen päähänpistoksen seurauksena alkanut puunaamaan tammaa ihan pitkän kaavan mukaan. Kaviot oli öljytty ja hännässä koreili siisti letti. Harjankin olin tasoittanut kilpailuita ajatellen siistiin mittaan ja karva kiilsi kauttaaltaan puhtaana. Ei se tosin näillä kurakeleillä varmaan kauaa sellaisena pysyisi, mutta ei se mua haitannut. Tamman parissa touhuilu oli nimittäin jollain tapaa hyvin terapeuttista. Kerkesin unohtaa hetkeksi omat murheeni ja uppoutua haaveilemaan kaikesta maan ja taivaan väliltä tekemisen lomassa.
Tallissa oli rauhallinen tunnelma, vaikka kauempaa kaikuvat hiljaiset keskustelun äänet kielivät siitä, etten ollut sisällä yksin. Radiokin kuului soivan vähän kauempana tasaisella äänenvoimakkuudella peittäen alleen muuta hälinää. Silloin tällöin joku pyyhälsi karsinan ohi, mutta olin niin keskittynyt omiin ajatuksiini, etten osannut kiinnittää ohikulkeviin kasvoihin erityistä huomiota.
Siirtyessäni Fleurin toiselle puolelle harjatakseni sen toista kylkeä, tunsin yhtäkkiä pienen liikahduksen. Tamma kääntyi katselemaan mua korvat höröllä ja oli selkeästi itsekin huomannut saman kuin mä. Laskin käteni tamman vatsalle ja odotin hetken. Nyt liikahdus oli jo voimakkaampi. Hymy levisi kasvoilleni ja katsoin Fleuriin. “Se on sun vauva. Se potkii”, kuiskasin. Tamman katseessa oli jotain hyvin lempeää. Ihan kuin se olisi ymmärtänyt joka sanan, vaikkei se tietenkään ollut mahdollista. Hetki tuntui jollain tapaa hyvin ainutlaatuiselta. Varsa antoi ensimmäistä kertaa jonkin merkin itsestään ja se sai mut tajuamaan, että tammani sisällä kasvoi ihan oikeasti pieni hevosvauva.
|
|
|
Silvia
Eksoottinen Elefantti
viestien määrä 211
♥ 386
|
by Silvia on Mar 8, 2020 0:09:50 GMT 2
Varsa syntyy8. maaliskuuta 2020 “Nyt se syntyy!” huudahdin sohvalla makoilevalle Majinalle, joka oli uppoutunut jo lähes puoliuneen. Naisen silmät räpsähtivät auki ja tämä käänsi katseensa pöydällä auki olevaan läppärin näyttöön, joka kuvasi Fleurin karsinaa kokonaisuudessaan. Tamma pyrki parhaillaan ylös makuuasennosta, johon se oli hetkeä aiemmin vetäytynyt. Kiireen vilkkaa vedimme toppatakit päällemme ja kiiruhdimme sitten pihan poikki talliin. Pakkasta oli vain muutama aste, mutta juostessamme kylmä viima nostatti kyyneleet silmäkulmiin.
Karsinassa odotti hikinen tamma. Se pyöri hermostuksissaan karsinassaan laskeutuen välillä makuulle ja nousten sitten taas hetkeksi ylös. “Ihan rauhassa nyt. Sä selviät hienosti”, puhelin rauhallisella äänellä Fleurille ja vilkuilin pintelillä sidotun hännän alle. Jalat näkyivät jo. Odotin, että tamma laskeutui jälleen makuulle ja pujahdin sitten sisälle karsinaan. Majina jäi karsinan ovelle katselemaan kauempaa. Menin hitaasti lähemmäs puhisevaa tammaa ja kurottauduin silittämään hellästi sen märkää karvaa. Se vaihtoi vielä asentoa, nousi jälleen kerran taas ylös ja sitten laskeutui alas.
Lopulta tuli aika ponnistaa. Tartuin rauhallisesti varsaa jaloista ja vedin. Lopulta esiin tuli lantio. Ja seuraavassa hetkessä varsa oli jo kokonaan ulkona. Vedin kalvon kokonaan pois pienokaisen päältä ja siinä se sitten oli. Läsipäinen, tumma tammavarsa. Kyyneleet kihosivat silmiini, kun se räpytteli ensimmäisen kerran suuria silmiään. Se oli hyvin kaunis, aivan kuin emänsä, joka kurkki minua ja pientä varsaansa kohti lopen uupuneena. Hymy levisi kasvoilleni ja katsoin kauempana seisovaa Majinaa. “Se on niin kaunis”, nainen kuiskasi liikuttunut hymy kasvoillaan. Vastaukseksi onnistuin luomaan ainoastaan nyökkäyksen hölmö virne kasvoillani.
|
|
|
Silvia
Eksoottinen Elefantti
viestien määrä 211
♥ 386
|
by Silvia on Mar 29, 2020 16:59:54 GMT 2
Kevättä ilmassa29. maaliskuuta 2020 Musta, läsipäinen varsa pomppi emänsä perässä ympäri isoa tarhaa. Aina silloin tällöin se teki isomman sivuloikan väistääkseen maassa makaavia, hurjan jännittäviä lumikinoksia ja heilautti vimmatusti pulloharjaa muistuttavaa häntäänsä. Eihän sitä koskaan tiennyt, jos kinokset söisivätkin pieniä hevosvarsoja. Onneksi kelit olivat kuitenkin suosineet keväällä syntynyttä tammaa - maa oli lähes kauttaaltaan sula, vaikka lunta oli yhä siellä täällä. Aurinko paistoi tälläkin hetkellä kirkkaasti ja inhottavimmilta kurakeleiltä oltiin säästytty toistaiseksi.
Kaivelin taskustani muutaman porkkanan ja kutsuin hiljaa Fleurin luokseni. Lotte seurasi vanavedessä, mutta jäi kuitenkin katselemaan kiinnostuneena kauemmas pörröiset korvat vimmatusti heiluen. "No hei. Maistuisiko porkkana?" puhelin rauhallisesti aidan viereen tulleelle Fleurille ja katkaisin porkkanat kädessäni vähän pienemmiksi paloiksi. Fleur hörähti ikään kuin vastatakseen ja napsi porkkanat parempiin suihin tarjotessani niitä ojennetulta kädeltäni. Pujahdin aitalankkujen välistä sisälle tarhaan ja rapsuttelin Fleuria otsatukan alta. Se oli tamman mielestä yksi parhaimmista rapsutuspaikoista. Tamma ummistikin hetkeksi silmänsä, mutta pian se kääntyi taas katsomaan viereen tullutta Lottea. Vaikka Fleur piti varsaansa tarkasti silmällä ja huolehti tästä hyvin, antoi se onnekseni myös minun käsitellä varsaansa mukisematta. "Oletpas sä nätti", sanoin hymyillen ja kurottauduin silittämään myös pientä varsaa. Lotte värähti hieman kosketuksestani, mutta pysyi kuitenkin aloillaan rauhallisen oloisena. Sillä oli päässään nahkainen riimu, jonka se oli alkanut pikkuhiljaa hyväksyä päässään. Riimunnarun olin kiinnittänyt siihen vain muutaman kerran totuttelun vuoksi, mutta pääasiassa varsa juoksi yhä vapaana Fleurin perässä.
Lopulta suloinen parivaljakko siirtyi vähän kauemmaksi, sillä Fleuria alkoi kiinnostaa tarhan toisessa päässä rehottava ruoho. Olin juuri käännähtämäisilläni ympäri, kun kuulin takaani tutun äänen ja hätkähdin astuen kauemmas. "Onpa se söpö", Miisu sanoi hymyillen. Nutturapäinen nainen nojaili valkeaan aitaan rennon näköisesti. "Ei saa säikytellä! Milloin sä siihen ilmestyit?" naurahdin ja menin tämän kaveriksi aidan toiselle puolen. Pyyhkäisin käteni housuihini ja huomasin yhden kynsistäni lohjenneen ikävästi. Pahus. "Just äsken. Etkö sä kuullut?" Miisu sanoi keskeyttäen kynsieni tarkastelun. Vastasin kieltävästi ja voivottelin ääneen kynteni kokemaa kohtaloa. "Miten sä pystyt pitämään edes noin pitkiä kynsiä tallihommissa?" Miisu katsoi vuoroin sormiani ja mua kulmiaan kurtistaen. "Helposti, mi amor! Se on taitolaji", sanoin silmää vinkaten ja kysyin, lähtisikö nainen kanssani kahville tupaan. "Mä olin oikeastaan menossa talliin hakemaan pinteleitä pesuun. Mutta voisin mä sen jälkeen tullakin", ruskeahiuksinen nainen vastasi ja asetteli kädessään olleet aurinkolasit päälaelleen. "Hyvä! Otathan myös pullaa?" kysyin hymyillen ja pyyhkäisin kasvoille valahtaneen hiussuortuvan korvan taa. "No tottakai, jos oot vaan itse leiponut ne", Miisu helähti nauramaan. "No tietysti oon. Näiden kynsien kanssa", tuhahdin kieltäni näyttäen ja lähdin sitten jo edeltä kohti tupaa ja Miisu talliin.
|
|
|